رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: حدود ۸ تا ۱۰‌درصد این زباله‌ها بازیافت می‌شود و باقی آنها پردازش و دفن می‌شوند.

روزانه ١/٥ میلیارد برای جمع‌آوری زباله‌های تهران هزینه می‌شود

سلامت نیوز: رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت:  حدود ۸ تا ۱۰‌درصد این زباله‌ها بازیافت می‌شود و باقی آنها پردازش و دفن می‌شوند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،حسن کریمیان در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران از سامان مدیریت پسماند گفت:  روزانه ٧‌هزار تن زباله در شهر تهران به‌عنوان پسماند خانگی تولید می‌شود که ٣٠‌درصد آن زباله خشک که شامل مقوا، پلاستیک، شیشه، فلزات، نان خشک و غیره می‌شود و ٧٠‌درصد دیگر زباله‌تر است. او با بیان این‌که در وضع موجود حدود ٨ تا ١٠‌درصد این زباله‌ها بازیافت می‌شود و باقی آنها پردازش و دفن می‌شوند، اظهار داشت:  سرانه تولید زباله در شهر تهران نسبت به دیگر شهرها ٥/١برابر است و روزانه حدود ٥/١‌میلیارد تومان برای جمع‌آوری و حمل زباله‌ها هزینه می‌شود که در واقع این مبلغ از خود مردم دریافت می‌شود. تفکیک از مبدأ یکی از موضوعات مهم شهر تهران است و شهرداری می‌خواهد این امر فراگیر شود چراکه در این صورت ٣٠‌درصد زباله‌ها کاهش می‌یابد.  تفکیک از مبدأ یعنی زباله خشک و پاک ولی شهروندان زباله خشک و‌ تر را مخلوط می‌کنند.
او در ادامه تصریح کرد:  ٣پروژه مهم به دستور مدیریت شهری در این سازمان آغاز شده که یکی از آنها کارخانه ‌هاضم است که برای تبدیل زباله به انرژی می‌تواند در روز ٣٠٠تن زباله را برای تولید ٣مگاوات برق مورد استفاده قرار دهد. با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم در روز عیدفطر برق حاصل از زباله را وارد شبکه کنیم که قرارداد آن نیز با وزارت نیرو منعقد شده است.
کریمیان گفت:  پروژه مهم دیگر تصفیه‌خانه شیرابه در آرادکوه است که روزانه یک‌هزار و ٤٠٠ مترمکعب ورودی دارد.  پروژه دیگر نیز کارخانه تبدیل زباله به انرژی است که در آرادکوه در حال احداث است و بیش از ٩٠‌درصد کار آن تکمیل شده و طرف قرارداد قول داده تا آذرماه آن را به اتمام برساند تا برق آن وارد شبکه شود.
کریمیان با بیان این‌که قصد داریم تفکیک از مبدأ را تا پایان‌ سال به ١٤‌درصد و تا پایان ‌سال ٩٧ به ٣٠‌درصد برسانیم درباره قیمت هر تن زباله‌ اظهار داشت:  در حال حاضر درآمد ما از زباله‌ خشک یک‌میلیارد تومان است که در برابر هزینه‌های پرداختی سازمان رقم قابل توجهی نیست. ما باید فرهنگسازی کنیم که کاهش زباله و کم‌حجم‌سازی زباله داشته باشیم تا بخشی از هزینه‌های خودش را تأمین کند.
وی افزود:  برای جمع‌آوری زباله روزانه ٥/١میلیارد تومان،‌ ماهانه ٤٥‌میلیارد تومان و سالانه بیش از ٥٠٠‌میلیارد تومان هزینه می‌شود در حالی‌ که درآمد حاصل از این محل حدود ١٢‌میلیارد تومان است ولی اگر فرهنگسازی لازم شود به سلامت مردم و کاهش هزینه‌های شهر منجر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha