معاون درمان وزیر بهداشت از افزایش 9 درصدی دسترسی به خدمات درمانی به دنبال اجرای طرح تحول درمان در کشور خبر داد.

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت از افزایش 9 درصدی دسترسی به خدمات درمانی به دنبال اجرای طرح تحول درمان در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد حاجی‌آقاجانی در مراسم افتتاح بسته امداد هوایی طرح تحول نظام سلامت گفت: تحول نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت از مردم، ایجاد دسترسی در خدمات و ارتقای کیفیت خدمات در وزارت بهداشت با حمایت رئیس جمهور، هیئت دولت و مجلس پس از یک فاز مطالعاتی شش ماهه از 15 اردیبهشت ماه به طور رسمی آغاز شد و اکنون سه ماه از آغاز این برنامه گذشته است. از 15 مرداد ماه نیز فاز دوم یعنی پایش این طرح آغاز شده است.

وی در توضیح اقدامات صورت گرفته در قالب طرح تحول درمان گفت: برنامه کاهش فرانشیز بستری در بیمارستان‌های دولتی، ترویج زایمان طبیعی، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، مقیم شدن متخصصان در بیمارستان‌های دولتی، ارتقای کیفیت ویزیت در بیمارستان‌های دولتی و برنامه‌هایی جهت حمایت از بیماران صعب العلاج از جمله اقداماتی است که در طرح تحول درمان آغاز شده است. استقرار آمبولانس هوایی در 14 نقطه کشور نیز یکی دیگر از بسته‌های خدمتی بود که امروز رسما آغاز شد.

وی افزود: در سه ماهه نخست آغاز طرح تحول سلامت، دستاوردهای مثبت آن را شاهد هستیم به طوری که شان و کرامت مردم و مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های دولتی ارتقا یافته است. دسترسی مردم به خدمات مورد نیاز 9 درصد افزایش یافته و پرداختی از جیب مردم از 37 درصد به هفت تا هشت درصد کاهش یافته است. به دنبال اقدامات انجام شده در زمینه ترویج زایمان طبیعی، پنج تا هشت درصد کاهش در میزان زایمان به روش سزارین داشته‌ایم.

آقاجانی در این باره افزود: این طرح دستاوردهای متعدد دیگری نیز داشته است و به عنوان مثال کنترل خوبی بر بازار لوازم پزشکی و عرضه بهتر این لوازم را شاهد هستیم. البته تحول نظام سلامت در همه کشورهای دنیا بیش از یک دهه به طول انجامیده است. بنابراین جهت تغییرات بنیادی در حوزه سلامت نیازمند زمان کافی هستیم. اما در مجموع باید گفت که در همین سه ماهه نخست طرح تحول نظام سلامت کام مردم را شیرین کرده است.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: امیدوارریم با افتتاح آمبولانس هوایی در 14 استان کشور بتوانیم یکی از معضلات مهم سلامت کشور را پاسخگو باشیم. متاسفانه حوادث ترافیکی به عنوان مهمترین عامل سالهای از دست رفته عمر در کشور خودنمایی می‌کند. این موضوع تکلیف را بر همگان روشن می‌کند تا در جهت کاهش این آمار تلاش کنیم.

به گفته آقاجانی، حوادث ترافیکی در سال گذشته 19 هزار کشته، 250 هزار مجروح و 700 هزار پرونده در بیمارستان‌های کشور را به دنبال داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که راه اندازی امداد هوایی بتواند آمار تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای را کاهش دهد.

وی گفت:‌ در اورژانس پیش بیمارستانی با کمبودها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم. در حال حاضر 2000 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی با 3000 آمبولانس و 15 هزار نفر پرسنل ارائه خدمت دارند. در سال گذشته دو میلیون و 300 هزار ماموریت توسط اورژانس پیش بیمارستانی انجام شد. در حال حاضر بیش از 1600 پایگاه در اورژانس پیش بیمارستانی کمبود داریم. 150 هزار کیلومتر از جاده‌های فرعی و روستایی تحت پوشش اورژانس پیش بیمارستانی نیستند که امیدواریم با اقدامات در دست انجام بتوانیم بخشی از این مشکلات را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha