اجرای طرح پیشگیری از معلولیت كودكان تا 15 سال هموفیلی كه توسط وزارت بهداشت در آغاز سال جدید مصوب و اطلاع رسانی گردید، روز گذشته با حضور پزشكان درمانگر و 25 نفر از كودكان هموفیلی و خانواده های آنان در مركز درمان جامع آغاز گردید.

سلامت نیوز: اجرای طرح پیشگیری از معلولیت كودكان تا 15 سال هموفیلی كه توسط وزارت بهداشت در آغاز سال جدید مصوب و اطلاع رسانی گردید، روز گذشته با حضور پزشكان درمانگر و 25 نفر از كودكان هموفیلی و خانواده های آنان در مركز درمان جامع آغاز گردید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، احمد قویدل معاون اجرایی كانون هموفیلی ایران ضمن ابراز خرسندی از اینكه وزارت بهداشت به وعده خود عمل كرده است در آغاز این برنامه دكتر محمدرضا بقایی پور به عنوان مسئول علمی اجرای طرح در این مركز در رابطه با اهمیت این طرح جهت حفظ سلامت كودكان هموفیلی ایران گفت: بالغ بر 20 سال بود كه تقاضای جامعه هموفیلی ایران اجرای این طرح بود و لی عملا میزان دسترسی به دارو اجازه اجرایی شدن این طرح را نمی داد. با ابتكار وزارت بهداشت و لحاظ شدن بیماران خاص در طرح تحول سلامت این امكان برای بیماران هموفیلی به وجود آورده است كه از مزایای این طرح ارشمند برخوردار شوند.

وی تاكید كرد: روش درمانی جاری یعنی تزریق دارو پس از خونریزی عوارض جبران ناپذیری برای بیماران در سنین میان سالی به وجود می اورد. هر نوبت خونریزی در بیماران هموفیلی شدید اگرهم درمان شود یك عارضه معین باقی می گذارد كه این عارضه های كوچك طی 30 سال تبدیل به عارضه های معلولیتی می گردد كه عملا سرنوشت اجتماعی بیمار را درسنین میانسالی  كه سن كار و ازدواج است تغییر می دهد. حتی در مواردی بیماران خونریزی های بسیار خفیفی می كنند كه خودشان نیز متوجه نمی شوند و عملا درمانی هم صورت نمی گیرد. این عوارض طی سالها كمیت قابل توجهی از آسیب می شوند كه آسیبهای مهمی به مفاصل بیماران وارد می نمایند.

وی تاكید نمود كه اجرای این طرح این امكان را به وجود می آورد كه بیمار قبل از خونریزی در طی هفته تحت نظر پزشك درمانگر دو یا سه تزریق دارو در منزل داشته باشد و بتواند زندگی خود را فارغ از خونریزی های احتمالی ادامه دهد. سالهاست این روش درمانی در كشورهای پیشرفته جهان جاری و نتایج بسار مثبتی در حفظ سلامت بیماران داشته است.

حداقل استاندارد بین المللی سطح دسترسی به دارو از طرف فدراسیون جهانی هموفیلی با عدد یك تعریف گردیده است. سطح دسترسی به دارو بیماران هموفیلی ایرانی در سال گذشته 1.6 درصد بوده است و با افزایش این دسترسی جهت اجرای طرح این ضریب به 2.2 درصد افزایش یافته است. سطح دسترسی به دارو بیماران هموفیلی در اكثر كشورهای آفریقایی زیر عدد یك است. در حالیكه در كشورهای اروپایی و آمریكایی این عد از 5 تا 10 در نوسان است. سوئد و فنلاند در سال 2012 بیشترین سطح دسترسی به دارو های انعقادی را داشته اند. سطح دسترسی بیماران هموفیلی در عربستان سعودی در این سال 1.6، عراق 9 دهم، آرژانتین 3.3 درصد بوده است.

در ادامه این برنامه دكتر بقائی پور ضمن ارایه اسلاید هایی در رابطه با مزایای این تغییر روش درمانی و اثر آن در حفظ سلامت بیماران تاكید نمود كه واقعا باید جامعه هموفیلی ایران می بایست برای اجرای این برنامه توسط وزارت بهداشت جشن بگیرد. این یك تحول مهم درحوزه درمان بیماران هموفیلی است كه امید به زندگی را به شدت افزایش می دهد. در پایان این برنامه 25 كودك حاضر توسط پزشكان معاینه و اقدامات حقوق لازم را والدین كودكان بر اساس روش پیش بینی شده در طرح انجام دادند. در واقع برای اجرای این طرح تفاهم نامه ای بین والدین و مركز درمانی منعقد می شود كه وظایفی برای طرفین در آن پیش بینی گردیده است.
معاون اجرایی كانون پیش بینی نمود تا 50 كودك واجد شرایط طرح كه ساكن استان تهران هستند در این مركز تحت پوشش برنامه درمانی جدید قرار بگیرند.

در استان تهران طرح پیشگیری از معلولیت در سه مركز درمانی هموفیلی در تهران شامل بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان مفید و مركز درمان جامع هموفیلی اجرایی می گردد. در بقیه استانهای كشور نیز یك یا دو مركز بیمارستانی اجرای این طرح را برعهده دارند و به زودی اقدامات اجرایی در این استانها نیز آغاز خواهد شد. خوشبختانه با تمهیدات پیش بینی شده توسط وزارت بهداشت داروی مورد نیاز برای اجرای این طرح در حال حاضر در كشور وجود دارد و با درخواست مراكز درمانی و ارایه مشخصات كودكان تحت پوشش طرح به اداره بیماری های خاص داروی مورد نیاز تفكیك شده از سهمیه جاری دارویی هر مركز در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

قویدل در پایان تاكید نمود كه مسئول علمی طرح تغییر روش درمانی بیماران هموفیلی ایران دكتر پیمان عشقی متخصص هماتولوزی كودكان و مسئول اقدامات اجرایی طرح و تامین داروهای مورد نیاز مراكز دكتر راضیه حنتوش زاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha