اندازه گیری کانی استخوان کفل می تواند به تشخیص احتمال ابتلا به سرطان سینه به خصوص در زنان بعد از یائسگی کمک کند. چگالی بالای کانی مربوط به استخوان کفل ممکن است بازتابی از احتمال بیشتر تولید استروژن باشد و در بسیاری موارد سرطان های سینه حساسیت به استروژن گزارش شده است.

تراکم استخوان کفل،سرنخی از احتمال ابتلا به سرطان سینه
به گزارش سلامت نیوز،البته کاهش چگالی استخوانی نیز خطرات  دیگری همچون ابتلابه پوکی استخوان را در پی دارد.
نتیجه حاصل مطالعات انجام گرفته بر روی 9941 زن بعد از یائسگی می باشد.این مطالعه بر روی زنانی انجام شد که به طور متوسط حدود 63 سال سن داشته اند و مورد آزمایش اندازه گیری چگالی استخوانی قرار گرفته اند و همچنین پرسشنامه ای مربوط به سوابق پزشکی و شیوه زندگی پر نمودند(هر 6 ماه یکبار)این زنان به مدت 8 سال تحت آزمایش بودند و در طول این مدت 327 نفر از آنها مبتلا به سرطان تشخیص داده شده اند.
 محققان گزارش داده اند که  زنانی که چگالی استخوا ن کفل آنها زیاد بوده بیشتر از سایر زنان مستعد توسعه سرطان بوده اند . این آزمایش حتی فراتر از مدل احتمال خطر گیل است که تنها برای زنان با حد اقل سن 35 سال صورت می گیرد. در مدل احتمال خطر گیل ، ریسک ابتلا به سرطان سینه با درنظر گرفتن سن، زمان اولین قاعدگی، زمان اولین زایما، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه و آخرین بیوپسی انجام شده روی سینه و نژاد انجام می شود. اکنون به کمک مدل احتمال خطر گیل و  همچنین اندازه گیری چگالی استخوان کفل تشخیص احتمال ابتلا به سرطان با دقت بیشتری انجام می گیرد. زنانی که در هر دو روش امتیاز بالایی کسب کنند شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha