ارزیابی های شان نشان می دهد در صورتی که روند گرمایش جهانی در سال های آینده مسیر فعلی را طی کند و با تغییر قابل توجهی مواجه نشود نگرانی ها بابت بروز طوفان های شدید در شرق مدیترانه کاهش خواهد یافت.

سلامت نیوز: ارزیابی های شان نشان می دهد در صورتی که روند گرمایش جهانی در سال های آینده مسیر فعلی را طی کند و با تغییر قابل توجهی مواجه نشود نگرانی ها بابت بروز طوفان های شدید در شرق مدیترانه کاهش خواهد یافت.

سال ها از کاهش بارندگی در منطقه خاورمیانه و خطر خشکسالی در بسیاری از مناطق سخن به میان آمده است. با این وجود، نتیجه پژوهش تازه ای در استرالیا نشان می دهد که میزان بارندگی در بخش های کلیدی منطقه بیش از آن میزانی بوده که پیش تر انتظار می رفت و در صورت عدم سیر چنین مسیری از نظر آب و هوایی، احتمال بروز شرایطی وخیم تر در خاورمیانه وجود داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از "تدبیر"، سایت "گرین پرافت" با انتشار نتایج ارزیابی تازه انجام شده درباره شرایط اقلیمی و میزان بارندگی در منطقه می نویسد:"ارزیابی تازه صورت گرفته از سوی یکی از دانشمندان اقلیم شناس استرالیایی نشان می دهد که میزان بارندگی در بخش های کلیدی خاورمیانه بیش از میزانی بوده که انتظار آن می رفت. این موضوع می توان چشم انداز تعیین شده درباره کمبود آب و مواد غذایی درک کشورهای خاورمیانه را تغییر دهد."

این سایت خبری – تحلیلی در ادامه اشاره می کند که علیرغم گزارش های پیشین منتشر شده درباره تغییرات اقلیمی منطقه نباید نگرانی زیادی داشت و در این باره می نویسد:"پیش بینی کنندگان و متخصصان ارزیابی در هیئت بینادولتی تغییرات آب و هوایی اظهار داشته که ارزیابی های شان نشان می دهد در صورتی که روند گرمایش جهانی در سال های آینده مسیر فعلی را طی کند و با تغییر قابل توجهی مواجه نشود نگرانی ها بابت بروز توفان های شدید در شرق مدیترانه کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی میزان بارندگی با کاهشی 15 تا 25 درصدی در بخش بزرگی که به "هلال حاصل خیز" مشهور است کاهش می یابد. این بخش کشورهایی از جمله ترکیه، سوریه، عراق و شمال شرقی ایران را در بر می گیرد و سرچشمه استراتژیک مهم رودخانه های دجله و فرات است."


این سایت در بخش دیگری به دیگر نتایج به دست آمده از سوی دکتر "جیسون ایوانس" پژوهشگر مرکز تحقیقات اقلیمی "والز" می پردازد و در این باره می نویسد:"در این پروژه مشخص شد که 170 هزار کیلومتر مربع از زمین های کشاورزی زیر کشت که از بارش باران تغذیه می شدند توان خود را از دست داده اند و همین موضوع سبب شده تا کشاورزان در بخش های شمالی ایران واردار به تغییر استراتژی برداشت و کاشت نوع محصول شوند." این سایت در بخش دیگری اشاره می کند که نتایج تحقیقات این پژوهشگر نشان می دهند که علیرغم کاهش توفان و گردباد در شرق دریای مدیترانه احتمالا بادهای مرطوب  با وزش بیش تر به سوی رشته کوه های زاگرس سبب خواهند شد تا افزایشی 50 درصدی در بارندگی سالانه در ناحیه دجله و فرات روی دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha