وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور کمبود نیروی انسانی و فضاهای بیمارستانی مربوط به مراجعه کنندگان را دو مشکل این وزارتخانه دانست و گفت: برای تامین هزینه ها و برطرف کردن این دو مشکل، مستغلاتی که در اختیار وزارت بهداشت است را با همکاری شهرداری ها تغییر کاربردی خواهیم داد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور کمبود نیروی انسانی و فضاهای بیمارستانی مربوط به مراجعه کنندگان را دو مشکل این وزارتخانه دانست و گفت: برای تامین هزینه ها و برطرف کردن این دو مشکل، مستغلاتی که در اختیار وزارت بهداشت است را با همکاری شهرداری ها تغییر کاربردی خواهیم داد.
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در برنامه «سپهر دانش» شبکه رادیویی سلامت با بیان این که خیلی از بیمارستان ها فرسوده و با کمبود فضای مناسب برای مراجعه کنندگان و نیروی انسانی مواجه هستند، افزود: مجلس، دولت و بخش خصوصی در این زمینه کمک کننده هستند. که اگر نیاز شود وزارت بهداشت برای رفع مشکلاتش خلق ثروت می کند یعنی مستغلاتی که در اختیار دارد را با هماهنگی شهرداری، شورای شهر و فرمانداری ها تغییر کاربردی می دهد تا بتواند برای ارائه خدمات، هزینه هایش را تامین کند.
وی با بیان این که خوشبختانه برای نخستین بار آمبولانس هوایی در 14 پایگاه در سراسر کشور دایر می شود، گفت: امیدواریم در این مسیر بتوانیم مناطق صعب العبور و بیمارانی که به صورت اورژانسی و با سرعت قابل قبولی به مراکز درمانی برسند را از این مسیر منتقل کنیم. امیدواریم این قدمی در جهت رفع مشکلاتی که در این حوزه وجد دارد، باشد؛ البته کافی نیست و باید ارتقا پیدا کند.
وی با بیان این که در سراسر کشور نیازمند 44 پایگاه آمبولانس هوایی هستیم، افزود: امیدواریم تا پایان سال تعداد پایگاه های آمبولانس هوایی را افزایش دهیم و در سال های آینده دولت، مجلس و بخش خصوصی به کمک مردم بیایند و در سراسر کشور این پایگاه ها در قالب خرید خدمت از طرف دولت صورت گیرد و توسط بخش خصوصی خدمت رسانی انجام شود.
دکتر هاشمی ضمن تشکر از همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی پایگاه آمبولانس هوایی ادامه داد: امیدواریم در قالب نیروهای مسلح و یا بخش خصوصی، ان شاءالله ما در آینده شاهد شرکت هایی باشیم که این امکان را می توانند فراهم کنند، نه صرفاً برای آمبولانس بلکه برای دیگر خدمات شهری که بالگردها می توانند کمک کننده باشند و حتماً بالگردهای پیشرفته باشد که در شب نیز بتوانند پرواز کنند.
وزیر بهداشت با بیان این که در هر پایگاهی حداقل دو بالگرد مورد نیاز است، گفت: یک بالگرد نیز برای هر چهار پایگاه به عنوان رزرو باید وجود داشته باشد؛ ولی سرعت و قدرت مانورشان فوق العاده است. گر چه این هلی کوپترها برای آمبولانس هوایی است، شرایط شان فرق می کند ولی به نظر می رسد که در مقایسه با بالگردهایی که وجود دارند خیلی خوب هستند. برای این که ما هیچ کدام شان را نداریم و حالا که گزارش ها را در آینده به سمع و نظر مردم می رسانیم، ملاحضه می کنیم که نبود چنین امکانی چقدر می تواند باعث معلولیت و حتی مرگ و میر شود. بنابراین خوشحالیم که باعث کاهش معلولیت و مرگ و میر می شود. البته اگر هلی کوپترهای پیشرفته باشد طبیعی است که ما خوشحال تر می شویم.
وزیر بهداشت در پایان محل استقرار این پایگاه ها را مناطق محروم و نقاط دور دست دانست و ادامه داد: در تهران هم امکانات به وفور است و هم زمان رسیدن نیروهای امدادی سر صحنه تصادف و ... کمتر از 14 دقیقه و حتی زیر 9 دقیقه است. در حالی که ما مناطق صعب العبوری داریم که 2 الی 3 ساعت طول می کشد و اگر صادقانه بگوییم، برای خیلی از مناطق، اتومبیل هایی بنوانند در آن مناطق رفت و آمد داشته باشند را نداریم. بخشی از سال برخی از این مناطق زیر برف هستند و نمی توان در آن تردد کرد. از این رو بر اساس مشورت با پلیس راهور و با هماهنگی اورژانس کشور پایگاه های آمبولانس هوایی را در این مکان ها مستقر کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha