مدیرعامل مركز پزشكی خاص از اجرای طرح غربالگری سرطان‌های شایع مردان به ویژه سرطان پروستات برای اولین در كشور خبر داد و گفت: مرحله دوم طرح آموزشی و پیشگیری از سرطان پستان و دهانه رحم در زنان از هفتم شهریور ماه آغاز می‌شود.

دكتر عبدالرضا معادی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تحقیقات علمی گسترده در كشورهای مختلف نشان می‌دهد كه پیشگیری نسبت به كاهش بروز بیماری‌ها و عواقب آن تاثیر بسزایی دارد. این امر در مورد سرطان‌ها نیز صادق است. به این ترتیب اغلب با انجام آزمایش‌های ساده و معاینات اولیه، علایم بروز سرطان و میزان ریسك آن در افراد تشخیص داده می‌شود.

وی سرطان پستان و سرطان دهانه رحم را از شایع‌ترین سرطان‌های زنان عنوان كرد و گفت: این سرطان‌ها نیز با انجام آزمایش‌ها و معاینات ساده در مراحل اولیه قابل تشخیص است. همچنین پیش آگهی مثبت و درمان مطلوب در این سرطان‌ها، نتایج قابل قبولی را به دنبال دارد.

دكتر معادی با بیان این كه مركز پزشكی خاص در حال حاضر ماهانه به حدود 700 بیمار در بخش شیمی درمانی ارایه خدمت می‌كند، افزود: با بررسی بیماران در این مركز این نتیجه حاصل شد كه در كنار درمان، طرح‌هایی در زمینه تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، پیشگیری از بروز آنها و آموزش‌های لازم و مراقبت‌های اولیه می‌تواند در جلوگیری از بروز این بیماری‌ها موثر باشد.

وی در این باره ادامه داد: به این منظور مركز پزشكی خاص با همكاری انجمن تنظیم خانواده مرحله اول طرح آموزشی و پیشگیری از سرطان پستان و دهانه رحم را از تیر ماه سال جاری به اجرا گذاشت. در این طرح به عنوان اولین گام، طی یك فراخوان عمومی از زنان 30 تا 60 سال برای مراجعه و انجام آزمایش‌ها و معاینات اولیه دعوت شد.

به گفته دكتر معادی، فاز اول این طرح آزمایشی بود برای ارزیابی وضعیت اجرای آن و شناسایی نیازهای مراجعه كنندگان، به این ترتیب با توجه به محدودیت زمانی در ثبت نام، 30 نفر در این طرح شركت كردند. با بررسی‌های انجام شده مشخص شد كه استمرار این طرح می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان‌های شایع زنان كمك كند.

به گفته دكتر معادی، با توجه به وضعیت روحی و معاشرتی ایرانی‌ها در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی، شاید مطالب در زمینه پیشگیری از بروز سرطان‌های شایع زنان و یا موارد مربوط به تشخیص زود هنگام، از طرف فرد شركت كننده در جلسات به افراد دیگر خانواده نیز منتقل شود. این امر می‌تواند در جهت افزایش دانش زنان ایرانی موثر باشد.

وی آغاز ثبت نام برای مرحله دوم طرح آموزشی و پیشگیری از سرطان‌های شایع زنان را 7 شهریور اعلام كرد و گفت: مرحله سوم این طرح اواخر مهر ماه برگزار می‌شود. همچنین قبل از برگزاری مرحله سوم این طرح، برای اولین بار طرح غربالگری سرطان‌های شایع مردان به ویژه سرطان پروستات در مركز پزشكی خاص آغاز می‌شود.

دكتر معادی با تاكید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری از بروز بیماری‌ در جامعه ابراز امیدواری كرد كه با اقدامات انجام شده در این زمینه، افراد مستعد بروز بیماری شناسایی و همزمان با درمان، آموزش‌های لازم به آنها ارایه شود.

وی گفت: بعد از انجام چند مرحله طرح غربالگری انتظار می‌رود كه از آمار به دست آمده بتوان شاخص‌هایی را برای موضوع سرطان در داخل كشور ارایه و نتایج آن در قالب یك پروژه در اختیار مراجع تصمیم‌گیر حوزه سلامت قرار گیرد.

دكتر معادی با بیان این كه در كلاس‌های آموزشی بحث تغذیه و سبك زندگی مردم مورد توجه قرار گرفته، تاكید كرد: در صورت تغییر الگوی تغذیه و روش‌های زندگی می‌توان از بروز برخی بیماری‌ها جلوگیری كرد. در جامعه امروزی نقش تغذیه و آرامش روحی و فكری افراد در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت ثابت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha