یك متخصص گوش و حلق و بینی، استفاده از ادویه‌جات تند و محرك، مصرف آنتی بیوتیك‌ها، سیگار و الكل را در بروز و تشدید التهاب زبان موثر دانست.

دكترعبدالحمید حسین نیا متخصص گوش و حلق و بینی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پدیده‌ای به نام «زبان باردار» افزود: گاهی شفافیت زبان از دست می‌رود و به رنگ سیاه در می‌آید كه میكروب‌ها و قارچ‌ها در بروز آن دخیل هستند. هم چنین در نوع حاد التهاب زبان نیز زبان متورم، قرمز و دردناك می‌شود و هنگام غذا خوردن مشكل ایجاد می‌كند.

این متخصص گوش و حلق و بینی در رابطه با عوامل به وجود آورنده التهاب زبان اظهار كرد: عواملی نظیر قارچها، باكتریها، ویروسها و عوامل شیمیایی و فیزیكی در بروز التهاب‌های زبان موثر هستند.

وی گفت: بروز التهاب و آفت دهان و زبان در افرادی كه اختلال ایمنی بدن دارند مانند بیماران دیابتی شایع‌تر است.

دكتر حسین نیا رعایت بهداشت دهان را از عوامل موثر برای جلوگیری از بروز التهاب زبان دانست و ابراز كرد: استفاده از مسواك‌های نرم مخصوص زبان و محلول‌های دهان شویه می‌تواند در این زمینه مفید باشد. همچنین كمبود آهن و روی و ویتامین ب زمینه را برای بروز التهاب زبان ایجاد می‌كند.

بازرس انجمن علمی جراحان گوش و حلق و بینی، درمان‌های التهاب زبان را نسبت به عوامل به وجود آورنده آن نظیر قارچ و باكتری متفاوت دانست و افزود: آفت دهان یكی از رایج ترین التهاب‌های زبان است و عوامل عمده به وجود آورنده آن استرس، فقر بهداشتی، كمبود آهن،‌ ویتامین و كاهش ایمنی بدن است.

وی در پایان اظهار كرد: مسئله مهم در التهاب‌های زبان پیشگیری در به وجود آمدن آن است و نه درمان كه بهترین پیشگیری نیز رعایت بهداشت دهان و پرهیز از مصرف الكل و كشیدن سیگار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha