محققان فنلاندی کشف کردند خطر بروز سکته و جراحات مغزی در افرادی که حداقل سه بار در هفته از ماهیهای سرشار از اسیدهای چرب امگا- 3 مصرف می کنند 26 درصد کمتر است.

دانشمندان دانشگاه کوئوپیو در فنلاند در تحقیقات خود نشان دادند خطر بروزحراجات و سکته مغزی در سالمندانی که به طور مرتب حداقل سه بار در هفته از ماهی تن و یا دیگر ماهیهای سرشار از اسیدهای چرب امگا- 3 با عنوان DHA  و EPA مصرف می کنند 26 درصد کمتر از کسانی است که به طور منظم از این ماده غذایی مصرف نمی کنند.

خوردن ماهی تن و انواع دیگر ماهیها می تواند خطر کاهش قدرت شناختی و سکته مغزی را در سالمندان با حالت خوب سلامت پایین بیاورد.

این محققان که نتایج تحقیقات خود را در مجله "نورولوژی" منتشر کرده اند با بررسی سه هزار و 660 سالمند با سن بالای 65 سال که به آنها دستگاههای نشان دهنده حضور سکته و یا زخمهای کوچک مغزی که می توانند منجر به کاهش توانایی شناختی و یا بروز جنون پیری شوند وصل شده بود به این نتایج دست یافتند.

این آزمایشات پنج سال بعد روی دو هزار و 313 شرکت کننده تکرار شد و همزمان بعضی از عادات غذایی آنها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این آزمایشات مشخص شد که حتی مصرف این ماهیها یک بار در هفته نیز می تواند این خطر را 13 درصد کاهش دهد. در حقیقت مصرف مرتب ماهی موجب می شود که کمترین تغییرات در ماده سفید مغز روی دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha