دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 116841

پزشکان هشدار دادند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که از قرص‌های ضدبارداری حاوی دوز بالای استروژن استفاده می‌کنند، 50 درصد بیشتر است.

سلامت نیوز: پزشکان هشدار دادند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که از قرص‌های ضدبارداری حاوی دوز بالای استروژن استفاده می‌کنند، 50 درصد بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان دریافتند مصرف آن دسته از قرص‌های ضدبارداری که حاوی دوز بالای هورمون استروژن هستند خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان تا 50 درصد افزایش می‌دهد در حالی که مصرف قرص‌هایی که دوز این هورمون در آنها پایین است به هیچ وجه موجب افزایش خطر بروز این سرطان نمی‌شود.

مصرف قرص‌های جلوگیری از حاملگی از اوایل دهه 60 میلادی بسیار محبوب شده و به یکی از موثرترین شیوه‌های ضدبارداری تبدیل شد اما رابطه بین استروژن و افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان تردیدها را نسبت به نقش این قرص‌ها در افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان افزایش داده است.

با این حال متخصصان تاکید می‌کنند مصرف قرص‌های ضدبارداری خطر ابتلا به سرطان پستان را در بسیاری از زنان جوان کمتر از یک درصد افزایش می‌دهند و بنابراین نباید مزایای فراوان قرص‌های جلوگیری از حاملگی را در مقابل خطرات اندک آن نادیده گرفت.

برخی مطالعات گذشته دراین‌باره نشان می‌دهد که هورمون‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری سبب تغذیه و رشد تومورهای حساس به هورمون شده و در نتیجه خطر ابتلای زنان جوان به سرطان پستان و سایر سرطان‌های بدخیم را افزایش می‌دهد. با این حال قرص‌های ضدبارداری طی دهه‌های اخیر دستخوش تکامل شده و از زمان معرفی آنها تاکنون میزان هورمون‌های به کار رفته در این داروها رفته‌رفته کاهش یافته و بنابراین بسیاری از مطالعات بر مبنای فرمول ساخت قرص‌هایی است که اکنون دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

به گزارش روزنامه تلگراف، دکتر «الیزابت بیبر» و همکارانش با بیان این مطلب در مجله پزشکی تحقیقات سرطان افزودند: استفاده از ترکیبات تولید قرص‌های ضدبارداری با دوز بالای استروژن، «اتینودیول دی استات» و قرص‌های ضدبارداری تری فازیک (سه مرحله‌ای) سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شده‌اند در حالی که سایر فرمول‌های ساخت قرص‌های ضدحاملگی نظیر قرص‌های خوراکی دارای دوز پایین استروژن به نظر نمی‌رسد که سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha