سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 116984

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: هزاران قطعه ماهی در رودخانه نیمه خشک قره سو در مشگین شهر بعلت خشکسالی و بهره برداری زیاد آب این رودخانه برای اراضی کشاورزی تلف شد.

مرگ هزاران ماهی در رودخانه قره سو

سلامت نیوز: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: هزاران قطعه ماهی در رودخانه نیمه خشک قره سو در مشگین شهر بعلت خشکسالی و بهره برداری زیاد آب این رودخانه برای اراضی کشاورزی تلف شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سید رضا موسوی افزود: هزاران قطعه ماهی این رودخانه که عمدتا شامل انواع‌ ماهیان‌ از جمله‌ ماهی‌ سیاه‌، سس‌ ماهی‌، ماهی‌ برکه‌ای‌، شاه‌کولی ‌وکپور ماهی‌ معمولی‌ است، تلف شده اند.

وی گفت: رودخانه قره‌سو با این‌ که‌ از جمله‌ رودخانه‌های‌ دائمی‌ استان‌ محسوب‌ می‌شود، ولی‌ به‌ سبب‌ برداشت‌ آب‌ برای‌ مصارف‌ آبیاری‌ بخش‌ اعظم‌ بستر آن همه ساله‌ در تابستان‌ خشک‌ می‌شود.

رودخانه‌ قره‌سو‌ از پیوند رودهای‌ پرآب‌ متعدد دیگر تشکیل‌ می‌شود و با 285 کیلومتر طول‌ و حدود 554 میلیون‌ متر مکعب‌ متوسط آبدهی‌ سالانه‌، طویل‌ترین‌ و پرآبترین ‌رودخانه‌ داخلی‌ استان‌ اردبیل‌ به‌ شمار می‌رود.

رودخانه‌ قره‌سو از رشته‌ کوه تالش‌ (باغرو) در شرق‌ اردبیل‌ سرچشمه‌ می‌گیرد و در مسیرخود ضمن‌ عبور از دشت‌ اردبیل‌ آبهای‌ جاری‌ این‌ قسمت‌ از جمله‌ بالخلی‌ چای‌ را جمع‌آوری‌ و دامنه‌های‌ شمالی‌ توده‌ سبلان‌ را دور زده‌ و در شمال‌غرب‌ مشگین‌ شهر در محل‌ کوجنق،‌ آب‌ رودخانه‌ اهرچای‌ را نیز دریافت‌ کرده‌ و سپس‌ با یک‌ انحراف‌ قائم‌ به‌ سمت‌ شمال‌ جریان‌ می‌یابد و نام‌ دریورد (دره‌ رود) می‌گیرد و سرانجام‌ در محل‌ اصلاندوز به‌ رودخانه‌ مرزی‌ ارس‌ تخلیه‌ می‌شود.

لازم به ذکر است که در تمام‌ فصول‌ به‌ ویژه‌ در پاییز و زمستان‌ گونه‌های‌ متنوعی‌ از پرندگان‌ مهاجر آبزی‌ وکنار آبزی‌ با جمعیت‌ قابل‌ ملاحظه‌ در سرتاسر رودخانه‌ دیده‌ می‌شود. انواع‌ اردک‌، غاز، لک‌ لک‌ و لک‌ لک‌ سیاه‌ از پرندگان‌ شاخص‌ مشاهده‌ شده‌ در قره‌سو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha