مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: شیر و فرآورده ­های آن جزو یکی از گروه­های اصلی هرم غذایی است و ارزش غذایی آن را نمی­ شود نادیده گرفت. لذا افراد باید از شیر و ماست کم­ چرب و با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده کنند.

سلامت نیوز: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: شیر و فرآورده ­های آن جزو یکی از گروه­های اصلی هرم غذایی است و ارزش غذایی آن را نمی­ شود نادیده گرفت. لذا افراد باید از شیر و ماست کم­ چرب و با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به فواید مصرف شیر و قرار گرفتن آن در گروه های اصلی هرم غذایی گفت: افراد باید برای حفظ و تامین سلامت از شیر و ماست پاستوریزه استفاده کنند و هنگام خرید توجه داشته باشند که از شیر و ماست کم چرب و با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده کنند.

به گفته وی، شکل­‌گیری و استحکام استخوان­ها و سلامت دندان­ها از فواید اصلی مصرف شیر و فرآورده ­های آن است و گروه لبنیات، منبع غنی کلسیم، فسفر، ویتامین های گروه B مانند ریبو فلاوین، اسید پانتوتنیک و روی می­باشد.

مصرف شیرهای پر چرب، با روغن پالم یا بدون روغن پالم مضر است

عبداللهی افزود: مصرف اسیدهای چرب اشباع شده، باعث افزایش کلسترول، گرفتگی و انسداد عروق، ناراحتی­ های قلبی و اضافه وزن و چاقی است. چربی ­های اشباع شده باعث افزایش کلسترول بد  LDL و تری گلیسیرید می ­شوند.

وی همچنین گفت: مصرف شیر و ماست پرچرب به دلیل وجود اسید چرب اشباع شده با روغن پالم (نوعی روغن گیاهی دارای اسید چرب اشباع) یا بدون آن مضر است و افراد باید در این زمینه دقت لازم را نمایند و به دلیل مضرات هر نوع چربی­ از جمله چربی حیوانی، باید شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود.

مصرف شیر فله ­ای امکان آلودگی به تب مالت را به همراه دارد

عبداللهی خاطر نشان کرد: مردم از مصرف شیر فله­ای بپرهیزند چون امکان بروز بیماری بروسلوز (تب مالت) را به همراه دارد و در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه، باید شیر تازه را مدت 10 تا 20 دقیقه در حال هم زدن جوشانید و سپس مصرف کنند.

وی در پایان در رابطه با کیفیت لبنیات قابل عرضه در کشور گفت: وزارت بهداشت به طور دائمی بر روی عرضه این روغن نظارت دارد و آزمایشگاه­های موجود برای بررسی میزان روغن پالم در فرآورده های غذایی مجهزتر می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha