یک متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: شیر مادر موجب رشد بهتر عاطفی و روانی نوزادان شده و این نوزادان در آینده زندگی عاشقانه تری خواهند داشت.

دکتر فاطمه نجف زاده به مناسبت روز جهانی شیرمادر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار امسال روز جهانی شیر مادر با عنوان "شیر مادر، یک عمر زندگی" عنوان کرد: همین شعار نشان دهنده این است که شیر مادر می تواند یک عمر زندگی و سلامتی را برای نوزادان به همراه داشته باشد.

وی اولین مزیت شیردهی مادران به نوزادان را کاهش استرس نوزاد و نیز تقویت رابطه عاطفی مادر و نوزاد عنوان کرد.

به گفته نجف زاده، نوزاد در ساعات اولیه تولد به دلیل جدایی از مادر دچار استرس شده که شیردهی به نوزاد در ساعات اولیه و تماس پوست به پوست مادر و نوزاد می تواند این استرس را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شیردهی موجب وابستگی مادر به نوزاد شده و آمارها نشان می دهد کودک آزاری در این نوع مادران بسیار کمتر است.

نجف زاده عنوان کرد: نوزادان تغذیه شده با شیر مادر باهوش تر بوده، رشد بهتری داشته و از نظر عاطفی و روانی سالم تر هستند و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند.

وی شیردهی در مادران را نیز با فوایدی همراه دانست و عنوان کرد: شیر دادن احتمال ابتلا به سرطان سینه را در مادران کاهش داده و از ایجاد پوکی استخوان در آنها تا حد زیادی پیشگیری می کند.

این متخصص زنان و زایمان، آرامش دادن به مادر به ویژه در ساعات اولیه شیردهی را بسیار ضروری دانست و عنوان کرد: به محض خارج شدن جفت استروژن و پروژسترون بدن مادر کاهش پیدا کرده و در پی آن پرولاکتین و اکسی توسین بالا می رود.

وی خاطرنشان کرد: استرس مادر موجب ترشح نامناسب اکسی توسین شده که همین امر جاری شدن شیر را در بدن مادر با مشکل مواجه می کند.

نجف زاده عنوان کرد: بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی شیر مادر به تنهایی تا سن شش ماهگی تمامی نیازهای تغذیه ای نوزاد را برطرف می کند، اما از سن شش ماهگی به بعد باید از غذاهای تکمیلی مانند فرنی و حریره بادام در کنار شیر مادر استفاده شود.

وی شیر دادن نوزادان تا سن دو سالگی را کافی دانست و عنوان کرد: نباید به یکباره نوزادان را از شیر گرفت و بهتر است این کار به تدریج انجام شود.

به گفته این متخصص زنان و زایمان، به یکباره گرفتن نوزادان از شیر علاوه بر آسیب به نوزادان، به دلیل کاهش یکباره پرولاکتین مادران را نیز دچار افسردگی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برای از شیر گرفتن نوزاد باید به تدریج فواصل بین شیردهی را طولانی و مدت شیردهی را کم کرد تا اینکه نوزاد بتدریج به نبود شیر مادر عادت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha