پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 117141

وزیر بهداشت گفت: خبرنگاران به‌عنوان مشعل‌های اطلاع رسانی کشور، می‌توانند با انعکاس دقیق اخبار به‌ عنوان منتقد و پرسشگر، دوره روشنگری افکار عمومی و توسعه همه‌جانبه و پایدار را رقم بزنند.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: خبرنگاران به‌عنوان مشعل‌های اطلاع رسانی کشور، می‌توانند با انعکاس دقیق اخبار به‌ عنوان منتقد و پرسشگر، دوره روشنگری افکار عمومی و توسعه همه‌جانبه و پایدار را رقم بزنند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار(17 مرداد) تاکید کرد: شما خبرنگاران موظفید تا اخباری در اختیار عموم بگذارید که درست، دقیق و معتبر باشد و نباید حقیقتی را عمدا تحریف یا خراب کنید و هر آنچه که حق مردم است بدانند را، از دید آنها پنهان نگذارید.

 

در ادامه پیام وزیر بهداشت آمده است:« خبرنگاران به شرافت قلم‌شان شهره‌اند و شرافت، پرچمی است بر قلم‌ آنان که به محض نوشتن به اهتزاز و جنبش درمی‌آید. تلاشی خستگی ناپذیر، بر اساس مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای، با هدف تامین حقوق مردم در دستیابی به اطلاعات با تعهد به این اصول، جان و جهان خبرنگار وقف مخاطبانش می‌شود. او در آرزوی مشارکت مردم با توانمندسازی آنان، دنبال آن است فلک را سقف بشکافد و با ساختن جهانی آگاه، بالنده و تکامل جو، طرحی نو دراندازد. همین همت بلند است که همگان خالصانه، متعهدانه و با افتخار، تلاش می‌کنند گوی سبقت تبریک و تهنیت به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار را از یکدیگر بربایند.

 

‌من نیز مایلم از این فرصت برای سخن گفتن با شما استفاده ‌کنم تا رسالت بزرگ جامعه رسانه‌ای را مورد بازخوانی و تاکید قرار دهم. دین خود را هرچند اندک به مجاهدانی ادا کنم که با قدم‌های استوار متکی به ایمان به‌خدا، قلم‌های خود را برای عشق و خدمت به مردم و اعتلای کشور به‌کار بردند هم‌چون شهید صارمی و به کار می‌برند هم‌چون شما. همگان آگاهند که رویین‌تنیتان با تکیه به اصول اخلاق حرفه‌ای حاصل شده و نام‌تان را در آسمان و زمین با تبعیت از اصولی چون احترام به حریم خصوصی و حفظ کرامت انسانی، احترام به منافع عمومی و ارجح دانستن آن در هر شرایط و احترام به ارزش‌های جهانی و تنوع فرهنگ‌ها، بر پایه همزیستی جاودان کرده‌اید. بر همگان آشکار است که بر پایه اعلامیه سازمان یونسکو، شما خبرنگاران موظف‌اید تا اخباری در اختیار عموم بگذارید که درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می‌آورید، پژوهش و اندیشه می‌کنید. نباید حقیقتی را عمدا تحریف یا خراب کنید و هر آنچه که حق مردم است بدانند را از دید آنها پنهان نگذارید.

 

این اصول اشاره به آن دارد که گویی شغل خبرنگاری را برای ایفای نقش اول خلاقیت انتخاب کرده‌اید، به‌نحوی که قلم‌تان، روزها و شب‌ها، درپی گشودن پلک‌های اندیشه به سمت نور مطلق است. امحای جنگ و تجاوز به‌حقوق ملت‌ها هم‌چون حقوق مردم غزه، ارتقای نظم نوین اطلاعاتی و استعمار زدایی از آن، جز با آگاهی بخشی و تلاش شما برای توزیع عادلانه اطلاعات و به ویژه اطلاعات و دانش استراتژیک، میسر نمی‌شود.

 

گاهی که توفیق می‌یابم از تحریریه‌ای دیدن کنم، از مشاهده خبرنگاری که دغدغه پرکردن شکاف‌های خبری مخاطب خود را دارد و غرق تفکر، از پنجره ذهن‌اش، به آن سوی پنجره تحریریه یعنی به واقعیت نگاه می‌اندازد، به‌وجد می‌آیم و گمان می‌کنم که اینان شوریدگانی هستند که در زندگی، هیچ تفریحی برایشان جذاب‌تر از دواندن قلم بر روی کاغذ نیست.

 

عزیزان، بس آگاهم که خوردن گرد تحریریه، هیچ خبرنگاری را به قله ثروت و مکنت نرسانده است، هرچند با آگاهی از مخاطره‌آمیز و سخت بودن شغل‌تان، با همه ایثارگری‌هایی که به خرج می‌دهید، شاید از امکانات اولیه زندگی برخوردار نباشید، که درجای خود باید تامین شود، ولی شما آموزگاران بزرگی هستید که به‌ تبعیت از دین خاتم تاکید می‌کنید سنگ محک آدمیت، نیازها و دغدغه‌های اوست و دغدغه‌های برتر بی‌تردید نزد انسان‌های متعالی‌ است.

 

تعالی جامعه راهی ندارد جز آنکه نویسندگان و خبرنگارانش برای سوال‌های جدید پاسخ‌های جدید می‌یابند و زندگی به دوره‌ کارآموزی تغییر چهره می‌دهد که در آن آدمی آفریدن را از خالق خود می‌آموزد و هر روز خلق جدیدی را در جریده خود تجربه می‌کند؛ چه در زندگی روزمره خود آموخته‌اید که آخرین حرکت قلم روی کاغذ خبر، به معنای پایان خبر نیست، بلکه به معنای آغاز نگارش خبر دیگری است که به‌ زودی باید به کمک کلمات و کارشناسان فن به زوایای پنهان و تاریک نور بیندازید و به کشف حقیقتی نوین نایل شوید. از این منظر اثر هر رسانه، به‌ مثابه جهانی جدید، کارگاه خلاقیت شماست که از اندیشه تان تراوش می‌کند. ولی آیا زندگی بدون نگرش و خلاقیت شما امکان‌پذیر است؟

 

کماکان امید دارم، دیدگاه شما مزه زیبایی‌ها را در ذهن مخاطبان‌تان بچشاند، هویت تاریخی گذشته،‌ حال و جدیدشان را ثبت و ضبط ‌کند و قانونمندی‌های نوینی را در زندگی روزمره به معرفی بنشیند و این‌ همه آن‌جا اهمیت می‌یابد که با معرفی گزاره‌ها و عملکردها، به ما بگویید کجای مسیر نیازمند اصلاح است و این خود به‌ معنای رهایی از سرگردانی و عدم تکرار اشتباه و رفتن به سوی تحکیم امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه و تنویر افکار عمومی نسبت به حوادث و رخدادها است.

 

با این رویکرد است که در وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی انتقادهای‌تان را چون سرمه به چشم می‌کشیم و هر یک را نعمتی برای خود و مردم می‌دانیم. از این منظر افکار شما و قلم‌تان محرم اسرار ملت و مسئولان است و بر اساس اصل برائت در قانون اساسی، همگی خودی محسوب می‌شوید و تمام همت‌مان بر این است برای آن که تجربه تلخ بی‌اعتمادی و سرمایه‌سوزی گذشته تکرار نشود، همواره در کنارتان باشیم و شما را نیز به‌عنوان مشعل‌های اطلاع رسانی کشور با انعکاس دقیق و انتقاد مفید به‌ عنوان منتقد و پرسشگر داشته باشیم تا از خلال تحقق پرسمان واقعی، دوره روشنگری افکار عمومی و توسعه همه‌جانبه و پایدار را رقم بزنیم. از حوصله‌ای که به خرج دادید سپاسگزارم. روز خبرنگار بر شما فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی مبارک.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha