یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11732

گروهی از متخصصین مدعی هستند که معاینه فردی سینه بیش از آنکه مفید باشد می تواند بی فایده و حتی مضر باشد. این محققان با توجه با بررسی مطالعات انجام شده قبلی به این نتیجه رسیده اند. برای مثال محققان در روسیه و ژاپن بیش ا ز380 هزار زن را به صورت رندوم مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که سرعت مرگ و میر در این گروه که به طور مرتب به انجام معاینه فردی پستان پرداخته اند مشابه گروهی است که این کار را انجام نمی دادند.

به گزارش سلامت نیوز،حتی در این دو گروه سرعت اقدام به برداشتن سینه (به دلیل پیشرفت سرطان)یکسان بوده است. ولی نگرانی بیشتر اینجاست که در زنانی که به انجام معاینات فردی می پرداخته اند بیشتر از سایر زنان، بیوپسی سینه انجام می شود. اگر انجام معاینات فردی منجر به بیوپسی بیشتر شود در حالی که هیچ مزیتی در تشخیص و درمان سریع نداشته باشد ، پس بهتر است که را جع به این توصیه پزشکان در مورد انجام مرتب معاینه فردی سینه تجدید نظر صورت گیرد.
البته انجام هر کاری برای پیشگیری و تشخیص سریع سرطان سینه مفید است و تشخیص سریع می تواند شانس درمان را به میزان قابل توجهی تا 90% بالا ببرد ، در حالی که تنها 20% زنان با سرطان پیشرفته شانس زنده ماندن بیش از 5 سال را دارند.  و به همین دلیل است که پزشکان اصرار به انجام معاینات فردی برای تشخیص سریع و به موقع سرطان سینه را دارند. مطمئنا همه زنان با توصیه های زیر آشنا هستند:
انجام معاینات فردی هر ماه
انجام معاینات توسط پزشک به صورت مرتب
انجام ماموگرافی هر یکسال
البته زنان با درصد بالای امکان ابتلا به سرطان باید به انجام آزمایشات MRIنیز اقدام نمایند. همچنین اگر در تست ماموگرافی توده مشکوکی ملاحظه شود انجام این آزمایش توصیه می شود.
اما سوال اینجاست که آیا باید از انجام معاینات فردی صرفنظر کرد؟
در این مورد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر با توجه به این مطالعه اخیر انجام تست مفید نباشد اما در بعضی موارد نیز کارساز است به خصوص برای افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه دارند. به هر حال اگر تا کنون به انجام معاینات فردی نپرداخته اید با مشاهده هر گونه تغییر در این عضو به پزشک خود گزارش دهید. و اما تغییر در سبک زندگی نیز نقش منحصر به فردی در پیشگیری دارد:
- عدم مصرف دخانیات
- اقدام به کاهش وزن
-انجام تمرینات ورزش
-تعدیل در مصرف نوشیدنی های الکلی
-انتخاب یک رژیم غذایی کم چرب با تاکید بیشتر روی سبزیجات خانواده کلم مثل گل کلم، کلم بروکلی  و بروکسل
-مراجعه مرتب به پزشک برای انجام آزمایشات
-انجام ماموگرافی
-عدم مصرف داروهای هورمونی
-انجام تست ژنتیکی در صورت داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان

اگر هر ماه به انجام تست سینه می پردازید از پزشک خود راجع به ادامه یا ترک این عادت سوال کنید.اگر فکر می کنید این کار به شما آرامش بیشتری می دهد و در واقع دچار نوعی وسواس شده اید این را هم به خاطر داشته باشید که امکان بیوپسی سینه را افزایش می دهد.این تحقیق توصیه بسیاری از پزشکان را به بیماران خود راجع با انجام مرتب معاینه فردی زیر سوال می برد. شاید ترک این توصیه تا به دست آوردن اطلاعات بیشتر جایز نباشد . برای مثال ما باید بدانیم که این آزمایشات برای گروه های خاصی ا ز زنان می توان مفید باشد،مثلا برای  زنان با احتمال بیشتر ابتلا.  اما به هر حال این مطالعه ثابت می کند که چرا زنانی که به انجام معاینه فردی می پردازند بیشتر بیوپسی انجام می دهند. شاید به خاطر اینکه توده های مشکوک بیشتری کشف می کنند و در نتیجه دکتر به انها توصیه می کند که بیوپسی انجام دهند ، در حالی که ممکن است اصلا این توده سرطانی نباشد . شاید یافته های آینده روشهای بهتری برای تشخیص توده های سرطانی از سایر تود ه های بی خطر بیابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha