شاید برای همین باشد که رییس سازمان ملی استاندارد به این سخنان پاسخ داد. نیره پیروزبخت با اشاره به اینکه هنوز نظارت بر کیفیت بنزین وارداتی برعهده وزارت نفت است، گفت: با توجه به نتایج بررسی بنزین وارداتی در آزمایشگاه سازمان ملی استاندارد، کیفیت آن موردتایید است. وی با بیان اینکه هنوز نظارت...

سلامت نیوز: شاید برای همین باشد که رییس سازمان ملی استاندارد به این سخنان پاسخ داد. نیره پیروزبخت با اشاره به اینکه هنوز نظارت بر کیفیت بنزین وارداتی برعهده وزارت نفت است، گفت: با توجه به نتایج بررسی بنزین وارداتی در آزمایشگاه سازمان ملی استاندارد، کیفیت آن موردتایید است. وی با بیان اینکه هنوز نظارت...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفاف، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است. طبق آمار، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند و سالانه ۳ میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل عوارض مستقیم یا غیرمستقیم آلودگی هوا از دست می‌دهند.

وسایل نقلیه یکی از علل عمده آلودگی هوا هستند. ازن، دی اکسیدکربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات معلق و ترکیبات سمی مانند بنزن و فرمالدیید ترکیباتی هستند که در اثر سوخت خودرو ایجاد شده و هوا را آلوده میکنند.

تماس با سطوح بالای آلودگی هوا با بیماریهای ریوی، ناراحتیهای قلبی و عروقی، آسیب به سیستم عصبی، سرطان و مرگ زودرس ارتباط دارد.

برخی مواد آلاینده ناشی از سوخت خودرو مانند بنزن و فرمالدیید سمیاند و اثر سرطانزاییشان شناخته شده است.

این ترکیبات حتی در مقادیر کم تماس خطرناک هستند و ممکن است موجب تغییرات ژنتیکی، نقایص مادرزادی و سایر بیماری‌های خطرناک شوند. این ترکیبات میتوانند به‌طور مستقیم بلعیده شوند یا به وسیله ذرات کوچک گرد و غبار وارد ریهها شوند.

ذراتی که این روزها گفته می شود توسط بنزین های غیر استاندارد به ریه های پایتخت نشینان نفوذ می کند و آثار دراز مدت ان می تواند بحران بیماری های مختلف را ایجاد کند.

شاید به همین دلیل بود که دولت دهمی ها با روی کار آمدن دولت یازدهم به متهم اول آلودگی هوا به دلیل تولید بنزین با اکتان بالا و توزیع ان بین مردم محکوم شدند.

محکومیتی که البته میرکاظمی وزیر نفت سابق محمود احمدی نژاد را خوش نیامد.

ماجرا هم از این قرار بود که بعد از اعلام معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که گفت: بنزین تولیدی پتروشیمی ترکیب خطرناکی است که به اشتباه در چهار سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته که خطرات جانی بسیاری را برای مردم داشته است.

میرکاظمی، وزیر نفت دولت دهم در دفاع از عملکرد خود و همراهانش در دولت احمدی‌نژاد با متهم کردن دولت یازدهم به توزیع بنزین یورو 2 به جای یورو 4  دفاع کرد و گفت: بر اساس گزارش مدیران سابق پالایش و پخش، بنزین وارداتی حتی یورو2 هم نبوده و از یورو2 آلاینده‌تر بوده است اما وقتی از استاندارد و محیط‌زیست پرسیدیم، گفتند، مسوولیتی درباره بنزین نداریم.

وی تصریح کرد: همان‌جا کمیسیون اعلام کرد اگر قرار باشد بنزین، وارد شود همان‌طور که وزارت نفت قول داده باید یورو4 باشد و درثانی استاندارد، مکلف به نمونه‌گیری و اعلام نتایج آن در کشور است.

میرکاظمی افزود: محیط‌زیست نیز مکلف به نمونه‌گیری است و اگر این کار را نکند در اجرای ماموریت خود کوتاهی کرده‌ و درعین‌حال اگر شرح وظایف سازمان استاندارد را بخوانید، گفته شده که هرنوع وارداتی باید به تایید استاندارد برسد.

رییس کمیسیون انرژی اظهار کرد: این نهادها ماموریت پیدا کردند این کار را انجام دهند و از این‌به‌بعد نمی‌توانند بگویند ما مسوولیتی نداریم، از آنها پرسیدیم: چطور مصاحبه می‌کنند درحالی‌که می‌گویند مسوولیتی در این حوزه ندارند؟

 شاید برای همین باشد که رییس سازمان ملی استاندارد به این سخنان پاسخ داد.  نیره پیروزبخت با اشاره به اینکه هنوز نظارت بر کیفیت بنزین وارداتی برعهده وزارت نفت است، گفت: با توجه به نتایج بررسی بنزین وارداتی در آزمایشگاه سازمان ملی استاندارد، کیفیت آن موردتایید است.

 وی با بیان اینکه هنوز نظارت بر کیفیت بنزین به‌طور رسمی به این سازمان سپرده‌نشده، افزود: سازمان استاندارد بنابر وظایف ذاتی خود با بررسی شاخص‌هایی مانند عدد اکتان، کیفیت بنزین‌های وارداتی یورو4 را تایید کرد.

به‌گفته رییس سازمان ملی استاندارد این سازمان بنزین‌های وارداتی را از نظر شاخص‌ها و پارامترهایی نظیر اندازه‌گیری عدد اکتان مورد سنجش قرار داده و بنزین‌های وارداتی از لحاظ کیفیت و استاندارد مورد تایید سازمان ملی استاندارد است.
 
وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران در دو مورد، بنزین‌های وارداتی را در آزمایشگاه‌های مجهز و اختصاصی خود آزمایش کرد که نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که این نوع بنزین از نظر سازمان ملی استاندارد مشکلی ندارد.

به این ترتیب به نظر می رسد ادعا های میرکاظمی در خصوص بنزین های وارداتی بی اساس است و باید منتظر ماند و دید آیا به راستی مقصران آلودگی هوا که جان و مال بسیاری از مردم را به خطر انداختند محاکمه می شوند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha