چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 117074

بیش از 5 ماه از آغاز سال جدید ‌ اما هنوز ضریب k جراحی و بیهوشی اعلام نشده است در حالی که ضریب k جراحی، بیهوشی و داخلی همه ساله از طریق وزارت بهداشت و درمان اع?م می‌شد تا براساس آن حق‌الزحمه پزشکان تعیین شود.

تغییر تعرفه ها در راه است

سلامت نیوز: بیش از 5 ماه از آغاز سال جدید ‌ اما هنوز ضریب k جراحی و بیهوشی اعلام نشده است در حالی که ضریب k جراحی، بیهوشی و داخلی همه ساله از طریق وزارت بهداشت و درمان اع?م می‌شد تا براساس آن حق‌الزحمه پزشکان تعیین شود.

پس از اعلام ضریب K برای محاسبه حق‌الزحمه جراحی، كافی بود تا ابتدا كد عمل جراحی را از كتاب تعرفه كالیفرنیا مشخص کرده و سپس با ضرب واحد جراحی در ضریب k میزان حق‌الزحمه را محاسبه کنند.

نزدیک به 3 دهه از نخستین زمانی که قرار شد ضریب K از کتاب کالیفرنیا برای تعیین حق‌الزحمه جراحی مبنا قرار گیرد،‌ می‌گذرد و حال وزارت بهداشت،‌ سازمان نظام پزشکی و پزشکان یک صدا بر تغییر این مبنا اصرار می‌ورزند. پس از گذشت 30 سال از مبنا قرار گرفتن ضریب k کتاب کالیفرنیا، بسیاری از تکنیک‌های جراحی تغییر کرده،‌ جراحی‌های جدیدی به گستره کار پزشکان افزوده شده است و خلاصه اینکه همه چیز در کتاب کالیفرنیا پیدا می‌شود، جز آنچه که در نظام جراحی امروز کشور به آن نیازمندیم.

مسئولان نظام سلامت کشور،‌ دلیل اصلی اعلام نشدن تعرفه جراحی و بیهوشی بعد از گذشت حدود 5 ماه از سال جدید را، تغییر رویه تعیین حق‌الزحمه جراحی و جایگزین شدن کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت به جای کتاب کالیفرنیا می‌دانند.


کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت، تحول بزرگی برای جامعه پزشکی

معاون درمان وزارت بهداشت درباره علت تاخیر در اعلام ضریب k گفت: «قرار است تغییراتی در این زمینه انجام شود، به همین دلیل هم شورای عالی بیمه این کار را به کمیته‌ای تخصصی سپرده و تعیین تعرفه‌ها در حال انجام است و نتایج آن ظرف چند روز آینده به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.»

دکتر محمد حاجی‌آقاجانی با اشاره به تغییر رویه تعیین ضریب k گفت: «طبیعی است که اجرایی شدن کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت مقداری به طول بیانجامد اما تحول بزرگی برای جامعه پزشکی است، چراکه همه حق‌العلاج‌های پزشکی را از بخش دولتی گرفته تا خصوصی و از بخش جراحی گرفته تا داخلی و... را در بر خواهد گرفت.»

وی با تاکید بر اینکه تصمیم وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه اجرایی کردن این کتاب در سال جاری است، گفت: «هدف از اجرایی شدن این کتاب ایجاد تعادل بین خدماتی که در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود با تعرفه‌های موجود است. این تغییر تعرفه برای بهبود وضعیت بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی در سطح کشور است. البته تعرفه‌ها فقط در بخش حق‌العلاج مشخص نشده، بلکه بخش مربوط به هتلینگ در همان ابتدای سال اعلام شده و در حال اعمال است.»

معاون درمان وزارت بهداشت درباره ضرورت تغییر رویه تعیین ضریب k گفت: «کتابی که 30 سال پیش تدوین شده، هنوز ملاک است در طی این 3 دهه تغییرات بسیاری در روش‌های پزشکی، تکنیک جراحی، روش‌های درمانی و تشخیصی ایجاد شده است و برای همین بازنگری در تعرفه‌ها ضروری بود تا امکان ارائه خدمات نوین درمانی به بهترین شکل ایجاد شود.»


تغییرات فعلا محرمانه است

رئیس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران، درباره دلیل این تاخیر گفت: «تعرفهk مورد ارزیابی برای جراحی بیش از 25 سال است که کتاب مرجعش تغییری نکرده. شیوه‌های جراحی‌ و جراحی‌های جدیدی که امروز در کشور انجام می‌شود، ‌اصلا در این کتاب تعریف نشده است. به همین دلیل هم نیاز به بازنگری در این تعرفه‌ها وجود داشت. جزئیات این امر هم محرمانه و قابل‌توضیح نیست.»

وی با بیان اینکه پزشکان هم از ضرورت این بازنگری آگاه هستند، ‌گفت: «همه صنف‌های پزشکی به این موضوع اعتراض دارند اما چون بازنگری اساسی است تا امروز تحمل کرده‌اند. هر سال این تعرفه‌ها در ماه دوم و سوم سال اعلام می‌شد اما امسال چون این تغییرات مثبت است، دندان به جگر گذاشته‌اند اما وای به حال زمانی که پزشکان بخواهند اعتراض کنند. امیدوارم که پس از اعلام نهایی این تعرفه‌ها،‌ اجرای آنها از مهر ماه امسال آغاز شود»


در جریان تغییرات تعرفه بودیم

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران هم درباره تاخیر در اعلام ضریب K و تعرفه‌های جراحی گفت: «انجمن جراحان ارتوپدی در جریان تغییر رویه تعیین تعرفه‌ها قرار گرفته بود و ما هم در حال بررسی و تغییر و تحول برای تعیین تعرفه‌های جدید بودیم.»

دکتر غلامعلی عکاشه با بیان این مطلب که همین موضوع،‌ سبب شده بود تا پزشکان همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشته باشند،‌ توضیح داد: «تعرفه قبلی بر مبنای سال 1388 بود و تصمیم بر این شد که تعرفه سال 1384 که تعرفه‌ای کامل است، مبنا قرار گیرد‌ اما هیچ‌گاه اجرایی نشد. به این ترتیب امکان داشت مشکلاتی را با بیمه‌ها، به‌ویژه بیمه‌های خصوصی داشته باشیم. وزارت بهداشت،‌ سازمان نظام پزشکی و‌ نظام سلامت با این تغییرات کلنجار می‌رفتند اما در نهایت تجمیع انجام شد تا جایی که قرار است تعرفه جدید از اول شهریور ماه ابلاغ شود.»

وی افزود: «این تغییر تعرفه در بخش دولتی و نیمه‌خصوصی به‌طور کامل مشخص شده است و به‌ زودی در بخش‌های کاملا خصوصی هم مشخص خواهد شد.»

دکتر عکاشه با اشاره به اینکه در چند سال گذشته تعرفه‌ها ثابت بود،‌ تاکید کرد: «بیشتر از 9 سال است که تعرفه‌ها بدون هیچ تغییری مانده است در حالی که در این سال‌ها از قیمت سبزی گرفته تا دارو افزایش پیدا کرده است. با مطالباتی که پزشکان داشتند و با در میان گذاشتن این موضوع با نظام پزشکی و بیمه‌ها،‌ نظام سلامت بالاخره به تجمیع تفکر رسیدند و قرار شد مبنای 84 که به واقعیت نزدیک‌تر است، اساس کار باشد.»

وی افزود:‌ «وزارت بهداشت از انجمن‌ها درباره تعرفه نظرخواهی کرده بود که آنها را ترمیم،‌ تعدیل یا تجمیع کند که در نهایت، امروز این نتیجه از طرف انجمن جراحان ارتوپدی به آنها ارائه شد.»

وی با اشاره به موضوع رابطه میان پزشک و بیمار یادآور شد: «نظر و اعتقاد شخصی من این است که در بخش پزشکی نباید برای پزشکان محدودیت و معذوریت ایجاد کنیم. رابطه پزشک با بیمار رابطه‌ای انسانی است و نه اقتصادی است. به این معنا که نباید اقتصاد را مبنا و اساس رابطه میان پزشک و بیمار قرار داد. در طول بشریت هم مرتبه پزشکی را با علم ادیان یکی می‌دانستند.»

دکتر عکاشه افزود: «هنگامی که پزشکان را در این چارچوب محصور می‌کنند، پزشک دیگر نمی‌تواند آزاد باشد تا وظیفه انسانی، اخلاقی و مذهبی خود را انجام دهد. وقتی برای کار پزشک قیمت بگذارند، از انگیزه‌های انسانی، اخلاقی و مذهبی برای ارتباط با بیمار خالی خواهد شد.»

وی با بیان اینکه بهتر است در این موارد پزشک تصمیم گیرنده باشد،‌ گفت: «باید بگذارند پزشک براساس کاری که انجام می‌دهد، توان بیمار و نیازهای درمانی وی، خودش تشخیص بدهد. دکتر قریب، دکتر عدل و دکتر عزیزی به دنبال زندگی بودند نه اقتصاد و پول. زندگی‌شان هم به‌‌خوبی می‌چرخید، چون مردم آنها را قبول داشتند و به آنها اعتماد می‌کردند. این پزشکان، استاد و دانشمند بودند نه بازرگان. وقتی این مسائل در رابطه میان پزشک و بیمار مطرح می‌شود،‌ همه قداست رشته پزشکی و کار پزشکان زیر سوال خواهد رفت.»

منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha