پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 117124

آزمایش خون شامل آزمایش کامل خون (CBC) است که در آن تعداد گلبول های قرمز و سفید و هموگلوبین محاسبه می شود. این آزمایش می تواند کم خونی، عفونت و حتی سرطان خون را مشخص کند.

آنچه پزشک درباره آزمایش خون شما نمی گوید

سلامت نیوز: آزمایش خون شامل آزمایش کامل خون (CBC) است که در آن تعداد گلبول های قرمز و سفید و هموگلوبین محاسبه می شود. این آزمایش می تواند کم خونی، عفونت و حتی سرطان خون را مشخص کند.

آزمایش خون راه تشخیص عملکرد قلب، کلیه و کبد است که از طریق گلوکز خون، کلسیم و میزان الکترولیت مشخص می شود. برای تشخیص خطر بیماری قلبی، پزشک تعیین میزان لیپوپروتئین را تجویز می کند که میزان چربی در خون مانند کلسترول خوب، بد و تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند. اما به نقل از سایت «Readers Digest»، نکاتی وجود دارد که معمولا پزشکان بدون سوال کردن بیمار، بیان نمی کنند.

خبرهای خوب را عنوان نمی کند

در صورتی که نتایج CBC، بیوشیمی و کلسترول در حد نرمال باشد، پزشک توضیح نمی دهد. اما حتی اگر نتایج نرمال به نظر بیاید، حتماً نتایج آزمایش را با پزشک در میان بگذارید و سوال کنید که آیا نسبت به آزمایش قبل تغییری کرده است یا نه؟ و اگر تغییری به وجود آمده است، معنی آن چیست؟

آزمایش مردان و زنان از هم متفاوت است

به عنوان مثال، میزان طبیعی تعداد گلبول های قرمز در یک CBC در مردان بین ۵ تا ۶ میلیون میکرو لیتر است در حالی که در زنان قبل از یائسگی بین ۴ تا ۵ میلیون میکرولیتر است.

برحسب سن، نتایج می تواند معنی متفاوتی داشته باشد

میزان طبیعی هموگلوبین که بخشی از آزمایش CBC است بر حسب سن متفاوت است در کودکان پایین تر و در بزرگسالان بالاتر است.سن در میزان کلسترول نیز تأثیر می گذارد. افراد باید تلاش کنند میزان زیاد کلسترول احتمال بیماری قلبی را نشان می دهد که در مردان بالای ۲۵ سال و در زنان بالای ۵۵ سال خطرناک تر است.

جواب مثبت همیشه خوب نیست

برخی از آزمایش های خون با مشخص کردن نشانگرهای مولکولی در نمونه خون، به دنبال علایم بیماری است از جمله، اچ ای وی، آزمایش کم خونی داسی شکل هپاتیت C و آزمایش ژنی برای بررسی احتمال خطر سرطان سینه و تخمدان. نتایج موقعی مثبت تلقی می شود که آزمایش، نشانگر بیماری از جمله DNA یا پروتئین را به دست بیاورد. جواب مثبت یعنی اینکه اختلال یا بیماری دارید یا این که در گذشته در معرض آن قرار گرفته اید.

جواب منفی اغلب خبر خوبی است

جواب منفی یعنی اینکه آزمایش نشانه بیماری یا عامل خطر را ردیابی نکرده است.

جواب مثبت اشتباه، زیاد پیش می آید

در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش اولیه باید آزمایش دقیق تری انجام شود تا از صحت جواب مطمئن شوید. به عنوان مثال در آزمایش تشخیص «اچ ای وی» در جامعه ای که یک درصد به این ویروس مبتلا هستند، احتمال داده می شود از هر ۱۰ جواب مثبت صحیح، ۲ جواب به اشتباه «اچ ای وی» مثبت ثبت شود.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha