چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 117058

هیچ‌کس خارش چشم‌ها و آبریزش چشم و بینی ناشی از حساسیت و آلرژی را دوست ندارد و به‌طور کلی علائم زجرآوری است.

از شر آلرژی‌های خانگی خلاص شوید

سلامت نیوز: هیچ‌کس خارش چشم‌ها و آبریزش چشم و بینی ناشی از حساسیت و آلرژی را دوست ندارد و به‌طور کلی علائم زجرآوری است.

بسیاری از مبتلایان به آلرژی، معمولا در تمام سال از این مشکل رنج می‌برند. تاکنون درمان قطعی برای انواع آلرژی‌ها شناخته نشده ولی محققان بر این باورند که رعایت برخی اصول و دور ماندن از مواد حساسیت‌زا می‌تواند شرایط را برای مبتلایان بهبود بخشد. افراد تنها در خارج از منزل دچار حساسیت نمی‌شوند بلکه قرار گرفتن آنها در معرض همه مواد حساسیت‌زا می‌تواند مشکل‌زا باشد. مواد حساسیت‌زای خانگی طیف دیگری از حساسیت‌ها را تشکیل می‌دهند که کاهش گرد و خاک موجود در منزل، شست‌وشوی مداوم ملافه‌های رختخواب و مرطوب نگه داشتن محیط داخلی، می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود بیماران مبتلا به آلرژی داشته باشد.  تمیز کردن محیط داخلی منزل به‌طور منظم ساده‌ترین راه ممکن برای کاهش آلرژی‌های خانگی به شمار می‌رود. جارو کردن و زدودن گردوغبار به‌طور منظم حجم بسیاری از آلودگی‌ها و مواد حساسیت‌زای خانگی را از بین می‌برد. در این میان بهتر است برای کاهش پراکنده شدن آلودگی هنگام نظافت، از پارچه مرطوب استفاده کنید.
از سوی دیگر، با جلوگیری از ورود کفش‌های بیرون به محیط داخل منزل به کاهش حجم مواد حساسیت‌زا و آلوده کمک زیادی می‌کنید. بسیاری از مواد حساسیت‌زا از طریق گردوغبار، گرده‌ها و کثیفی و سایر مواد حساسیت‌زای چسبیده به خاک کفش‌ها به داخل منزل انتقال می‌یابد.
فرش‌ها و سایر بافت‌های ضخیم موجود در منزل، منبع اصلی جذب آلودگی و مواد حساسیت‌زای خانگی محسوب می‌شوند و باید برای کاهش حجم مواد حساسیت‌زای نهفته و آلودگی، آنها را مرتب جارو کرد و در صورت امکان به‌منظور کاهش آلرژی‌های خانگی، از فرش و بافت‌های کمتری در منزل استفاده کنید. علاوه‌بر این، تا حد امکان از پرده‌هایی با بافت نازک‌تر استفاده کنید چراکه بافت‌های ضخیم پرده عامل جذب بسیاری از مواد آلرژی‌زا در محیط خانه به شمار می‌روند. محققان معتقدند که عمده‌ترین عامل آلرژی‌های خانگی، مایت‌های موجود در رختخواب و ملافه‌های آنهاست، از این رو توصیه می‌کنند حداقل هر چند روز یک بار تمام ملافه‌ها را بشویید تا شدت آلرژی مبتلایان کاهش یابد. همچنین سلول‌های مرده پوست که روی ملافه‌ها به‌جا می‌مانند به‌عنوان گردوغبار، هوای داخل منزل را آلوده می‌کنند.
استفاده از فیلترهای هوا در کنار تمیز کردن وسایل و از بین بردن گرد و خاک از آنها راهکار موثر دیگری است که به شما کمک می‌کند با آلرژی خود راحت‌تر کنار آمده و تا حدی بتوانید آن را کنترل کنید. فیلتر هوا ابزار مناسبی برای کاهش حجم مواد حساسیت‌زای محیطی است. انواع قارچ‌ها، ذرات انتشاریافته از موی حیوانات خانگی و سایر مواد حساسیت‌زا ازجمله عواملی هستند که با فیلترهای هوا کاهش می‌یابند.

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha