رئیس سازمان محیط زیست از آمادگی افزایش جرایم شکار و صید بر اساس قیمت های روز در جلسه آینده شورای عالی محیط زیست خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان محیط زیست از آمادگی افزایش جرایم شکار و صید بر اساس قیمت های روز در جلسه آینده شورای عالی محیط زیست خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر معصومه ابتکار در مراسم صبحانه کاری که پیش از ظهر یکشنبه در پارک پردیسان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: سازمان محیط زیست به معضلات حیات وحش از زوایای مختلف در دوره جدید پرداخته و سعی دارد مهمترین مشکل این بخش را که تخریب زیستگاه ها است، در اولویت قرار دهد.

به گفته وی، همچنین در جلسات کارشناسی برای افزایش بازدارندگی قوانین و جرایم شکار و صید اقدامات مختلفی انجام شده و در جلسه آینده شورای عالی محیط زیست سعی می کنیم با بررسی مجدد این جرایم بر اساس قیمت های روز افزایش بازدارندگی آنها را تصویب کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اتفاقات خوبی که از نظر فرهنگ‌سازی در این حوزه اتفاق افتاده، یادآور شد: با کمپینی که با هدایت سازمان محیط زیست و همکاری سازمان های مردم نهاد از کردستان آغاز شد روز به روز شکارچیان بیشتری در سراسر کشور با اسلحه های شکاری خود خداحافظی کرده و برای همیشه دست از شکار می کشند.

هنوز هم در بسیاری مناطق کشور شکار اعتبار افراد است

ابتکار با بیان اینکه البته در این حوزه همچنان بایستی فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی انجام شود، اظهار داشت: هنوز در برخی مناطق کشور افراد شکار را جزو افتخارات خود می دانند و حتی در اعلامیه های ترحیمشان حتما سلاح شکاری آنها نقش می بندد.

به گفته وی، اما خوشبختانه در سال های اخیر و به ویژه در سال 93 روشنگری های خوبی در این حوزه اتفاق افتاد و طی آخرین اخبار در مازندران نیز اخیرا 40 شکارچی برای همیشه دست از شکار کشیده اند.

آغاز اجرای مطالعات مناطق چهاگانه محیط زیست

رئیس سازمان محیط زیست از آغاز روند اجرایی شدن طرح های مطالعات مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست خبر داد و افزود: این طرح‌ها در سال های 79 تا 84 با اعتبارات بسیار خوبی در 74 منطقه مطالعه و طرح های جامع و تصویبی آنها تدوین شد.

به گفته ابتکار، اما از سال 84 این مطالعات متوقف شد که خوشبختانه در سال جاری مجددا اجرای آنها کلید خورد.

لزوم ورود استاندارها در حفاظت از مناطق زیست محیطی

وی تصریح کرد: برای اجرایی شدن این طرح ها یکی از مهمترین مسائل کم‌کاری استانداران استان های مختلف با سازمان محیط زیست است؛ چراکه به عنوان مثال جلوگیری از تردد در میان‌گذر پارک ملی گلستان مورد تایید سازمان محیط زیست و تمام متخصصان و کارشناسان زیست محیطی است، اما تا زمانی که استاندار در این زمینه همکاری نکند نمی تواند آن را عملیاتی کرد.

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: سازمان محیط زیست به تنهایی نمی تواند در مقابل هجمه فرهنگی که در بسیاری از مناطق جا افتاده و موافق با شکار و صید و یا دیگر اقدامات مخرب زیست محیطی هستند، مقابله کند. لذا فرهنگسازی و همکاری همه دستگاه ها در این زمینه ضروری است.

رایزنی با قوه قضاییه برای راه اندازی شعب ویژه محیط زیست

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت راه‌اندازی شعب قضایی ویژه محیط زیست تصریح کرد: قوه قضائیه در دوره قبلی نیز قول مساعدت برای راه‌اندازی شعب محیط زیست داده بود که متاسفانه هنوز عملیاتی نشده، اما ما در این دوره نیز تمام تلاش خود را برای راه اندازی این شعب خواهیم داشت و به زودی با قوه قضائیه در این خصوص جلساتی خواهیم داشت که نتایج آن در شورای عالی قضایی بررسی خواهد شد.

به گفته وی، شعب قضایی ویژه محیط زیست علاوه بر اینکه در بحث جلوگیری از تصرفات غیرقانونی بسیار موثر خواهد بود، در سایر زمینه های زیست محیطی از جمله شکار و صید، قاچاق حیات وحش، قاچاق چوب، جلوگیری از آلودگی هوا و صنایع آلاینده نقش به سزازی خواهد شداشت.

جابجایی مسئولان به معنای برکناری آنها نیست

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص علت جابجایی مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری که به زعم بسیاری از کارشناسان یکی از مدیران کارآمد و دلسوز محیط زیست است، گفت: این جابجایی از سوی کمیته نیروی انسانی و ارزیابی عملکرد سازمان انجام شده و براساس جمع بندی عملکردها و جوانب مختلف انجام شده و تغییر، تحولات و جابجایی یک مسئول در سازمان محیط زیست به معنای کنار گذاشتن آن نیست و ممکن است در سمت جدید کارآیی بهتری داشته باشد.

رواج رویکرد نقد پذیری در سازمان محیط زیست

ابتکار در ادامه ضمن قدردانی از فعالیت رسانه ها در زمینه محیط زیست یکی از مهمترین ویژگی های دولت یازدهم را فضای انتقادپذیری آزادانه آن توصیف کرد و افزود: سعی می کنیم در سازمان محیط زیست نیز چنین رویکردی را دنبال کنیم، اگرچه معتقدیم تا فضای مطلوب فاصله زیاد است، اما هدف ما گام برداشتن به این سمت است.

وی با اشاره به آغاز هفته دولت و خط مشی های زیست محیطی دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور تاکید کرد: اگرچه اقدامات بسیار خوبی در این دولت در زمینه محیط زیست تا امروز که حدود یکسال از آغاز فعالیت دولت می گذرد، از جمله کارگروه نجات دریاچه ارومیه، لایحه هوای پاک و... انجام شده، اما بسیاری از این اقدامات دیر شروع شده و زمان بیشتری برای جبران مافات گذشته نیاز داریم که همین موضوع مسئولیت ما را سنگین تر، دشوارتر و پیچیده تر می کند که امیدواریم با همکاری و اطلاع‌رسانی دقیق رسانه ها بتوانیم از عهده این رسالت برآییم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به نقش رسانه ها در ارتباط بین دستگاه های مختلف و ارتباط بین مسئولان و مردم یادآور شد: رسانه ها بازوی توانمند ما هستند که امیدواریم بتوانند با اطلاع رسانی دقیق اخبار و اطلاعات سازمان محیط زیست از یکسو و انتقال زوایای پنهان تخریبات زیست محیطی به سازمان محیط زیست از سوی دیگر فضای مناسبی را برای ارتقاء وضعیت زیست محیطی کشور فراهم کنند.

لزوم ارتقا ساختار و اعتبارات سازمان محیط زیست

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارتقاء جایگاه ساختاری سازمان محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: اگرچه بایستی در اصلاح نظامات، حکمروایی محیط زیست ارتقاء یابد و در کشور مدیریت کلان زیست محیطی داشته باشیم، اما همین حالا نیز اگر بتوانیم از جایگاه معاونت رئیس جمهور ظرفیت‌سازی کرده و وضعیت ساختاری، اعتباری و پرسنلی سازمان محیط زیست را با وظایف و تکالیف آن که در حال حاضر به هیچ عنوان تناسب ندارند، هماهنگ کنیم، گام بلندی برداشته ایم.

مجلس با سازمان محیط زیست برای استفاده از ظرفیت ها همکاری کند

رئیس سازمان محیط زیست به ضرورت همکاری مجلس با سازمان محیط زیست برای استفاده از تمام ظرفیت های جایگاهی محیط زیست اشاره کرد و افزود: البته اقدامات خوبی طی یکسال گذشته در راستای اصلاح بودجه و معیشت محیط بانان انجام شده، اما هنوز تا حداقل استانداردها فاصله زیادی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha