دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 117484

یکی از وسایل الکترونیکی که سال هاست جای خود را در منزل باز کرده و یا حتی به عنوان همراه، همیشه و همه جا با ماست، رایانه است. بدون شک این وسیله کمک زیادی به ما می کند اما در عین حال می تواند برای سلامت ما مضر نیز باشد؛ از گرد و خاک سمی آن تا خطر زمین خوردن که سلامت کاربر را تهدید می کند.

عوارض استفاده طولانی مدت از رایانه

سلامت نیوز: یکی از وسایل الکترونیکی که سال هاست جای خود را در منزل باز کرده و یا حتی به عنوان همراه، همیشه و همه جا با ماست، رایانه است. بدون شک این وسیله کمک زیادی به ما می کند اما در عین حال می تواند برای سلامت ما مضر نیز باشد؛ از گرد و خاک سمی آن تا خطر زمین  خوردن که سلامت کاربر را تهدید می کند. در ادامه مطلب به نقل از نیوزویک به برخی از خطرات رایانه می پردازیم.

گرد و خاک سمی
برخی از رایانه ها گرد و غبار سمی ایجاد می کند که برای بدن مضر است. در واقع برای پیشگیری از سوختن قطعات داخل رایانه از برم، جیوه یا سرب استفاده می شود که بخارات و گرد و غبار سمی از خود ایجاد می کند و این گرد و غبار بر عملکرد دستگاه تناسلی تاثیر می گذارد.

سندروم تونل کارپل؛
استفاده طولانی مدت از صفحه کلید و موس رایانه می تواند به مچ دست ها آسیب برساند مانند سندروم کارپل (CTS)و عصب انگشت میانی بر اثر استفاده بیش از حد از صفحه کلید، ملتهب شود. علایم شایع این ناراحتی بی حسی و درد است. استفاده کنندگان از لپ تاپ بیشتر در معرض این مشکل هستند زیرا از صفحه کلید و موس کوچک تری استفاده می کنند. برای پیش گیری،از صفحه کلید مناسب استفاده کنید.

سردرد:
سردرد، میگرن و ... در بسیاری از موارد بر اثر حالت نادرست نشستن، فشار آمدن روی چشم و عوامل دیگر به وجود می آید. طوری پشت رایانه خود بنشینید که ارتفاع و فاصله صفحه آن مناسب باشد نباید شانه و گردن شما بیش از حد خم شود. اندازه فونت نوشته ها را طوری تنظیم کنید که نیاز به کوچک کردن چشم نباشد. مراقب نورهای منعکس شده از رایانه باشید تا دچار سردرد نشوید.

خطر بروز ترومبوز سیاهرگی (DVT):
عدم فعالیت، یکی از پیامدهای کار پشت میز و همچنین مسافرت های طولانی هوایی است. DVT، یک مشکل شایع است زیرا نشستن برای مدت طولانی جریان خون را کند می کند و باعث ایجاد لخته خون در پاها می شود. لخته ها با جداشدن وارد جریان خون می شود و به ریه راه پیدا می کند و فرد دچار آمبولی ریه می شود. برای پیشگیری، به طور منظم از پشت میز بلند شوید، کمی راه بروید و مصرف آب را افزایش دهید.

خطر زمین خوردن
شاید تصور کنید که نشستن پشت رایانه، مانع زمین خوردن شما می شود اما در برخی موارد بلند شدن از پشت آن می تواند خطرناک باشد. رایانه و سیم های جانبی دستگاه می تواند خطرساز باشد و فرد را راهی بیمارستان کند. طبق نتایج بررسی انجام شده در سال ۲۰۰۹، ۷۸ هزار مورد آسیب مربوط به کار با رایانه در آمریکا بین سال های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۶ گزارش شده است. پس حتما سیم ها را به گونه ای قرار دهید که جلوی پایتان نباشد.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha