افشاگری کاربرد گسترده روغن صنعتی پالم (نخل) در فرآورده های لبنیاتی بویژه شیر و ماست، سبب شد تا یکی از مشاوران صنایع لبنی ایران در نامه ای انتقادی نسبت به آشکار شدن این موضوع، اعلام کند که در سال های گذشته واردات این روغن تا 15 برابر افزایش یافته است.

سلامت نیوز: افشاگری کاربرد گسترده روغن صنعتی پالم (نخل) در فرآورده های لبنیاتی بویژه شیر و ماست، سبب شد تا یکی از مشاوران صنایع لبنی ایران در نامه ای انتقادی نسبت به آشکار شدن این موضوع، اعلام کند که در سال های گذشته واردات این روغن تا 15 برابر افزایش یافته است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند روز پیش گفته بود: مصرف کنندگان روغن پالم در شیر و ماست از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده اند و به همین دلیل بزودی اسامی آنها اعلام می شود.
 
وی افزوده بود: وزارت بهداشت به هیچ کارخانه لبنی مجوز استفاده از روغن پالم نداده، روغن پالم به دلیل سودآوری بالا در لبنیات استفاده می شود و این تخلفات بسیار بارز بوده است.
 
هاشمی در رابطه با وجود روغن پالم بیش از حد مجاز در روغن های خوراکی و لبنیات گفت: پالم روغنی است که سال های سال از کشور مالزی وارد می شود و به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا، بیش از گذشته وارد شده است.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: این روغن به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و لبنیات به بازار آمده نشان می دهد به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی یا همان پالم استفاده کرده اند.
 
هاشمی با رد تکذیب صنایع لبنی در استفاده از روغن پالم، گفت: گزارش های ما موجود است و اگر لازم باشد آن را رسانه ای می کنیم، ما مجوز ورود این محصولات را نمی دهیم بلکه وزارت صنعت و جهاد کشاورزی متولی واردات آن هستند.
 
انتشار این اطلاعات، تاییدهای کارشناسی این موضوع و پیگیری رسانه ها سبب شده این موضوع همچنان مورد توجه افکار عمومی باشد.
 
مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با انتقاد از اعلام این موضوع، گفت: کاهش سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی به طور حتم صنعت لبنی کشور را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت.
 
حسین چمنی در نامه ای که روز شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی ارسال کرد، افزود: پس از اعلام خبر وزیر بهداشت درباره استفاده روغن پالم از سوی صنایع لبنی، این خبر به سرعت صفحه رسانه های کشور را پر کرد.
 
کارشناس صنعت شیر تصریح کرد: چرا طی 10 سال گذشته واردات آن به کشور بیش از 10 یا 15 برابر افزایش یافته است؟
 
وی خطاب به وزیر بهداشت با بیان اینکه سابقه سال ها واردات و گزارش های مربوط به این روغن «به زعم شما خطرناک » در وزارت خانه وجود دارد، افزوده است: به نظر شما سهم صنعت لبنیات در مصرف روغن پالم نسبت به سایر صنایع کشور از جمله صنعت روغن خوراکی، شیرینی و شکلات، غذاهای آماده، سس ها چقدر است؟
 
در ادامه نامه آمده است: سرانه مصرف روغن نباتی با چاشنی 50 درصد پالم بیش از نیاز مردم است. البته سیاست برخورد با صنعت لبنیات و سکوت در برابر مصرف بالای روغن در سایر بخش ها قابل درک است.
 
وی در بخش دیگری از نامه افزوده است: آیا عجیب است در کشوری که دو میلیون دامدار و 1070 شرکت فعال لبنی دارد، در انبارهای بخش خصوصی و دولتی آن 760 هزار تن روغن پالم ارزان قیمت دارای مجوز با یک یا چند متخلف وجود داشته باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha