وزیر بهداشت گفت: پذیرش بیشتر از میان دختران در برخی رشته ها لازمه کار وزارت بهداشت است زیرا به طور مثال در پرستاری نوع اقبال دختران به این رشته بیشتر است و در رشته پزشکی هم دختران بیشتر در این رشته قبول می شوند.

دکتر ابراهیم خدایی معاون سازمان سنجش در هفته گذشته در مورد پذیرش جنسیتی در گروههای آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی کنکور 87 در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود که این نوع پذیرش از سوی وزارتخانه های علوم و بهداشت به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ می شود.

دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت نیز روز گذشته در مورد تصمیم وزارت بهداشت برای پذیرش جنسیتی در کنکور امسال اعلام کرد: وزارت بهداشت تفاوت جنسیتی را در پذیرش اعمال نکرده است زیرا تقریباً موضوعی که در کنکور در مورد درصد شرکت کنندگان دختر اتفاق می افتد، نتیجه اش با نتیجه طبیعی سال های پیش تفاوتی ندارد.

وی اضافه کرد: برخی از دانشگاهها ممکن است که امکانات کمتری داشته باشند و ظرفیت پذیرش دختران و پسران را به صورت خاص تعریف کرده باشند اما در مجموع و کلان موضوع تغییر عمده ای احساس نمی شود.

کامران باقری لنکرانی تأکید کرد: واقعیت این است که خروجی کار وزارت بهداشت این است که 67 درصد دانشجویان علوم پزشکی دختر هستند که این آمار در سال گذشته و امسال هم ثابت مانده است و در مجموع بیش از درصد شرکت کننده دختران در دانشگاههای علوم پزشکی پذیرش از میان دختران انجام می گیرد.

همچنین مدیر کل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی از پذیرش جنسیتی در برخی رشته های دانشگاههای علوم پزشکی در کنکور سراسری خبر داد و دلایل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این نوع پذیرش را تشریح کرد.

دکتر سید امیر محسن ضیایی در گفتگو با مهر افزود: وزارت بهداشت در خصوص اعمال سهمیه جنسیتی در پذیرش داوطلبان تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی دسترسی عادلانه داوطلبان برای رشته های مورد علاقه و نیاز کشور به آن رشته تحصیلی و نحوه تأمین نیروی انسانی آن را در نظر می گیرد بنابراین ممکن است به نظر بیاید در برخی از رشته ها پذیرش به صورت جنسیتی خاص صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی گفت: این در حالی است که ارائه خدمات بهداشتی و درمانی جزء وظایف ذاتی وزارت بهداشت است و این وزارتخانه باید نیروی انسانی مورد نیاز کشور در حوزه سلامت در همه سطوح را تربیت کند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت تمام تلاش خود را در برقراری عدالت جنسیتی در پذیرش دانشجو به انجام رسانده است. عدالت به معنای قرار دادن هر چیز به جای خود بوده و به معنای تساوی نیست.

مدیر کل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی یادآور شد: برقراری عدالت در دسترسی به آموزش عالی یکی از مهمترین اهداف وزارت بهداشت در بخش آموزش پزشکی است و در این میان تلاش کرده است این مهم را تامین کند.

وی گفت: در این میان طبیعتا برای ارائه خدمات درمانی در عرصه های گوناگون نیاز به تربیت نیروی انسانی از هر دو جنس است تا جامعه اسلامی ما بتواند بطور متوازن از خدمات حرفه ای و موثر این افراد استفاده کند.

ضیایی در گفتگو با مهر خاطرنشان کرد: در واقع وزارت بهداشت تلاش کرده است که حداقل لازم از هر جنسیت برای ارائه خدمات را تامین کند و یا حتی در بعضی رشته ها به تناسب شرایط تحصیل و یا وضعیت خدمت ظرفیت را بطور کامل در اختیار بک جنسیت قرار دهد نظیر رشته تخصصی زنان و زایمان، مامایی و بهداشت خانواده که به صورت انحصاری برای خانمها و رشته مبارزه با بیماریها و فوریتهای پزشکی که به صورت انحصاری برای آقایان اختصاص داده شده است.

وی حضور زنان در عرصه های مهم اداره کشور را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: یکی از مهمترین این عرصه ها آموزش عالی است که در حال حاضر خانمها چه به عنوان دانشجو و چه استاد و محقق حضور بسیار موفق و گسترده ای دارند که نشان دهنده اهتمام کشور برای تضمین این حضور موثر است.

مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی اضافه کرد: اعمال سهمیه های جنسیتی برای تامین حداقلی نیازهای کشور است و با توجه به افزایش ظرفیت پذیرشها و تشکیل رشته های جدید امکان رقابت موثر و جدی برای رشته های مورد علاقه همه داوطلبان ورود به دانشگاههای علوم پزشکی میسر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha