با افزایش غیرقابل كنترل نرخ چاقی در دنیای غرب و نیز مشكلات توام با آن از جمله افزایش نرخ ابتلا به بیماریهای قلبی، سرطان و دیابت، متخصصان در تلاشی گسترده برای كشف روش‌های درمانی جدید هستند.

در همین راستا، دانشمندان آلمانی اخیرا دریافته‌اند كه عصاره یك گیاه سنتی "Tabebuia impetiginosa" می‌تواند جذب چربی موجود در رژیم غذایی را در نمونه‌های جانوران آزمایشگاهی به تاخیر بیندازد.

دكتر نیلز روس از انستیتو كلس رونبر پژوهشگر اصلی این پروژه، نتایج تحقیقات خود را در همین نشست سالانه انجمن بیولوژی آزمایشی ارائه كرده است.

روس دراین باره می‌گوید: عصاره این گیاه را می‌توان به یك مكمل تغذیه‌ای تبدیل كرد كه نه تنها می‌تواند خطر بروز چاقی را كاهش دهد بلكه هم چنین خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماریهای قلبی - عروقی را كاهش می‌دهد.

این گیاه بومی آمریكای مركزی و جنوبی است و از خانواده گیاه ماگنولیا است.

دكتر روس و تیم تحقیقاتی وی نشان داده‌اند كه عصاره Tabeuia می‌تواند میزان تری گلیسیرید را در موش‌ها پس از خوردن غذاهای چرب كاهش دهد.

تری گلیسیرید در واقع محصول تجزیه چربی‌ها در بدن است. به این ترتیب نتایج تحقیقات این عصاره گیاهی قابلیت آن را دارد كه به عنوان گزینه‌ای برای درمان چاقی مورد استفاده قرار بگیرد.

دكتر روس می‌گوید: از آنجا كه بیماریهای قلبی - عروقی و دیابت نیز با افزایش سطح تری گلیسیریدها در بدن پس از صرف غذا در ارتباط هستند، لذا تهیه یك مكمل غذایی از این گیاه می‌تواند خط ابتلا به این قبیل بیماریها را نیز كاهش دهد.

علاوه بر این همزمان با رشد چاقی در بین ساكنان كشورهای در حال توسعه، چنین جایگزین‌های گیاهی وقتی به صورت كپسول یا مكمل غذایی تهیه و توزیع شوند، می‌توانند گزینه‌های دارویی ارزان تر برای مردم روستایی در داروخانه‌ها باشند.

با وجود بدیهی بودن تاثیر عصاره این گیاه در كاهش جذب چربی، هنوز دانشمندان دقیقا تركیب اصلی را كه مسوول این عملكرد است در عصاره فوق شناسایی نكرده‌اند.

توجه دانشمندان در سالهای اخیر به گیاهان و گزینه‌های گیاهی به عنوان مكمل‌های غذایی برای درمان و یا حتی پیشگیری از بیماریهای رو به افزایش بوده و هم چنان هم ادامه دارد. برای مثال در تحقیق دیگری، دانشمندان دریافته‌اند كه مصرف روغن ماهی و برنج مخمر قرمز در كاهش كلسترول خون نقش مهمی دارد به طوری كه این داروها حتی می‌توانند در درمان كلسترول و چربی خون بالا جایگزین استاتین‌ها شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد: مصرف این مواد به جای استاتین‌ها در پیشگیری از بروز بیماری عروق كرونری نقش موثری دارد.

برنج مخمر قرمز محصول رشد مخمر در برنج است. این ماده حاوی چندین تركیب است كه در پیشگیری از تولید كلسترول شناخته شده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha