در پی اظهارات اخیر وزیر بهداشت پیرامون کیفیت پایین تولید لبنیات تولید شده در کشور به علت استفاده از روغن گیاهی پالم (نخل) رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: احتمال می‌رود برخی شرکت‌ها در آزمایشات سازمان غذا و دارو تقلب کرده و کارشناسان سازمان را گمراه کرده باشند.

احتمال دستکاری در آزمایش روغن پالم در لبنیات

سلامت نیوز: در پی اظهارات اخیر وزیر بهداشت پیرامون کیفیت پایین تولید لبنیات تولید شده در کشور به علت استفاده از روغن گیاهی پالم (نخل) رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: احتمال می‌رود برخی شرکت‌ها در آزمایشات سازمان غذا و دارو تقلب کرده و کارشناسان سازمان را گمراه کرده باشند.


روغن پالم یا روغن نخل یکی از انواع روغن گیاهی خوراکی است که بیشتر از کشورهای آسیای جنوب شرقی به ایران وارد می‌شود، اما میزان اسید چرب اشباع آن از سایر روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان، سویا و کلزا بیشتر است و سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد و صرفاً باید در برخی صنایع غذایی استفاده شود.
دکتر رسول دیناروند در خصوص میزان واردات و مصرف این روغن گیاهی در کشور به روزنامه ایران گفت: متأسفانه طبق آمار سال گذشته روغن پالم 50درصد روغن وارداتی به کشور را به خود اختصاص داده است. به طوری که از یک میلیون تن روغن وارداتی به کشور 500هزار تن آن پالم است.


وی در ادامه با بیان این‌که این روغن به لحاظ کیفیت از پایین‌ترین سطح در بین روغن‌های گیاهی برخوردار است و عنوان بدترین نوع چربی را به خود اختصاص داده است، افزود: در بین روغن‌های گیاهی، روغن زیتون، کلزا، سویا و آفتابگردان به نوبت از کیفیت خوبی برخوردار هستند و روغن نخل به دلیل داشتن میزان بالای اسید چرب اشباع شده در ردیف آخر کیفیت قرار گرفته است. هر چند مقاومت این روغن در مقابل حرارت بسیار بالا است.


معاون وزیر بهداشت از مصرف این روغن گیاهی در برخی محصولات لبنی خبر داد و گفت: استفاده از این روغن در مواد لبنی تقلب است و وزارت بهداشت فقط در دو فرآورده پنیر مخصوص نان و خامه مجوز مصرف داده است. بنابراین وجود این روغن در ماست‌ها و شیرهای پرچرب بدون مجوز وزارت بهداشت تقلب محسوب می‌شود.  به گفته دیناورند در دو ماه اخیر دو شرکت متقلب به دلیل استفاده از این روغن در تولید ماست شناسایی و محاکمه شده‌اند. 

وی در پاسخ به این‌که آیا مصرف این روغن در شیر هم گزارش شده است، عنوان کرد: ‌ متأسفانه برخی کارشناسان سازمان غذا و دارو به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که در این زمینه تقلب کرده‌اند، احتمالاً در آزمایش‌های سازمان از روش‌های متقلبانه استفاده کرده باشند، به این معنی که ممکن است در شیرهای تولید شده در این شرکت‌ها هم روغن نخل به کار گرفته شده باشد اما به دلیل برخی روش‌های متقلبانه این موضوع ازچشم کارشناسان پنهان مانده باشد. براین اساس یکی از اقداماتی که درصدد اجرای آن هستیم به روز کردن آزمایشات در سازمان است.  رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در خصوص برنامه سازمان برای حذف یا کاهش مصرف این روغن عنوان کرد: طبق برنامه وزارت بهداشت قرار است واردات این روغن به کشور در مرحله اول به 30 درصد و در نهایت به 15درصد کاهش یابد.  وی درباره تأثیر این روغن در بروز برخی بیماری‌ها نیز اظهار داشت: متأسفانه مصرف پی درپی این روغن عامل بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان می‌شود. براین اساس ضرورت دارد این روغن گیاهی جای خود را به روغن‌های گیاهی دیگری مانند روغن سویا و آفتابگردان بدهد.


دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز در آخرین اظهارات خود درباره وجود روغن پالم در محصولات لبنی عنوان کرد:  وزارت بهداشت به هیچ کارخانه‌ لبنی مجوز استفاده از روغن پالم نداده است. بنابراین با شرکت‌های متخلف طبق قانون برخورد خواهد شد و در صورت لزوم اسامی این شرکت‌ها رسانه‌ای می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha