شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11711

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب گفت: پرش‌های عضلانی صورت علل متفاوتی دارد كه اغلب مردم آن را به تغذیه نسبت می‌دهند ولی این تنها یك عامل است و افراد در مواردی به جز پرش‌های ظریف عضلانی صورت باید به پزشك مراجعه كنند.

مریم نوروزیان سرپرست دپارتمان حافظه و نورولوژی رفتار و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت وگو با  ایسنا با بیان این مطلب اظهار داشت: پرش‌های ظریفی كه معمولا در پلك تحتانی و فوقانی احساس می‌شوند و افراد دیگر نمی‌توانند آن را ببینند پرش‌های ظریف عضلانی صورت (فسكیلاسیون خوش خیم) هستند كه نشان دهنده تحریك پذیری فیبرعضلانی می‌باشند.

این متخصص بیماریهای مغز و اعصاب، علت عمده پرش‌های ظریف عضلانی صورت (فسكیلاسیون خوش خیم) را خستگی زیاد، استرس و كمبود كلسیم دانست كه با استراحت و ایجاد شرایط روحی مناسب رفع می‌شود.

وی در ادامه اظهار كرد: اگر پرش‌ها در نقاط دیگر بدن به خصوص عضلات بالای تنه نظیر پشت شانه‌ها و یا جلوی سینه باشد و سبب ضعف عضلانی یعنی كاهش قدرت فرد در انجام كارها شود باید آن را جدی گرفت.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اسپاسم نیمه صورت به عنوان نوع دیگر پرش‌های عضلانی ابراز كرد: در این مورد فرد در گوشه‌ای از صورت حركت و پرشی احساس می‌كند به طوری كه ناگهان حركتی غیرارادی باعث بسته شدن چشم‌ها و لب‌ها ‌شده و عضلات صورت منقبض می‌شود كه با تزریق دارو می‌توان آن را رفع كرد. مانند اسپاسم غیرارادی پلك كه سبب مختل شدن دید فرد می‌شود.

دكتر نوروزیان بعضی از پرش‌ها را پیش درآمد تشنج دانست و افزود:‌ در كسانی كه تشنج آنان در ابتدا فوكال (كانونی) است و در تمام بدن وجود ندارد، پرش‌ها از دست و صورت شروع و به تمام بدن ختم می‌شود.

این متخصص بیماریهای مغز و اعصاب با اشاره به وجود تیك در افراد به خصوص پسر بچه‌ها كه گاهی نیز تا بزرگسالی ادامه دارد، گفت: تیك حركتی غیرارادی است كه به طور متناوب تكرار می‌شود. مانند پلك زدن زیاد، حركت پره بینی و ایجاد صدا در گلو كه بیشتر در پسر بچه‌های بیش فعال و افراد وسواسی دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha