پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11697

رییس انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: بیشتر ‌بیماری ها بر شیر مادر اثر مستقیم نداشته و برای کودک ضرر ندارد.

دکتر "ناصر کلانتری" به مناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر درگفت وگو ی اختصاصی با ایرنا در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا مداخلات درمانی بر شیر مادر تاثیر دارد؟"، افزود: مداخلات درمانی می تواند بر شیر مادر تاثیر خود را نشان دهند.
کلانتری در ادامه گفت: حتی گاهی اوقات که شیر مادر بر اثر مداخلات درمانی و دارویی کاهش نیز نیافته باشد، مادر مجبور می شود شیر دادن را قطع کند.
وی اظهارداشت:‌خوشبختانه تعداد داروهای ممنوع که برای شیر مادر مضر باشد کمتر است و در زمان حاضر فقط چند ترکیب خاص دارویی از جمله داروهای ضد سرطان،‌یا داروهایی که ترکیب طلا برای بیماری هایی مثل بیماری های عضلانی یا اختلالات مزمن داشته باشند در صورتیکه مادر از این داروها استفاد کند باید شیر دهی خود را قطع کند.
به گفته وی ، مادر باید در زمانیکه رادیو اکتیو برای زمان تصویربرداری مصرف می کند باید شیر خود را به مدت سه روز دوشیده و دور انداخته و طی این مدت به فرزندش از شیر خود ندهد.
کلانتری به بیماری هایی همچون سل فعال و تبخال تناسلی اشاره کرد که بهتر است مادر برای مدتی با فرزند خود تماس نداشته باشد و گفت: درسل فعال بهتر است برای مدت دو هفته اول درمان دارویی که مادر خلط مثبت از نظر باسیل سل دارد ،‌بچه را از وی جدا کرد .
وی در خصوص مادران مبتلا به ایدز نیز گفت: به رغم اینکه شیردهی مادر مبتلا موجب افزایش احتمال ابتلای کودک به ایدز می شود اگر امکان تغذیه مستمر کودک با منبع سالم دیگری نباشد بهتر است ، کودک با شیر مادر تغذیه کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به بیماری های روزمره از جمله آنفلوآنزا اشاره کرد و گفت:‌ این بیماری ها هیچ کدام دلیل منطقی برای جدایی مادر از کودک نیستند .
وی با اشاره به برخی مادرها ی مبتلا به آنفلو آنزا که در زمان ابتلا به این بیماری کودک خود را از بیم ابتلا به آنفلوآنزا جدا می کنند و با او برای چند روز تماس ندارند ، گفت: تمام بیماری های ویروسی یک دوره کمون یا مخفی دارند و کسی هم از آنها خبرندارد .
کلانتری با بیان اینکه کودک در دوران مخفی بیماری که در آغوش مادر قرار دارد می تواند به آن بیماری مبتلا شود ، اظهارداشت:‌ این در حالی است که در بدن مادر در زمان ابتلای وی به بیماری مسری همچون آنفلو آنزا آنتی بادی ویروس ، تولید می شود و اگر به کودک خود شیر دهد آنتی بادی آن بیماری نیز به کودک ، از طریق شیر منتقل می شود و احتمال ابتلا ی کودک را کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha