در دولت احمدی نژاد کانتینرهای زیادی بارگیری می شد که هیچ استانداردی در مورد آن رعایت نمی شد. مدیرعامل سابق منطقه آزاد قشم می گوید:«یک پارتی روغن تاریخ مصرف گذشته قبل از ورود بنده به منطقه آزاد قشم وارد شده بود که واردات این بار از گمرک صورت گرفته بود. البته مقداری از این بار از گمرک خارج شده بود اما عمده این بار وارد ایران می شود و مقداری از آن که مانده بود، وقتی در منطقه آزاد مستقر شدیم جمع آوری شد.»

جزییات واردات روغن پالم در دولت احمدی نژاد/کارمندان دولت گذشته پس از تخلف ناپدید شدند

سلامت نیوز: در دولت احمدی نژاد کانتینرهای زیادی بارگیری می شد که هیچ استانداردی در مورد آن رعایت نمی شد. مدیرعامل سابق منطقه آزاد قشم می گوید:«یک پارتی روغن تاریخ مصرف گذشته قبل از ورود بنده به منطقه آزاد قشم وارد شده بود که واردات این بار از گمرک صورت گرفته بود. البته مقداری از این بار از گمرک خارج شده بود اما عمده این بار وارد ایران می شود و مقداری از آن که مانده بود، وقتی در منطقه آزاد مستقر شدیم جمع آوری شد.»

 روغن پالم جدیدترین ماده غیرمجازی بود که بعد از وجود انواع و اقسام مواد غیر مجاز و خطرناک در شیرهای خوراکی این بار در در رسانه ها مطرح شد.  استفاده صنعتی از این نوع روغن کافی بود تا وزیر بهداشت هم به ماجرا وارد شود و از بیمارهای قلبی و احتمال سرطان ناشی از آن سخن بگوید. و از سوی دیگر رئیس انجمن صنایع لبنی هم به میدان تکذیب و انکار وارد شود و اظهارات وزیر بهداشت را نوعی تشویش اذهان عمومی تلقی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پیام نو اگر تمام داستان رد و انکار، یک سوی ماجرا باشد، سوی دیگر داستان اینجاست که اساسا این روغن پالم صنعتی غیر قانونی از کجا وارد می شود. حدس و گمانه زنی ها محل واردات روغن های پالم را به منطقه آزاد قشم رساند.

دکتر شهریاری مشیری نماینده مجلس ششم که در دولت یازدهم با حکم اکبر ترکان به مدیریت عاملی سابق آزاد قشم منصوب شده بود در گفت و گو با  پیام نو در خصوص روغن های وارداتی غیرمجاز در دولت احمدی نژاد می گوید: «در دوره های پیش و در دولت های نهم و دهم کانتینرهای زیادی بارگیری می شد که هیچ استانداردی در مورد آن رعایت نمی شد.»

مدیرعامل سابق منطقه آزاد قشم ادامه می دهد: «یک پارتی روغن تاریخ مصرف گذشته قبل از ورود بنده به منطقه آزاد قشم وارد شده بود که واردات این بار از گمرک صورت گرفته بود. البته مقداری از این بار از گمرک خارج شده بود اما عمده این بار وارد ایران می شود و مقداری از آن که مانده بود، وقتی در منطقه آزاد مستقر شدیم جمع آوری شد.»

دکتر مشیری در خصوص چگونگی ورود منطقه آزاد به ماجرا می گوید: «بچه های منطقه آزاد به بنده اطلاع دادند که از طریق گمرک اقلام غیر قانونی بسیاری وارد می شود که جلوی آن را هم نمی شود گرفت. برای همین آن زمان دستور العملی صادر کردیم که تمام کالاهای وارداتی ابتدا از اداره کل استاندارد، مجوز بگیرد و سپس وارد شود. در مورد کالاهای خوراکی و غذایی هم مقرر کردیم حتما نماینده وزارت بهداشت و درمان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی آن را تایید کند. به همین دلیل اعتراض های زیادی شد که واردات کالا سخت شده است اما کوتاه نیامدیم تا اتفاقاتی مشابه روغن های وارداتی نیفتد.»

وی در خصوص نوع واردات این روغن ها می گوید: «برای واردات این بار روغن گویا قول داده بودند که تنها برای مصارف صنعتی استفاده خواهد شد اما این اتفاق نیفتاده است. اینکه از تمام این روغن، استفاده های غیر صنعتی کرده اند مشخص نیست.»

مشیری ادامه می دهد: «مقدار تخلف هایی که در دولت گذشته در منطقه آزاد شده بود خیلی زیاد بود و به عنوان مثال کانتیرهایی وارد می شد که اصلا بازرسی نمی شد. بعد از مستقر شدن دولت دکتر روحانی هم آخرین افراد باقیمانده از دولت قبل به سرعت از منطقه رفتند تا نامی از آنها در تخلفاتی مانند واردات روغن پالم و موارد استفاده آن باقی نماند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha