یک فعال حقوق کودکان با انتقاد به نحوه اطلاع رسانی برخی نهاد‌های مدنی فعال در این حوزه عنوان کرد که انتشار عکس چهره کودکان کار و همچنین دیگر آسیب دیدگان اجتماعی باید با کسب اجازه و رعایت حقوق آنها باشد، در غیر این صورت نه تنها به این افراد کمکی نشده بلکه ممکن است به زندگی و آینده‌ آنها نیز آسیب بزند.

«زهره صیادی» در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اهمیت رعایت حقوق آسیب دیدگان اجتماعی در اطلاع رسانی‌ها و اخبار گفت: برخی از فعالان جامعه مدنی برای اطلاع رسانی در مورد آسیب دیدگان اجتماعی همچون کودکان کار و یا زنان خیابانی از عکاسی اجتماعی استفاده می‌کنند، اما به رعایت حقوق افراد در این زمینه توجهی ندارند.

وی ادامه داد: برای نمونه دیده شده که برخی نهاد‌های مدنی برای جلب کمک و آگاهی بخشی عکس زنی معتاد و کارتن خواب را به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر می‌کنند؛ بدون توجه به آنکه ممکن است این زن یک مادر باشد و یا در آینده بتواند به یک زندگی سالم بازگردد.

این عضو کانون حمایت از کودکان کوشا افزود: بار‌ها از کودکان کار و خیابان شنیده‌ایم که در خیابان بدون کسب اجازه از آنها عکاسی کرده‌اند در حالی که این کار تضییع حقوق کودکان است.

صیادی اظهار کرد: براساس قانون حتی اگر کسی قصد انتشار تصویر یک مجرم را دارد، باید با حکم قضایی این کار را انجام دهد، چه برسد به کودکانی که کار می‌کنند و ممکن است دوست نداشته باشند این بخش از زندگی‌شان در حال حاضر و یا در آینده برای عموم مشخص شود.

این فعال حقوق کودکان ادامه داد: برخی اعتقاد دارند که حتی با اجازه خود کودک نیز این کار صحیح نیست؛ زیرا آنها قدرت تصمیم گیری ندارند و ممکن است در آینده به خاطر عکس‌هایی که از آن‌ها منتشر شده آسیب ببینند.

صیادی گفت: برخی فعالان اجتماعی تنها دوربین خود را بر روی قشر ضعیف «زوم» می‌کنند در حالی که شاید بد نباشد برای حل معضلات اجتماعی به منشاء این گونه معضلات نیز توجه کنند.

این فعال جامعه مدنی ادامه افزود: برخی نهاد‌ها نیز همایش‌های متعدد و برنامه‌های تبلیغاتی مختلفی را در حوزه کودکان کار و دیگر آسیب‌های اجتماعی برپا می‌کنند اما در وظایف خود برای حمایت از این کودکان کوتاهی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha