مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه همچنان فاضلاب تصفیه نشده سه نیروگاه به ساحل بندر ماهشهر می‌ریزد، نسبت به تهدید سلامت مردم این منطقه هشدار داد.

سلامت نیوز: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه همچنان فاضلاب تصفیه نشده سه نیروگاه به ساحل بندر ماهشهر می‌ریزد، نسبت به تهدید سلامت مردم این منطقه هشدار داد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفتگو با ایلنا در مورد وضعیت آلودگی ساحل بندر ماهشهر گفت: در حال حاضر نیز فاضلاب تعدادی از نیروگاه‌های پتروشیمی‌ این منطقه به صورت مستقیم، بدون تصفیه و یا با حداقل تصفیه درون ساحل این منطقه تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: تنها تغییری که از سال ۸۶ تاکنون در منطقه ویژه پتروشیمی رخ داده مربوط به اقدام تعدادی از نیروگاه‌ها برای برطرف کردن برخی آلودگی‌ها از فاضلابشان بوده و تصفیه خانه فجر نیز به صورت متمرکز، بخش عمده فاضلاب‌های نیروگاههای پتروشیمی را که در این دو دهه اخیر احداث شده تصفیه می‌کند.

بنا به اظهارات لاهیجان‌زاده سه نیروگاه پتروشیمی «بندر امام»، «رازی» و «فارابی» که پیش از انقلاب و یا اوایل آن، در بندر امام خمینی احداث شده‌اند، فاقد تصفیه خانه فاضلاب هستند و فاضلاب خود را درسواحل ماهشهر تخلیه می‌کنند.

وی ادامه داد: البته این نیروگاه‌ها برنامه‌های زیادی برای تصفیه خانه‌هایشان مطرح کردند اما در شرایط فعلی کماکان فاضلاب آن‌ها به صورت تصفیه نشده تخلیه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: قطعا فاضلابی که دارای ترکیبات آلی و فلزات سنگین است باعث آلودگی تالاب‌ها و بخش‌های ساحلی ماهشهر و مرگ و میر ماهیان و دیگر آبزیان و یا ذخیره این آلودگی در بافت بدن آنها می‌شود؛ به همین دلیل پس از صید این آبزیان و مصرف آنها این آلودگی به انسان انتقال می‌یابد.

وی در مورد تاثیر این آلودگی‌ها بر روی انسان تصریح کرد: هرچند که وزارت بهداشت باید به صورت تخصصی در این مورد اعلام نظر کند اما به صورت عمومی ثابت شده است که ترکیبات آلی یکی از عوامل ابتلا به سرطان، بیماری‌های کلیوی و کبدی است و بر روی سیستم عصبی انسان نیز اثر می‌گذاد؛ اما اینکه مردم ماهشهر از این امر جه مقدار آسیب دیده‌اند نیاز به مطالعه دقیقی از سوی نهادهای مربوطه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha