دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹

طلاق توافقی یکی از بحران‌های تازه و جدی بنیان خانواده‌ و از آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش در جامعه است.

طلاق توافقی بحران جدی برای خانواده

سلامت نیوز: طلاق توافقی یکی از بحران‌های تازه و جدی بنیان خانواده‌ و از آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش در جامعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تا چند سال پیش طلاق پدیده‌ای مذموم بود و افراد در شرایط بسیار سخت به آن فکر می‌کردند یا گاه آنقدر در پیچ و خم مراحل قانونی دادگاه‌ها سردرگم می‌شدند که از طلاق گرفتن منصرف می‌شدند، اما اکنون با گسترش نوعی از طلاق، دیگر نیاز نیست کفش آهنین برای جداشدن از هم بپوشند.

زوجین می‌توانند با گذشتن از حقوق خود از قبیل؛ مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه، نفقه و... به راحتی به دادگاه مراجعه کنند و پس از مدت کوتاهی به صورت توافقی از هم جدا شوند.

طلاق توافقی یکی از بحران‌های تازه خانواده‌های ایرانی و از آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است، در حالی که در گذشته حساسیت‌های زیادی نسبت به طلاق وجود داشت که باعث می‌شد حکم طلاق صادر نشود، اما امروز به راحتی حکم طلاق توافقی صادر می‌شود، به همین دلیل شاهد افزایش طلاق‌های توافقی است.

چندی پیش در رسانه‌ها آمده بود از هر چهار ازدواج در ایران یک مورد به طلاق منجر می‌شود، به عبارتی در هر سه دقیقه و ۴۵ ثانیه دو نفر از یکدیگر جدا می‌شوند و تغییر شیوه‌های همسریابی در سال‌های اخیر، توقعات و خواسته‌های زوجین وتفاوت دیدگاه‌های آنها، نداشتن شناخت کافی و مناسب از اوضاع و احوال فرهنگی و شخصیتی یکدیگر از مهم‌ترین علل طلاق توافقی از سوی زوجین است.

با نگاهی گذرا به ارقام موجود درباره طلاق توافقی می‌توان دریافت که نهاد خانواده به ویژه در میان جوانان از قداست پیشین برخوردار نیست و برخلاف معیارهای گذشته در فرهنگ ایرانی که زندگی زیر یک سقف تحت هر شرایطی را تجویز می‌کرد، بسیاری از کسانی که در گیرودار مسائل و اختلافات زندگی مشترک قادر به ادامه زندگی نیستند با استفاده از شیوه طلاق توافقی به فسخ این قرارداد اقدام می‌کنند، به نظر می‌آید قداست زندگی مشترک و کراهت طلاق در میان جوانان رنگ باخته است.

«نسرین شهبازی» کارشناس اجتماعی در امور خانواده در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: قبح طلاق توافقی در جامعه و در بین زوجین شکسته شده که این یک خطر بسیار بزرگ برای متلاشی شدن نظام خانواده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از طلاق‌های امروزی به صورت وافقی صورت می‌گیرد افزود: اگر روال همچنان به این سمت و سو برود موجب از بین رفتن استحکام بنیان خانواده می‌شود و زوجین با کوچکترین اختلافی راحت تن به طلاق می‌دهند.

شهبازی با تاکید بر اینکه طلاق توافقی یک بحران برای امور خانواده محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: برای کنترل این خطر، باید قبل از ازدواج به فکر آن بود تا کار به ازهم پاشیدگی نظام خانواده نکشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha