شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 117227

فارغ از عوارض استفاده از روغن پالم، مسئله استفاده از این روغن در صنایع لبنی از آنجا شروع شد که وزارت بهداشت در سال های گذشته مجوز استفاده از روغن پالم را در فرایند تهیه دو تا سه نوع پنیر کم چرب صادر کرد. واقعیت این است که در عمل برخی از کارخانه‌های لبنی که تا به حال نام آنها اعلام نشده است با سوءاستفاده از مجوز موجود، از این روغن در تهیه شیرهای پر چرب استفاده کردند.

سلامت نیوز: فارغ از عوارض استفاده از روغن پالم، مسئله استفاده از این روغن در صنایع لبنی از آنجا شروع شد که وزارت بهداشت در سال های گذشته مجوز استفاده از روغن پالم را در فرایند تهیه دو تا سه نوع پنیر کم چرب صادر کرد. واقعیت این است که در عمل برخی از کارخانه‌های لبنی که تا به حال نام آنها اعلام نشده است با سوءاستفاده از مجوز موجود، از این روغن در تهیه شیرهای پر چرب استفاده کردند.
 
سیامک مره صدق،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روزنامه آرمان نوشت: موضوع استفاده از روغن پالم در فرایند تولید شیرهای پرچرب چندی است که به یکی از موضوعات پرحاشیه در حوزه سلامت تبدیل شده و به نگرانی های مردم و مسئولان برای تهیه شیر سالم دامن زده است. هنگامی که نخستین بار، وزیر بهداشت از موضوع استفاده از روغن پالم در تولید شیرهای پرچرب و صنایع لبنی پرده برداشت، بسیاری از دست اندرکاران حوزه صنایع لبنی با صراحت تمام اظهارات وزیر را رد و صنایع تحت نظارت خود را عاری از هر گونه خطا معرفی کردند. روغن پالم، نوعی روغن گیاهی فاقد کلسترول است که به دلیل وجود چربی‌های اشباع نشده در مواردی مصرف آن حتی از مصرف گوشت‌های قرمز غیراستاندارد هم خطرناک‌تر است به‌طوری که، مصرف این روغن به مرور زمان می تواند منجر به بروز عارضه های قلبی و حتی بروز سرطان شود.

به‌طور حتم، تحت این شرایط، موضوع کنترل استفاده از این روغن در صنایع غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. فارغ از عوارض استفاده از روغن پالم، مسئله استفاده از این روغن در صنایع لبنی از آنجا شروع شد که وزارت بهداشت در سال های گذشته مجوز استفاده از روغن پالم را در فرایند تهیه دو تا سه نوع پنیر کم چرب صادر کرد. واقعیت این است که در عمل برخی از کارخانه‌های لبنی که تا به حال نام آنها اعلام نشده است با سوءاستفاده از مجوز موجود، از این روغن در تهیه شیرهای پر چرب استفاده کردند.

به‌طور حتم، استفاده از این روغن نه تنها در تهیه شیرهای پرچرب که حتی در تولید شیرهای خشک یا شیرهایی که در تولید مواد غذایی صنعتی مانند بیسکویت، شکلات و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقض صریح قانون است و نیاز به برخورد جدی با متخلفان دارد. اما موضوع استفاده از روغن مضر پالم در مواد لبنی پرچرب بهانه‌ای است تا مسئولان امر که متولی امر تغذیه و بهداشت جامعه هستند، بازنگری جدی بر سیاست‌های خود داشته باشند.

به اعتقاد من، این اشتباه رایج که ملاک لبنیات خوب را بر پرچرب بودن آن قرار می‌دهد، مشکلی است که در سال‌های اخیر فرهنگ غذایی ما به‌طور جدی با آن درگیر است. من بر این باورم که در حال حاضر تصورات اشتباه بسیاری بر فرهنگ تغذیه ما حاکم است. از این رو ضروری است تا با تغییر ذائقه ملی و فرهنگ‌سازی بسیاری از اشتباهات رایج را از بین ببریم و به فکر ایجاد فرهنگ غذایی سالم باشیم. به‌طور مثال، آموزش این موضوع به مردم که شیر به این دلیل که حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها و کلسیم‌های بسیار مفید است و می‌تواند نیازهای بدن را تامین کند، حتماً باید در برنامه غذایی شهروندان گنجانده شود. در ضمن آموزش این موضوع که شیرهای کم چرب و پرچرب از نظر ارزش غذایی با هم متفاوت نیستند و اولویت با استفاده از محصولات کم چرب است، می‌توان ضمن ایجاد فرهنگ غذایی سالم، راه را برای سوءاستفاده سودجویان دشوار کرد. علاوه بر موضوع آموزش به مردم، مسئله نظارت بر عملکرد فعالیت‌های صنفی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در همین رابطه، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ورود به موضوع استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب از مسئولان وزارت بهداشت خواسته است تا با ارائه توضیحات درباره روند نظارت بر فعالیت‌های صنفی به سوالات نمایندگان مردم پاسخ دهند ضمن اینکه، ممکن است تا کمیسیون بهداشت عده‌ای از اعضا را مامور به بررسی هر چه بهتر این موضوع کند.

به‌اعتقاد من، پیگیری جدی تخلفات حوزه سلامت که می‌تواند به راحتی جان شهروندان را تهدید کند، ضروری است. بر همین اساس نیز احتمال آن می‌رود تا کمیسیون از طریق کمیسیون اصل نود، شکایت خود را در رابطه با استفاده از روغن پالم در شیرهای پرچرب به نمایندگان قوه قضائیه تقدیم کند. به این امید که بتواند زمینه‌ها را برای کوتاه شدن دست متخلفان و ایجاد شرایط مناسب تغذیه فراهم کند. نباید از این واقعیت غافل ماند که بخش مهمی از مشکلات شهروندان ایرانی مشکلات تغذیه‌ای است. همانطور که عنوان شد باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود اما، در کنار این فرهنگ‌سازی لازم است تا از توزیع مواد غذایی نا سالم نیز جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha