یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11723

رییس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت آخرین شمار مبتلایان به وبا در كشور را 35 نفر همچنان با یك فوتی اعلام كرد و افزود: موارد مبتلا اكثرا در استان تهران و قم شناسایی شده‌اند.

كتر محمد مهدی گویا، در گفت و گو با ایسنا، ضمن تاكید به هموطنان مبنی بر رعایت بهداشت آب، سبزیجات و بهداشت فردی حین صرف غذا در ادامه از آنان خواست تا محصولات غذایی ، خوراكی و آشامیدنی را از دستفروشان خریداری نكنند.

وی، با بیان اینكه در افراد مبتلا به وبا شاهد عدم رعایت این نكات بوده‌ایم، گفت: باید در سفر از آب لوله كشی و یا بطری شده استفاده كرد و با به همراه داشتن محلول شوینده قبل از صرف غذا دست‌ها را بدقت شست.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در ادامه هموطنان را از مصرف آب رودخانه‌ و چشمه‌ها ‌حذر داد و افزود: سبزی‌ها به ویژه انواعی از آنها كه به صورت خام به مصرف می رسد نظیر سبزی خوردن و كاهو باید پیش از مصرف سه مرحله گندزدایی، ضدعفونی و شست و شو با آب ساده را طی كرده باشند.

دكتر گویا در پایان یادآورشد : در صورت بروز اسهال‌های شدید و آبكی با مراجعه به هنگام به مراكز درمانی از خدمات مناسب بهره‌مند شوند.

گفتنی است، وبا از بیماری‌های واگیر عفونی است كه فقط در انسان ایجاد بیماری می‌كند. عامل بیماری‌زای وبا باكتری ویبریوكلراست و بیماری بر اثر سم تولید شده از این باكتری در روده كوچك تكثیر می‌یابد. بیشتر عامل بیماری‌زا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha