آبلیموهای ساختنی با طبیعی قابل تشخیص نیستند/روغن داخل کنسرو ماهی بی خطرند

سلامت نیوز :رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان این که استانداردهای ملی کشور توسط سازمان استاندارد تببین می شود، گفت: بر اساس  ابلاغ سیاست های ملی کلان سلامت و اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری باید به سمت تطبیق استانداردهای ملی با استتانداردهای جهانی پیش برویم.
به گزارش سلامت نیوز  دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در برنامه «ره آورد» شبکه رادیویی سلامت در پاسخ به این سوال که آیا تقلبی بودن 99 درصد از آبلیموها واقعیت دارد؟ گفت: درباره آبلیموها متأسفانه استاندارد در کشور بگونه ای است که آبلیموهای ساختنی با آبلیموهای طبیعی قابل تشخیص نیستند. یعنی ما روش هایی که بتوانیم این دو آبلیمو را از هم تفکیک کنیم، نداریم؛

اما زمانی که می گویند آبلیمو تقلبی است. منظور این نیست که فرآورده خطرناکی دارد، بلکه منظور این است که فرآورده آن طبیعی نیست. یعنی فُرمالیسیون مواد است که تبدیل به فرآورده مشابه آبلیموی طبیعی شده است و بدلیل ارزان بودن، مورد استفاده شرکت ها قرار گرفته است و آن ها به جای این که آبلیموی طبیعی استخراج کنند، آبلیمو را با ترکیب مواد مختلف می سازند.


وی با بیان این که هنوز سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد روشی را برای تفکیک آبلیموهای ساختنی با آبلیموهای طبیعی نیافته است، ادامه داد: روش هایی که در گذشته توسط این دو سازمان جهت تفکیک آبلیموهای ساختنی با آبلیموهای طبیعی به کاربرده می شد، بلافاصله در صنعت مورد استفاده قرار می گرفت، از این رو در حال حاضر روشی برای تفکیک این دو وجود ندارد. شناسایی آن ها قابل انجام نیست و در این زمینه آنقدر شبیه سازی صورت می گیرد با روش های آزمایشگاهی قابل تشخیص نیستند. آبلیموساختنی است یا آبلیموهای طبیعی؟ بنابراین نمی توانیم درصد تعیی کنیم و بگوییم 10 یا 99 درصد آن ها تقلبی هستند.
 وی با بیان این که آبلیموهایی که مجوز و پروانه ساخت سازمان غذا و دارو را دارند، استاندارد بوده و مضر نیستند، افزود: اگر فکر می کنند که آبلیموهای ساختنی موادی دارند که خطرناک هستند، این طور نیست. بازرسان سازمان غذا و دارو به شرکت ها به طور سرزده مراجعه و از خط تولید که آیا از میوه آبلیمو تولید می شود یا از طریف فرمول، نظارت می کنند و اگر تخلفی صورت بگیرد قطعاً با آن ها برخورد می شود تا امروز هم می شد.

* روغن داخل کنسرو ماهی تخلف نیست
رئیس سازمان غدا و دارو در ادامه با بیان این که روغن داخل کنسرو ماهی تقلب و تخلف نیست، گفت: روغن داخل کنسرو ماهی، روفن افزوده شده و مجار است؛ اما همواره از نظر بهداشتی توصیه می شود که شهروندان روغن استفاده نکنند، نه به خاطر خطرناک بودن، بلکه همیشه توصیه متخصصان این است که مردم از مصرف روغن پرهیز کنند.
دکتر دیناروند همچنین درخصوص جوشانن کنسرو ماهی قبل از مصرف توصیه کرد: توصیه می کنیم که کنسرو ماهی را قبل از باز کردن بجوشانیم. بسیاری از کنسورها را اگر نجوشانیم هم مشکلی پیش نمی آید؛ اما به دلیل مسائلی که گاهی رخ می هده و در سال خانواده ای بر اثر نجشوشاندن آن جان شان را الز دست می دهد، بهتر است کنسرو ماهی را بجوشانیم تا امکان بروز حادثه کم شود.   

* سازمان های غذا و دارو و استاندارد در منطقه شاخصند
رئیس سازمان غدا و دارو در پایان با بیان این که استانداردهای ملی در کشور توسط سازمان استاندارد تبیین می شود، اظهار کرد: وزارت بهداشت و دستگاه های دیگر به آن کمک می کند؛ اما هر فرآورده غذایی که بخواهد وارد بازار شود، حتماً باید پروانه ساخت سازمان غذا و دارو را داشته باشد و ما نیز بر روند تولید آن نظارت خواهیم داشت؛ که تعامل خوبی در کشور برای ارتقای کیفیت استانداردها وجود دارد. در حال حاضر وضعیت ما در منطقه خوب و سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو در منطقه شاخص هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha