غضروف بین مفاصل مانند بالشتکی عمل می‌کند که فشار وارد بر استخوان‌ها و مهره‌ها را کاهش می‌دهد ولی به دلیل فشارهای مستمری که در طول سال‌ها به این نواحی وارد می‌شود، احتمال از بین رفتن و ساییدگی غضروف‌ها بسیار زیاد است.

سلامت نیوز: غضروف بین مفاصل مانند بالشتکی عمل می‌کند که فشار وارد بر استخوان‌ها و مهره‌ها را کاهش می‌دهد ولی به دلیل فشارهای مستمری که در طول سال‌ها به این نواحی وارد می‌شود، احتمال از بین رفتن و ساییدگی غضروف‌ها بسیار زیاد است.

از این رو، محققان ماده مصنوعی جدیدی ساخته‌اند که نرمی و مقاومت بافت غضروف طبیعی را داراست. محققان در ساخت این ماده از رشته‌های فیبری بافته شده‌ای استفاده می‌کنند که داربستی را شکل می‌دهد که بخشی از چارچوب غضروف در حال رشد را شامل می‌شود. هر یک از هفت لایه این داربست به ضخامت تار موی انسان بوده و درنهایت رشته‌ای با ضخامت یک میلی‌متر را ایجاد می‌کند.
غضروف مفصلی بافت مقاومی است که وزن مفاصل را به خوبی تحمل می‌کند. در واقع با توجه به رطوبت و نرمی‌ای که این ماده دارد، از حرکت مفاصل به خوبی حمایت می‌کند ولی در اثر وارد آمدن فشار بیش از حد، آسیب یا بیماری ممکن است پاره شود. اما مهندسان دانشگاه «دوک» بافت مقاوم و انعطاف‌پذیری ابداع کرده‌اند که عملکرد غضروف طبیعی را همانند‌سازی می‌کند. در واقع، مهندسان با کنار هم قرار دادن داربست‌های بافتی سه بعدی نوعی بافت مصنوعی ایجاد کرده‌اند. محققان این داربست‌ها را چندین سال قبل، از نوعی هیدروژل تولید کردند. این هیدروژل‌ها ترکیبی از زنجیره‌های متعدد مولکولی موسوم به پلیمر هستند که در آب معلق می‌مانند. تنها چارچوبی فلزی، ثبات این بافت را حفظ کرده و بافت سه‌بعدی نوعی داربست شبکه‌ای ایجاد می‌کند که ثبات هیدروژل انعطاف پذیر را فراهم می‌آورد.
این بافت هیدروژلی تولید شده با بافت مقاوم ترکیب شده و ماده‌ای مصنوعی تولید می‌کند که به همراه سلول‌های بنیادی تزریق شده و از بافت غضروف مفصلی شروع به رشد می‌کند. در حالی که این ماده کاملا شبیه غضروف اصلی نیست ولی تا حد بالایی ویژگی‌های آن را ایفا می‌کند.

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha