سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 117024

عمر بوگارا عضو هیات مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهانی با معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و گفت‌وگو کرد.

سلامت نیوز: عمر بوگارا عضو هیات مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهانی با معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ ابتکار در این دیدار با اشاره به همکاری و اقدام مثبت وزارت نفت در بحث توزیع سوخت استاندارد، گفت: این اقدام منجر به کاهش آلودگی هوا به ویژه در تهران شده است و امیدواریم با ادامه روند توزیع سوخت استاندارد در کشور و اجرای اقداماتی همچون استانداردسازی خودروها شاهد کاهش جدی آلودگی های ناشی از سوخت فسیلی در هوای کشور باشیم.

ابتکار افزود: البته آنچه بیشتر کیفیت هوا را مورد تاثیر قرار می دهد، گرد و غباری است که از عراق به ایران وارد و در وهله نخست استان های غربی و سپس تهران را تحت تاثیر قرار می دهد و البته لازم به ذکر است که استان خوزستان بیشترین تاثیر را از این پدیده دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: با توجه به سکونت 70 درصد جمعیت ایران در شهرها و مناطق حاشیه ای شهرها، کنترل آلودگی هوا به منظور حفظ سلامت مردم و ارتقاء کیفیت زندگی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون رئیس جمهور با یادآوری تجربه موفق همکاری های گذشته سازمان حفاظت محیط زیست با بانک جهانی در پروژه هایی همچون آلودگی هوای تهران و سیستم پایش هوا، ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید تبادل تجربیات و همکاری های مشترک به ویژه در حوزه هایی همچون توسعه کشاورزی پایدار، مقابله با آلودگی هوا، مدیریت مناطق صنعتی و آلوده، بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی در راستای کنترل گرمایش جهانی تکرار شود.

وی با ذکر این موضوع که یکی از مهم ترین اهداف ایجاد صندوق ملی محیط زیست، ایجاد امکان حمایت از همکاری و مشارکت بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد در پروژه هایی همچون مدیریت آلودگی هوا و سایر پروژه های زیست محیطی مرتبط در است، تصریح کرد: اضافه شدن حمایت مالی نهادهای بین المللی از این صندوق و برخورداری از حمایت بانک جهانی می تواند کمک بزرگی برای دستیابی به این هدف و موضوعات دیگری همچون حمایت از صنایع سبز، مشاغل جدید سبز و بهبود استانداردهای زیست محیطی باشد.

ابتکار افزود: همان طور که تجربه ما در بانکداری اسلامی و بهره گیری از سیستم وقف برای حمایت از پروژه های زیست محیطی می تواند مورد استفاده سایر کشورها قرار گیرد، ان ها نیز با انتقال تجربیات موفق و مثبت خود در این زمینه، می توانند به ما کمک کنند و در نهایت از این همکاری های مشترک، مکانیزمی مشترک برای حمایت از اقتصاد سبز و کم کربن به دست آید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پنج پروژه مشترک تأیید شده میان ایران و جف؛ گفت: انتظار ایران، حمایت ویژه بانک جهانی از طرح های زیست محیطی مشترک میان ایران و جف است. زیرا این نوع پروژه ها برای حفظ محیط زیست جهان بسیار مهم است.

برخورداری از حمایت فنی و مالی، همچنین انتقال تجربیات موفق بانک جهانی در پروژه های زیست محیطی همچون تالاب بین المللی هامون، دریاچه ارومیه و کنترل آلودگی هوا، پروژه های مشترک تأیید شده میان ایران و جف و صندوق ملی محیط زیست از جمله خواسته های مطروحه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دیدار با عمر بوگارا عضو هیآت مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهانی بود.

عمر بوگارا عضو هیآت مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهانی نیز در این دیدار با اشاره به بهبود هوای تهران نسبت به سفر گذشته وی به ایران، گفت: این نشان دهنده فعالیت های خوب شما در زمینه بهبود کیفیت هواست.

وی با اشاره به اینکه هدف وی از سفر به ایران، بازدید از دریاچه ارومیه و بررسی ابعاد مختلف احیای دریاچه، همچنین چگونگی مشارکت بانک جهانی در این پروژه احیاست، افزود: البته من در جریان اقدامات مثبت انجام شده در خصوص احیاء دریاچه هستم.

بوگارا ادامه داد: محیط زیست ایران بیشتر از آنکه به حمایت مالی نیاز داشته باشد، نیازمند حمایت فنی و تکنیکی است و ما تلاش می کنیم با فراهم کردن امکان تبادل تجربیات بین ایران و سایر کشورها، در این زمینه به ایران کمک کنیم. زیرا ما امکان انتقال تجربیات بسیار موفق کشورهایی همانند سوییس و فنلاند را به ایران داریم.

عضو هیآت مدیره بانک جهانی اظهار داشت: با آنکه ساز و کار فعالیت های جف چندان به بانک جهانی مرتبط نیست و با ساز و کار ما تفاوت دارد، ولی من به محض بازگشت، درخواست ایران را دنبال می کنم و به شما این قول را می دهم که بانک جهانی از محیط زیست ایران حمایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha