یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 117277

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: این همه نشان دهنده واقعیتی است که متولی اصلی امنیت غذایی کشور بر عهده وزارت بهداشت است و اکنون این سوال پیش می آید که وزارت بهداشت در این زمینه چه کارهایی را کرده است.

سلامت نیوز :طی سالهای گذشته 50 درصد از روغن های گیاهی وارداتی به کشور روغن های پالم بوده و برخلاف انتظار مصرف آن به تدریج افزایش یافت
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: وزارت بهداشت متولی اصلی امنیت غذایی کشور است و با توجه به اهمیت امنیت غذایی و نقش وزارت بهداشت در سیاست های کلی کشور، باید فکر جدی برای حاکمیت برون بخشی نظام سلامت کرد.
 
به گزارش سلامت نیوز دکتر روح الله زابلی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفتگو با بسیج جامعه پزشکی گفت: وزارت بهداشت تولیت حوزه سلامت کشور و امنیت غذایی را بر عهده دارد و اهمیت امنیت غذایی و نقش وزارت بهداشت در سیاست های کلی کشور که در سند چشم انداز 1404 ذکر شده، به وضوح مشخص است. همچنین در برنامه چهارم توسعه کشور، تامین امنیت غذایی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.
 
وزارت بهداشت متولی اصلی امنیت غذایی است
 
عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: این همه نشان دهنده واقعیتی است که متولی اصلی امنیت غذایی کشور بر عهده وزارت بهداشت است و اکنون این سوال پیش می آید که وزارت بهداشت در این زمینه چه کارهایی را کرده است.
 
وی ادامه داد: "البته باید گفت در برنامه چهارم توسعه دو وظیفه بر دوش وزارت بهداشت گذاشته است که عبارتند از تشکیل شورای عالی امنیت غذایی و ارتقاء فرهنگ و سواد علمی- تغذیه ای جامعه."
 
زابلی با بیان اینکه گرچه شورای عالی امنیت غذایی تشکیل شده است، سوالات مهمی را مطرح کرد و از جمله اینکه: آیا این شورا طی چند سال اخیر برای تضمین امنیت مواد غذایی اقداماتی را انجام داده است؟ آیا در سیاست های کلان اقتصادی که در جامعه وجود دارد، جایگاه امنیت مواد غذایی لحاظ شده است؟ پایش امنیت مواد غذایی کشور توسط چه نهادی صورت می گیرد؟ سازمانهای دیگر که دخیل در امنیت مواد غذایی هستند مانند وزارت بازرگانی که با اقداماتی با هدف توسعه درآمد و افزایش بازار انجام می دهند چقدر امنیت غذایی را مهم در نظر گرفته اند؟ 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: این درحالی است که "طی سالهای گذشته شاهد بوده ایم 50 درصد از روغن های گیاهی وارداتی به کشور روغن های پالم بوده و انتظار می رفت که مصرف آن به تدریج کاهش یابد اما متاسفانه به مرور افزایش یافت."
 
وی در پایان با اشاره به اینکه به خودی خود سرانه مصرف لبنیات در کشور ما پایین بوده و با توجه به عدم امنیت در لبنیات و افشای استفاده از روغن پالم که باعث افزایش کلسترول خون، مشکلات قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن، می شود گفت: این نابسامانی بتدریج هزینه های زیادی بر دوش نظام سلامت تحمیل می کند لذا باید فکر جدی برای حاکمیت برون بخشی نظام سلامت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha