چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 117075

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هم اکنون تعداد مبتلایان به دیابت در کشور بیداد می‌کند و روند رو به رشد ابتلا به بیماری‌های غدد و سرطان‌ها در کشور نشان‌دهنده استفاده بی‌رویه سموم و آفت‌کش‌ها و آبیاری ناسالم محصولات کشاورزی است.

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هم اکنون تعداد مبتلایان به دیابت در کشور بیداد می‌کند و روند رو به رشد ابتلا به بیماری‌های غدد و سرطان‌ها در کشور نشان‌دهنده استفاده بی‌رویه سموم و آفت‌کش‌ها و آبیاری ناسالم محصولات کشاورزی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، در حالی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران نسبت به آبیاری زمین‌های زراعی پایتخت با پساب‌های صنعتی و بیمارستانی هشدار داده‌اند که همچنان این اقدام ادامه دارد و مردم پایتخت از سبزیجات آبیاری با فاضلاب میل می‌کنند.

اردیبهشت امسال بود که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی هشدار داد و گفت: محصولات این منطقه، بیماری‌های گوناگونی به جامعه متحمل می‌کند. عباس رجایی با انتقاد از آلودگی آب مورد استفاده کشاورزان جنوب تهران گفته بود: «طی نکردن مراحل لازم برای تصفیه آب، شرایط زیست‌محیطی نامناسبی را برای محصولات کشاورزی این مناطق رقم زده است». وی از مسئولان خواست به معضل استفاده کشاورزان جنوب تهران از آبی که حاوی فلزات سنگین و آلودگی‌های شیمیایی است توجه بیشتری داشته باشند. این در حالی است که هنوز اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته است.

انتقاد از آبیاری مزارع کشاورزی با آب فاضلاب

در همین زمینه یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با انتقاد از آبیاری مزارع کشاورزی کشور و به ویژه زمین‌های کشاورزی پایتخت با آب فاضلاب که جمعیت وسیعی از شهروندان را در برمی‌گیرد، گفت: بسیاری از بیماری‌های گوارشی ناشی از ورود باکتری‌ها و انگل‌ها از آب و خاک به محصولات کشاورزی است که این میکروب‌ها سالیان سال به شکل فعال در زمین وجود دارند و از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجات به بدن افراد منتقل می‌شوند.

عابد فتاحی با یادآوری مشکلات و بیماری‌هایی که از طریق مصرف سبزیجات آبیاری شده با فاضلاب شهری، صنعتی و پساب‌های بیمارستانی به افراد منتقل می‌شود افزود: مصرف سبزیجاتی که با آب فاضلاب آبیاری شده‌اند می‌تواند موجب ایجاد بیماری در دستگاه گوارش شده و یا از طریق خون به دستگاه‌های عصبی وارد شده و آنان را نیز دچار مشکل کند زیرا عامل بسیاری از بیماری‌های روده‌ای و گوارشی از جمله "سارمونلا"، "کمپیلوباکتر" و "آمیب" از طریق آب فاضلاب به سبزی و از طریق خوردن سبزی به بدن افراد منتقل می‌شود.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه علاوه بر میکروب‌های مختلف، کرم‌های روده‌ای نیز می‌توانند از طریق خوردن سبزی آلوده وارد بدن افراد شوند ادامه داد: کشاورزان باید از آب سالم و بهداشتی برای آبیاری مزارع و نیز کودهای و آفت‌کش‌های استاندارد و مجاز در زمین‌های خود استفاده کنند.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از مراکز تهیه مواد غذایی و رستوران‌ها بخاطر مصرف حجم انبوه سبزیجات امکان ضدعفونی و شستشوی جزیی سبزیجات را ندارند تصریح کرد: بسیاری از افراد پس از مصرف غذا در برخی رستوران ها به بیماری‌های گوارشی دچار می‌شوند زیرا از نحوه آبیاری و تولید سبزیجات خریداری شده بی‌اطلاعند بنابراین مردم حتما باید قبل از مصرف سبزیجات نسبت به ضدعفونی کردن و شستشوی فراوان آن با مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده‌ها دقت لازم را داشته باشند.

این نماینده مجلس از فاضلاب به عنوان مادر تمام بیماری‌ها و عفونت‌ها یاد کرد و گفت: برخی از کشاورزان با وجود داشتن حق آب و آب سالم، برای آبیاری مزارع کشاورزی خود از آب فاضلاب استفاده می‌کنند زیرا تصورات اشتباه و فرسوده‌ای دارند و فکر می‌کنند آب فاضلاب سرشار از کود و مواد تقویت کننده زمین و محصولات کشاورزی است در حالی که با این اقدام نادرست و نادانسته خود، سلامتی و جان بسیاری از مردم را به خطر می‌اندازند.

وی با یادآوری اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکنون چندین نشست و جلسه با حضور وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی مبنی بر توجه به سلامت محصولات کشاورزی و نحوه تولید و توزیع آن در کشور داشته است اظهار کرد: در آخرین جلسات قبل از عید فطر مجلس شورای اسلامی به وزرا نسبت به این موضوع هشدار دادیم و باید توجه داشت تا مرکز استاندارد کشور ساماندهی و بر آن نظارت نشود راه به جایی نخواهیم برد.

فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: وزرات بهداشت باید بر روی تولید و توزیع انواع محصولات خوراکی و بویژه نوشیدنی‌ها نظارت دقیق و لازم را داشته باشد و به طور سرزده و اتفاقی در برخی از کارخانه‌ها و مراکز تهیه و تولید محصولات غذایی حضور یافته و آنان را مورد بازرسی و نظارت قرار دهد نه اینکه منتظر باشد کارخانه‌ها خود برای ارزیابی نمونه محصولات مراجعه کنند.

وی با تاکید بر دقت و نظارت بیشتر مسئولان وزارت بهداشت بر سلامتی و درمان مردم گفت: هم اکنون تعداد مبتلایان به دیابت در کشور بیداد می‌کند و روند رو به رشد ابتلا به بیماری‌های غدد و سرطان‌ها در کشور نشان‌دهنده استفاده بی‌رویه سموم و آفت‌کش‌ها و آبیاری ناسالم محصولات کشاورزی است.

فتاحی با تاکید بر ارائه غذای سالم و با کیفیت به مردم اظهار کرد: باید مسئولان کشور نسبت به سلامت محصولات غذایی و ایمنی مواد کشاورزی دغدغه داشته باشند زیرا مصرف دارو در کشور ما چند برابر سرانه مصرف جهانی اعلام شده است و این نشان از میزان بالای بیماران و مبتلایان کشور به انواع بیماری‌ها دارد وگرنه چرا باید کشور ما باید به نسبت کشورهای مجاور و همسایه خود با مصرف بسیار زیاد دارو مواجه باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی از مسئولان مصرف بسیار زیاد و خودسرانه دارو در کشور را ناشی از ارزان و در دسترس بودن داروها قلمداد می‌کنند در حالی که اگر ارزان بودن معیار و ملاک بود، چرا باید بدانند که سم هم ارزان است؛ پس چرا مردم سم مصرف نمی‌کنند.

دشت ورامین در صدر آبیاری با فاضلاب قرار گرفته است

این در حالی است که رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر مدعی است زمین‌های کشاورزی اطراف پایتخت از سال‌ها پیش با فاضلاب آبیاری می‌شوند که البته در مقطعی از زمان این اقدام متوقف شده اما گویا مدتی است دوباره تهرانی‌ها سبزیجات آبیاری شده با فاضلاب را میل می‌کنند.

محمد حقانی در تشریح این موضوع به آنا گفت: از چندین سال گذشته آبیاری زمین‌ها و محصولات کشاورزی تهران با پساب آب‌های شهری انجام می‌شد که البته این اقدام بیشتر در دشت ورامین صورت می‌گرفت.

وی افزود: بر همین اساس رفع این مشکل بر عهده شرکتی خصوصی گذاشته شد تا با تصفیه فاضلاب، آب تصفیه شده را به زمین‌های کشاورزی هدایت کند.

حقانی از تشکیل کارگروه مرتبطی تحت عنوان " کارگروه خاک و آب" خبر داد که قرار است موضوع آبیاری مزارع با آب فاضلاب در این کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.

این ساکن خیابان بهشت در پاسخ به این سوال که در پیشامد فوق کدام سازمان را باید مقصر دانست، گفت: برخی از مسائل مانند این فرابخشی هستند و تصور می‌کنم بیشترین قصور متوجه وزارتخانه‌های بهداشت و کشاورزی است. البته سازمان‌های مرتبط دیگری نیز در این خصوص مقصر هستند و برای حل این مشکل همه نهادها و سازمان‌های کشور باید پای کار بیایند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با تاکید بر اثرات منفی که گیاهان آبیاری شده با فاضلاب بر سلامت جسمانی انسان دارند، گفت: از آنجا که هر عامل تاثیرگذار بر سلامت شهروندان در شورای شهر قابل پیشگیری است، کمیته سلامت شورا این موضوع را به جد پیگیری خواهد کرد و با مقصران برخورد خواهد شد.

هر سال اوایل تابستان که می‌شود موضوع آبیاری سبزیجات و میوه‌جات تهرانی‌ها با آب فاضلاب تصفیه نشده در صدر اخبار قرار می‌گیرد. با این حال مسئولان دولت دهم در 8 سال خدمت خود هیچ اقدام سازنده‌ای در جهت رفع این موضوع بر نداشته‌اند و به همین دلیل است که امسال هم طبق روال هر سال و با وجود هشدارهای کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبرها حاکی از ادامه انجام این اقدام غیر انسانی در پایتخت است. امید است در دولت یازدهم که دولت تدبیر و امید نام گرفته، یکی از حقوق انسانی شهروندان تهرانی که مصرف خوراکی‌های سالم است، محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha