شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳

مصرف مواد حاوی کلسیم در رژیم غذایی مانند تخم‌مرغ، بادام، برخی ماهی‌ها و برگ سبزیجات یکی از راه‌های غلبه بر بی‌خوابی است. شیر گرم نیز مانند دارویی طبیعی برای خواب راحت توصیه می‌شود، چون حاوی کلسیم و اسید آمینوتریپتوفان که هر دو به انسان آرامش می‌بخشند، است.

سلامت نیوز:مصرف مواد حاوی کلسیم در رژیم غذایی مانند تخم‌مرغ، بادام، برخی ماهی‌ها و برگ سبزیجات یکی از راه‌های غلبه بر بی‌خوابی است. شیر گرم نیز مانند دارویی طبیعی برای خواب راحت توصیه می‌شود، چون حاوی کلسیم و اسید آمینوتریپتوفان که هر دو به انسان آرامش می‌بخشند، است.


ساحره عبدالملکی، کارشناس ارشد روانشناسی در روزنامه شهروند نوشت: رسیدن به آرامش هنگام خواب می‌تواند به خوابی آرام و خوشایند منجر شود. داشتن خوابی آرام راهی برای سرحال شدن در طول روز است. تهویه‌ مناسب محل خواب و وجود جریان هوای تازه هنگام خواب، موجب جذب اکسیژن بیشتر توسط بدن می‌شود و فرد آرامش فیزیکی بیشتری را حس می‌کند. 

مصرف مواد حاوی کلسیم در رژیم غذایی مانند تخم‌مرغ، بادام، برخی ماهی‌ها و برگ سبزیجات یکی از راه‌های غلبه بر بی‌خوابی است. شیر گرم نیز مانند دارویی طبیعی برای خواب راحت توصیه می‌شود، چون حاوی کلسیم و اسید آمینوتریپتوفان که هر دو به انسان آرامش می‌بخشند، است. 
استفاده از روانداز در ایجاد آرامش تاثیر دارد. استفاده از یک پتوی سبک، تشک سفت و بزرگ، لباس خواب مناسب و ملحفه‌هایی که از الیاف طبیعی تهیه شده‌اند می‌تواند در آرامش خواب تاثیرگذار باشد. 
کافیین پس از مصرف به مدت ١٤ ساعت در بدن باقی می‌ماند. مواد نیکوتین‌دار نیز خاصیتی مشابه دارند، از این‌رو توصیه می‌شود پیش از خواب از مصرف قهوه، نوشابه‌ گازدار و چای خودداری کرد. 
حمام با آب گرم پیش از خواب، تنش‌های روزانه‌ عضلات را برطرف می‌کند. تنظیم ساعت بیدار شدن از خواب در شبانه‌روز نیز تاثیر زیادی در خواب دارد.   مطالعه درحال آرامش شبانه، برای خواب راحت کمک‌کننده و بهتر است از کتاب‌های داستانی به جای خواندن روزنامه و مجلات استفاده شود. 
قدم‌زدن پیش از خواب نیز از دیگر فعالیت‌های کسب آرامش است. افراد هنگام خواب باید فکر خود را آزاد کرده و بخوابند. 
دعا نیز از کلیدی‌ترین ابزار کسب آرامش پیش از خواب است. دعا کردن و احساس معنوی که با دعا به انسان دست می‌دهد فواید روانی بسیار زیادی دارد و موجب عروج معنوی و آرامش ذهنی می‌شود.  استفاده از پرده‌ مناسب در اتاق خواب، نبود دستگاه‌های تولیدکننده جریانات الکترونیکی در اتاق، ماساژ، عدم دراز کشیدن روی شکم، ذکر گفتن، تغذیه‌ مناسب، تناسب جسمانی، برس کشیدن موها پیش از خواب، مبارزه با حشرات، خم کردن پاها و همچنین کنترل قندخون و مصرف ویتامین‌های گروه B را از دیگر روش‌های کسب آرامش هنگام خواب دانست.   شارژ عصبی بدن در ساعت‌های اولیه است و توصیه به خواب در اوایل شب به معنای زیاد خوابیدن نیست، هر فرد در شبانه‌روز نیازمند حداقل ٨- ٧ ساعت خواب است.   رنگ‌ها نیز مانند صداها نه‌تنها بر احساس، بلکه بر فیزیولوژی بدن نیز اثر می‌گذارد. طول موج‌های آبی، سبز و صورتی حس آرامش را ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوالقاسم رخشانی ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    1 0
    سر ساعت مشخص خوابیدن به سریعتر خوابیدنم کمک می کند.