رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: وزارت بهداشت متخلفان استفاده از روغن پالم در شیررا به مردم معرفی کند تا دیگر از محصولات آن کارخانه استفاده نکنند.

متخلفان استفاده از روغن پالم در شیر‌ معرفی شوند

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: وزارت بهداشت متخلفان استفاده از روغن پالم در شیررا به مردم معرفی کند تا دیگر از محصولات آن کارخانه استفاده نکنند.

رحمت الله حافظی در گفتگو با ایلنا استفاده از روغن پالم درشیر پرچرب را تخلف محض و اقدامی غیر اخلاقی، غیر قانونی و غیر انسانی دانست و افزود: استفاده از روغن پالم درلبنیات؛ شیر و ماست پرچرب غیر استاندارد است بنابراین وزارت بهداشت درخواست می‌کنیم نظارت بسیار جدی در این زمینه داشته باشد.

وی با تاکید براینکه متخلفان استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب به مردم معرفی شوند، افزود: مردم باید بدانند که وجود روغن پالم در شیر پرچرب محصولات کدام کارخانه است تا دیگر از آن محصولات استفاده نکنند.

حافظی با بیان اینکه علاوه براین متخلفان استفاده کننده از روغن پالم در شیر پرچرب باید به مراجع قضایی نیز معرفی شوند، افزود: نباید اجازه دهیم عده‌ای سودجود و منفعت طلب سلامت مردم را تهدید کنند و این انتظاری است که از وزارت بهداشت به عنوان نمایندگان مردم داریم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مکاتباتی هم از طرف این کمیسیون تنظیم و برای وزیر بهداشت ارسال می‌کنیم، افزود: انشان الله حاصل نظارت‌ها و اقداماتی را که انجام شده است به شورای شهر تهران منعکس کنند تا بتوانیم آنها را به مردم منتقل کنیم.

حافظی در پاسخ به این سوال که در مورد تخلف استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب چه تکلیفی برعهده شورای اسلامی شهر تهران است، افزود: شورای اسلامی شهر تهران بحث نظارت و مطالبه آنچه حق مردم است را در دستور کار خود دارد.

وی تصریح کرد: وارد شدن ما به سیستم‌های کارخانجات نه اینکه جایگاه قانونی نداشته باشد بلکه می‌توانیم از دستگاهی که مسئول و متولی این امر است آن را مطالبه کنیم یعنی به عنوان نماینده مردم بگوییم وزارت بهداشت شما موظف هستید این نظارت را داشته باشید و با توجه به خطری که سلامت مردم را تهدید می‌کند، اقدامات لازم را انجام دهید.

حافظی با تاکید براینکه در یک مقطع زمانی کوتاه مثلا یک هفته‌ای سیستم‌های نظارتی بر روی این موضوع بررسی و گزارش بدهند، افزود: افرادی هم که دراین زمینه تخلف کرده‌اند باید معرفی شوند تا مردم محصولات آنها را تحریم کنند و دیگر آن محصولات را مورد استفاده قرار ندهند و این مطالبه ما از وزارت بهداشت به عنوان نماینده مردم است.

وی درپاسخ به این سوال که استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب چه خطراتی برای سلامت مردم دارد، افزود: استفاده از این روغن پالم در شیر باعث رسوب درقلب و عروق می‌شود و بیماریهای قلبی و عروقی را به شدت افزایش می‌دهد.

حافظی با تاکید براینکه روغن پالم ترانس بسیار بالایی دارد، افزود: درسال ۸۵ روغنی که به عنوان روغن خوراکی مصرف می‌کردیم ترانس ۳۵ تا۴۰ داشت و می‌توانست سرطان زا باشد ازهمین رو درآن زمان بدون اینکه انعکاس عمومی داشته باشد به کارخانجات تولید کننده روغن تکلیف شد در یک مقطع زمانی یکساله ترانس روغن را به زیر ۱۰ تقلیل دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روغنی که استفاده می‌کنیم عمدتا ترانس بسیار پایینی دارد زیرا ترانس روغن اگر از حد استاندارد بگذرد می‌تواند سرطان زا هم باشد.

حافظی با اشاره به اینکه روغن پالم ترانس بسیار بالایی حدود ۵۰ دارد، افزود: علاوه بر اینکه روغن پالم بر روی سیستمهای قلبی و عروقی رسوب می‌کند، می‌تواند سرطان زا هم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha