یک متخصص گوش، گلو و بینی با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین بیماری زبان تغییر پرز روی آن است که نوع خوش خیم است، گفت: این بیماری با نگهداری صحیح و پیشگیری قابل درمان است و جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

سلامت نیوز: یک متخصص گوش، گلو و بینی با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین بیماری زبان تغییر پرز روی آن است که نوع خوش خیم است، گفت: این بیماری با نگهداری صحیح و پیشگیری قابل درمان است و جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

دکتر بهنام کاظمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ضایعات زبان به دو نوع بدخیم و خوش خیم بروز می‌کند، گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث شیوع یکی از دو نوع بیماری زبان می‌شود، مصرف دخانیات و استفاده از دندان مصنوعی است. همچنین مصرف دخانیات در طولانی مدت در ایجاد سرطان دهان و نوع بدخیم بیماری زبان بسیار موثر است.

وی در ادامه افزود: بروز لکه روی زبان که به صورت تیره رنگ ظاهر می شود می تواند به دلیل مصرف آنتی بیوتیک و داروها، مصرف قهوه و دخانیات و جویدن آدامس توتون دار باشد که با کشیدن مسواک بر روی زبان در هنگام مسواک زدن برطرف می‌شود.

کاظمی گفت: پرزهای روی زبان می تواند به صورت ناهمواری به اصطلاح زبان جغرافیایی بروز کند که شایع‌ترین عامل آن کمبود ویتامین B12 است و با دریافت مقدار کافی این ویتامین، برطرف می شود.

این متخصص گوش، گلو و بینی با اشاره به اینکه نوعی دیگر از لکه زبان وجود دارد که به صورت پرزهای قهوه ای رنگ به همراه رشد بیش از حد در قسمت مرکزی و انتهای زبان شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این نوع لکه می‌تواند دلایلی مانند عفونت، مصرف آنتی بیوتیک‌ها، دیابت و خشکی طولانی مدت زبان به علت شیمی درمانی داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین ضایعات زبان شیار ایجاد شده در سطح زبان است و سوزش موقتی را در هنگام مصرف مواد غذایی ترش مزه به همراه دارد که با مسواک زدن مرتب و کشیدن مسواک بر روی زبان درمان می شود.

کاظمی یادآور شد: باید توجه داشت در صورت ادامه وجود شیارها روی زبان حتما بیمار نزد متخصصان گوش، حلق و بینی معاینه شوند تا در صورت احتمال وجود اختلال در سیستم ایمنی یا غدد بزاق، بیماری پیش از شیوع درمان شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه ایران با بیان اینکه باید به مهلت بهبودی زخم دهان توجه داشت، اظهار کرد: در صورت ایجاد هرگونه زخم در دهان و اگر در طی دو هفته، بهبودی حاصل نشد زخم باید نمونه برداری شود زیرا مشکوک به سرطان است که در مصرف کنندگان دخانیات این احتمال بیشتر است.

کاظمی در پایان تصریح کرد: ضرورت دارد پس از مسواک زدن، بسیار آرام با پشت مسواک روی زبان کشیده شود تا علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، از ایجاد عفونت و تجمع باکتری در سطح زبان که موجب بروز بیماری‌های زبان می‌شود، جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • abtin ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    5 0
    با درود.چند وقت پیش یکی از پرزهای دهانم بر اثربی احتیاطی با نخ دندان کنده شد و اکنون دانه ای شبه کیست جای آن درامده.یک بار پزشک دونه رو دراورد اما باز دراومد.آزمایشگاه پاتولوژی هم نمونشو بردم که گفتن خوش خیم.واسه از بین بردنش آیا میتونم از روش سوزاندن با لیزر استفاده کنم؟