سه مادر گنابادی در کمتر از 6 ماه در دو بیمارستان این شهرستان، جان خود را از دست داده‌اند. همین اتفاق کافی بود تا مادران معترض این شهرستان را برای دومین‌بار به مقابل فرمانداری گناباد بکشاند. آنها خواستار تعیین علت مرگ این مادران شدند. آنها در اعتراضشان تأکید کردند که سومین مادر به دلیل اصرار بیمارستان برای انجام زایمان طبیعی بیمار، دچار خونریزی شده بود.

علت مرگ مادران باردار گنابادی معطل گزارش پزشکی قانونی

سلامت نیوز: سه مادر گنابادی در کمتر از 6 ماه در دو بیمارستان این شهرستان، جان خود را از دست داده‌اند. همین اتفاق کافی بود تا مادران معترض این شهرستان را برای دومین‌بار به مقابل فرمانداری گناباد بکشاند. آنها خواستار تعیین علت مرگ این مادران شدند. آنها در اعتراضشان تأکید کردند که سومین مادر به دلیل اصرار بیمارستان برای انجام زایمان طبیعی بیمار، دچار خونریزی شده بود.
تراژدی مرگ مادران گنابادی اما با مرگ سومین زن همراه با فرزندش، به اوج خود رسید. زمانی که مادر گنابادی پس از زایمان، دچار خونریزی شدید شد و در میان راه انتقال به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد، جان خود را از دست داد. حالا دانشگاه علوم پزشکی گناباد پس از 5 روز از تشکیل سومین پرونده، علت مرگ‌ها را نامشخص اعلام می‌کند. علتی که باید از سوی پزشکی قانونی گناباد تعیین شود و پس از گذشت نزدیک به 6 ماه از تشکیل دو پرونده قبلی و اضافه شدن پرونده جدید، هنوز در بلاتکلیفی است.
چهاردهم مردادماه، محمدرضا حسین‌نژاد، همسر مرضیه دلاوری به ایسنا گفته بود که: «همسر 36ساله‌اش، پس از 16 ساعت از زمان بستری، از سوی دکتر متخصص ویزیت نشد و درنهایت هم تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفت؛ عملی که منجر به خونریزی شدید شد و با وجود تزریق 20 پلاکت خون، درنهایت درحال اعزام به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بود که در میان راه، آمبولانس پنچر شده و درنهایت مرضیه در بین راه جانش را از دست داد.» پس از اعلام این ماجرا بود که زهرا عطارباشی، کارشناس برنامه مادران معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد به ایسنا توضیح داد که این زن 36ساله، سومین فرزند خود را باردار بود که همان روز مراجعه به بیمارستان به دلیل نشنیدن صدای قلب جنین توسط مامای تیم سلامت به زایشگاه بیمارستان 22 بهمن ارجاع داده شد و با تشخیص مرگ جنین داخل رحمی بستری شد. او تأکید کرد که بیمار سابقه فشار خون مزمن و دیابت داشت و تحت مراقبت ویژه دوران بارداری قرار گرفته بود.
پیش از این به دلیل فوت دو مادر در این شهرستان، تعدادی از زنان در مقابل فرمانداری گناباد تجمع کردند، سومین مرگ هم آنها را به همان محل کشاند، تجمعی که در آن ساکنان روستای رهن جنازه مرضیه دلاوری را با خود به محل تجمع آوردند. محمد صفایی فرماندار شهرستان گناباد همان موقع وعده داده بود که موضوع را تا روشن شدن علت مرگ این مادر باردار پیگیری می‌كند.
واکنش‌ها به مرگ سومین مادر گنابادی اما ادامه دارد، چند روز پیش نیز نماینده مردم گناباد در مجلس، از قصور پزشکی در ماجراهای قبلی و تعدد شکایات مربوط به پزشکان خبر داد. محمد رجایی از این‌که برخی از پزشکان زنان و زایمان مسئولیت زیادی نسبت به بیمارشان ندارند، اظهار تاسف کرده و گفته بود: «موارد دیگری هم از کوتاهی پزشکان گزارش شده که البته منجر به فوت نشده اما از پزشک شکایت شده است. متاسفانه بعضی از پزشکان به مسائل مادی اهمیت بیشتری می‌دهند و با اکراه بر بالین بیمار حاضر می‌شوند.»
 پزشکی قانونی علت مرگ را اعلام نمی‌کند
حالا همه تقصیرها به گردن دانشگاه علوم پزشکی گناباد افتاده، زمانی که اعلام شد، این زنان به دلیل قصور پزشکی در دو بیمارستان این شهرستان جانشان را از دست داده‌اند. محمد عجم، رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد اما توضیحات دیگری درباره این سه پرونده می‌دهد. او هرگونه قصور پزشکی را تا زمان اعلام نتایج بررسی پزشکی قانونی این شهرستان نمی‌پذیرد. عجم به روزنامه «شهروند» می‌گوید: «از اسفندماه ‌سال گذشته تاکنون 3 زن باردار گنابادی در این شهرستان جان خود را از دست داد‌ه‌اند. دو مورد از آنها مربوط به اسفندماه ‌سال گذشته بود که برای هر دو مورد نیز پرونده تشکیل و به سازمان پزشکی قانونی فرستاده شد. البته از آن زمان تاکنون، هنوز پاسخی از سوی پزشکی قانونی شهرستان به ما داده نشده است.» به گفته عجم، یکی از این مادران باردار، زمانی‌که به بیمارستان آیت‌الله مدنی بجستان منتقل شد، بیهوش شده بود و تقریبا جانش را از دست داده بود، مورد دوم هم پس از زایمان در بیمارستان 22 بهمن گناباد، بیهوش شد و سپس جان باخت اما از آن‌جا که پزشکی قانونی هنوز گزارش خود را به دانشگاه علوم پزشکی گناباد اعلام نکرده، هنوز علت مرگ این دو زن مشخص نیست. عجم تأکید می‌کند که در مورد اول، هیچ شکایتی از سوی خانواده فوتی صورت نگرفت، اما مورد دوم شکایت کرده و منتظر جواب پزشکی قانونی است.
 سومین بیمار فوت‌شده چهار بار ویزیت شده بود
رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد درباره فوت سومین مادر در بیمارستان 22 بهمن می‌گوید: «این زن ساعت 12 ظهر نهم مردادماه به بیمارستان مراجعه کرده بود، قبل از آن هم خودش متوجه حرکت نکردن جنین شده بود، ساعت 1:30 ظهر، ویزیت شد و از طریق سونوگرافی و معاینه مشخص شد که جنین فوت کرده، به همین خاطر هم پس از ویزیت بعدی که ساعت 16:45 صورت گرفت، مراحل زایمان بیمار شروع شد و درنهایت ساعت 4 صبح روز بعد یعنی دهم مردادماه جنین فوت‌شده خارح شد، بعد از آن بود که بیمار دچار دی‌ای‌سی یا خونریزی شد، به‌طوری‌که خونریزی‌اش قطع نمی‌شد و دچار استفراغ و... شده بود و پلاکت خون او به شدت پایین آمده بود.»
این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی گناباد، درباره این‌که گفته می‌شود، باید بیمار از همان ابتدا سزارین می‌شد، می‌گوید: «سزارین در این مورد منجر به تشدید خونریزی می‌شد، از سوی دیگر براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، انجام عمل سزارین محدودیت دارد، از این‌رو بیمار برای زایمان طبیعی آماده شده بود، با این‌که همسرش به شدت اصرار داشت که سزارین شود. اما با توجه به وضع ایجادشده به تشخیص متخصص زنان، زایمان با دارو به صورت طبیعی انجام شد و بعد از آن‌که خونریزی آغاز شد، شکم باز شد و تمام رحم بیمار هم خارج شد.» او تأکید می‌کند که اگر از همان ابتدا سزارین انجام می‌شد، خونریزی خیلی شدیدتر می‌شد. آن زمان هم پزشک مورد بازخواست قرار می‌گرفت که چرا سزارین انجام داده است. از سوی دیگر متخصص و کادر درمان وقتی تصمیم به زایمان طبیعی گرفتند، نمی‌دانستند که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. آنها قصد پایین آوردن ریسک را داشتند چرا که در موارد فشار خون حاملگی، بهترین روش، زایمان طبیعی است. عجم با بیان این‌که این مادر پیش از فوت، چهار بار از سوی پزشک متخصص زنان ویزیت شده بود، ادامه می‌دهد: «وضع بیمار به گونه‌ای بود که نیاز به مراقبت‌های‌ آی‌سی‌یو زنان داشت اما متأسفانه در شهرستان چنین امکاناتی وجود ندارد، به همین خاطر بیمار به استان خراسان رضوی منتقل شد، البته تا آن زمان 20 واحد خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستان و 7 واحد هم در بین راه به او تزریق شد، اما خونریزی ادامه داشت، بیمار با آمبولانس به مشهد درحال انتقال بود و از آن طرف هم پلاکت، به سمت گناباد اعزام شده بود از این رو آمبولانس در تربیت حیدریه توقف کرد تا پلاکت‌ها را بگیرد که ناگهان میخی وارد لاستیک آمبولانس و منجر به پنچری شد.» او ادامه می‌دهد: «حدود 9 دقیقه طول کشید تا لاستیک آمبولانس عوض شد، اما بیمار نیاز شدید به پلاکت پیدا کرده بود و در میان راه جانش را از دست داد.» او تأکید می‌کند: «در 80‌درصد موارد کسانی که دچار دی‌ای‌سی می‌شوند، جانشان را از دست می‌دهند.»

به گفته او، متخصص زنان پیش از اعزام بیمار به مشهد، 8 ساعت بر بالین بیمار بود، اما به دلیل نبود متخصص زنان در شهرستان، نتوانست بیمار را تا مشهد همراهی کند. رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد، از معطل شدن دو پرونده قبلی در پزشکی قانونی این شهرستان انتقاد می‌کند و می‌گوید: «نزدیک 6 ماه از زمانی‌که دو پرونده به پزشکی قانونی فرستاده شده، می‌گذرد اما هنوز خبری از گزارش و اعلام علت مرگ نیست.» او با تأکید بر این‌که یکی از دلایل دی‌ای‌سی بیمار، مرگ جنین بوده، ادامه می‌دهد: «با این حال علت مرگ مادر گنابادی مشخص نیست، هرچند بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مورد اخیر فوتی، سابقه فشار خون و مصرف انسولین به خاطر دیابت داشته و احتمالا هم مبتلا به فشار خون بارداری شده، با این همه هنوز علت مرگ نه‌تنها این مورد که دو مورد قبلی هم معلوم نیست و ما منتظر گزارش پزشکی قانونی گناباد هستیم.» او تأکید می‌کند که پیش از این هم در شهرستان گناباد موارد فوت مادران وجود داشت اما حدود دو سالی می‌شود که دیگر از این اتفاقات نمی‌افتد، حالا ولی در کمتر از 6 ماه سه مادر جانشان را از دست دادند.
 

بیمارستان‌های گناباد تخت ‌آی سی یو زنان ندارند
عجم به وضع تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های گناباد اشاره می‌کند و می‌گوید «متاسفانه در گناباد هیچ‌یک از بیمارستان‌ها تحت‌ آی‌سی‌یو زنان ندارند از این رو در صورت وقوع مورد حاد، باید بیمار به یکی از بیمارستان‌های خراسان رضوی، منتقل شود. در مورد اخیر هم همین اتفاق افتاد اما در میان راه بیمار به دلیل شدت خونریزی جانش را از دست داد.» با این همه او می‌گوید: «بیمارستان‌های شهرستان به‌طورکلی امکانات تخصصی خوبی دارند اما گاهی نیاز به امکانات فوق‌تخصصی ایجاد می‌شود که معمولا بیماران به مشهد منتقل می‌شوند.» او به تشکیل تیم پرسشگری در دانشگاه علوم پزشکی گناباد در پی مرگ سومین مادر، اشاره می‌کند و می‌افزاید:«دانشگاه علوم پزشکی بررسی‌های خود را آغاز کرده اما منتظر نتیجه پزشکی قانونی است. نظام پزشکی شهرستان هم برای بررسی موضوع وارد کار شده.» به گفته او، در سومین مورد مرگ، خانواده متوفی، شکایت کرده‌اند اما هنوز این شکایت به ما اعلام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha