پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 117129

نباید از دیگر حوادث نظیر سیل، آتشفشان، توفان و... در تهران غافل شد. در میان حوادثی که تهران را تهدید می‌کنند، بیش از همه به زلزله پرداخته شده است، در حالی که احتمال وقوع حوادث دیگری نیز در تهران وجود دارد.

تنها زلزله تهران را تهدید نمی‌کند

سلامت نیوز: نباید از دیگر حوادث نظیر سیل، آتشفشان، توفان و... در تهران غافل شد. در میان حوادثی که تهران را تهدید می‌کنند، بیش از همه به زلزله پرداخته شده است، در حالی که احتمال وقوع حوادث دیگری نیز در تهران وجود دارد.


احمد صادقی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در روزنامه فرهیختگان نوشت: حوادث دیگری نظیر سیل، آتشفشان، توفان و... همواره تهران را تهدید می‌کنند، اما میزان توجه به این حوادث بسیار کم است.

تهران در سال‌های اخیر رشد سریع و نامتوازنی دارد و به همین دلیل امروزه با مجموعه‌ای از مشکلات در این کلانشهر مواجهیم که بافت فرسوده ازجمله مهم‌ترین این مسائل است. ساخت‌وساز در حریم مسیل‌ها، فرسوده بودن برخی از شریان‌های حیاتی و نیز قرار گرفتن تهران در بستری لرزه‌خیز وضعیت ایمنی این شهر را در شرایطی خاص قرار داده است. از سوی دیگر مشکلات ناشی از جمعیت نظیر ترافیک، مسائل زیست‌محیطی و... نیز از مواردی است که می‌تواند اوضاع تهران را به شرایط بحرانی برساند. بدیهی است در این شرایط شهر از آمادگی صددرصدی برخوردار نیست، اما با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر و بهبود شرایط ساخت‌وساز و رعایت استانداردها، وضعیت به مراتب بهتر از گذشته است. زمانی می‌توان گفت شهر آماده است که علاوه‌بر

بالا بودن ظرفیت پاسخگویی سازمان‌های مدیریت شهری به بحران‌های احتمالی، امکان پیش‌بینی‌های لازم برای شرایط بحرانی نیز وجود داشته باشد. امروزه در خدماتی مانند برق، گاز، مخابرات و... گاهی کمبودهایی وجود دارد، حالا اگر شرایط بحرانی شود خودتان بگویید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ به هر حال رسیدن به وضعیت مطلوب تنها مربوط به میزان آمادگی و هماهنگی سازمان‌های مرتبط با یکدیگر نیست، اگرچه هماهنگی میان سازمان‌ها با یکدیگر و بالا بودن آمادگی‌شان نقش قابل توجهی در کاهش خسارات ناشی از حوادث دارد، اما موضوع مهم‌تر آمادگی شهروندان در مواجهه با حوادث است. در حقیقت برای سنجش میزان آمادگی یک شهر باید هم میزان آمادگی سازمان‌ها سنجیده شود و هم میزان آمادگی شهروندان.

در همین راستا از حدود دو سال قبل اقدام به آموزش اصول مدیریت بحران به شهروندان در 374 محله تهران کرده‌ایم و اکنون نیز نقشه مدیریت بحران مناطق و محلات تهران تهیه شده است. همچنین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در اقدامی ابتکاری حدود 800 گروه داوطلب در محلات مختلف تهران تشکیل داده است و به اعضای هر یک از این گروه‌ها که حدود 55 عضو دارند آموزش‌های رفتار صحیح هنگام بحران داده شده است. از سوی دیگر در اماکن تجاری و عمومی کارگروه مدیریت بحران تشکیل شده و سازمان‌ها و نهادها باید در شرایط عادی آسیب‌ها و مخاطرات حوزه خود را شناسایی و در مانورهایی با سناریوهای فرضی مقدار آمادگی خود را ارزیابی کنند. به هر حال نباید از دیگر حوادث نظیر سیل، آتشفشان، توفان و... در تهران غافل شد. در میان حوادثی که تهران را تهدید می‌کنند، بیش از همه به زلزله پرداخته شده است، در حالی که احتمال وقوع حوادث دیگری نیز در تهران وجود دارد. همان‌طور که وقوع توفان چندی پیش در تهران آن خسارات را به بار آورد. البته نمی‌خواهم بگویم که شهروندان همواره باید با یک خطر زندگی کنند اما باید آموزش‌های لازم در این زمینه به آنها داده شود تا از این طریق در صورت بروز حادثه هم توان مدیریت را داشته باشند و هم بتوانند به دیگران امدادرسانی کنند. ستادهای مدیریت بحران ایجاد شده در مناطق شهرداری تهران برنامه‌های متنوعی برای توانمندسازی شهروندان دارند و در ساختمان اصلی هر ستاد که در پایگاه ویژه مدیریت بحران منطقه بنا شده، بیش از 50 قلم از وسایل مورد نیاز امداد و نجات نگهداری می‌شود و در عین حال نحوه استفاده و شرایط استفاده از این وسایل نیز به نیروهای عملیاتی و داوطلبان آموزش داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha