رئیس سازمان بهزیستی از رفع مشکل قانونی نگهداری و ساماندهی کودکان خیابانی باهمکاری وزیر رفاه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: سال گذشته 5 هزار کودک خیابانی جمع آوری و ساماندهی شدند.

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی از رفع مشکل قانونی نگهداری و ساماندهی کودکان خیابانی باهمکاری وزیر رفاه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: سال گذشته 5 هزار کودک خیابانی جمع آوری و ساماندهی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر همایون هاشمی در برنامه «فردا دیر است» در مورد کودکان بی سرپرست تحت پوشش این سازمان گفت: برخی از کودکان به ظاهر سرپرست دارند اما به عنوان ولی موثر حساب نمی شوند و به دلیل عدم تاثیرگذاری در زندگی کودکان به دلایلی مانند اعتیاد، مشکلات اخلاقی و بیماری های مختلف به این کودکان بدسرپرست گفته می‌شود و در این شرایط سازمان بهزیستی مداخلات لازم را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این که مردم چطور می توانند کودک آزاری ها را به سازمان بهزیستی اطلاع دهند گفت: در حال حاضر سازمان بهزیستی سه خط اورژانس اجتماعی، مشاوره و خط ملی اعتیاد دارد که در صورت مواجه شدن با کودک آزاری، سالمندآزاری، همسرآزاری و یا آسیب های دیگر افراد می توانند از طریق تلفن 123 به سازمان بهزیستی اطلاع دهند.

هاشمی تاکید کرد: پس از تماس با اورژانس اجتماعی مددکاران ما به عنوان مداخله گر فرد آسیب دیده را به مراکز اعزام کرده و در مدت کوتاهی سعی می‌کنند مشکل آنها را حل و در صورت امکان مجدداً به خانواده هایشان باز گردانده شوند و در غیر این صورت در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری خواهند شد.

وی از مشارکت خیرین و نیکوکاران در اداره مراکز سازمان و کمک به مددجویان تحت پوشش خبر داد و اظهار داشت: برخی از مراکز در حال حاضر با کمک خیرین به صورت هیات امنایی اداره می‌شود و خوشبختانه ما توانستیم وظایف حاکمیتی خود را برون سپاری کنیم به طوری که هم اکنون بخش عمده ای از وظایفمان به دست مردم انجام می‌شود.

فعالیت 23 هزار مرکز نگهداری در کشور

به گفته رئیس سازمان بهزیستی در حال حاضر 23 هزار مرکز تحت پوشش سازمان هستند که 180 هزار بیمار روانی مزمن در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

وی در خصوص مراکز شبه خانواده نیز گفت: این مراکز در قالب گروه های زیر 20 نفر از کودکان توسط هیات امنا و موسسه های خیریه اداره می‌شوند و تا مقطع دانشگاه به کودکان خدمات ارایه می‌دهند.

هاشمی در مورد جمع آوری کودکان خیابانی نیز گفت: سال گذشته سازمان بهزیستی نسبت به جمع آوری 5 هزار کودک خیابانی اقدام کرده و در مورد جمع آوری این کودکان یک مشکل قانونی وجود دارد که با رایزنی های انجام شده با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: سازمان های مختلف باید در جمع آوری این کودکان به سازمان بهزیستی کمک کنند و هر کدام وظیفه خود را انجام دهند که البته مدیریت شهری در این زمینه کمک می‌کند و چنانچه تمام دستگاه ها وارد عمل شوند به خوبی می توانیم نسبت به جمع آوری و نگهداری این کودکان اقدام کنیم.

راه اندازی گروههای ویژه نگهداری کودکان خیابانی در 31 استان کشور

رئیس سازمان بهزیستی از راه اندازی اکیپ نگهداری در 31 استان کشور برای کودکان خیابانی خبر داد و گفت: در تمامی استان ها هم اکنون مراکز ساماندهی و نگهداری وجود دارد.

وی در مورد سوء استفاده از کودکان توسط گروه های سازمان یافته گفت: باید اطلاع رسانی و آگاهی لازم به مردنم در ارتباط با شبکه هایی که کودکان را اجاره می‌دهند داده شود و این اقدام آنها مجرمانه است و مردم نباید به این افراد کمک کنند و در صورت مشاهده به سازمان بهزیستی اطلاع دهند.

به گفته هاشمی متولی امور کودکان دولت است و باید نظارت های لازم را در مورد وضعیت کودکان خیابانی انجام دهد و همچنین در شهرهای بزرگ نیز تشکل های غیردولتی در مورد پیشگیری و ساماندهی کودکان خیابانی فعالیت کرده و به کمک سازمان بهزیستی بیایند.

وی گفت: در تهران هم اکنون 4 تشکل غیردولتی در مورد ساماندهی کودکان خیابانی فعالیت می‌کنند و چنانچه این کودکان ساماندهی نشوند باعث بروز سوء استفاده و آسیب اجتماعی و همچنین شروع یک بزه بزرگ خواهد شد.

اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی در کشور

رئیس سازمان بهزیستی  با اشاره به اینکه مهمترین آسیب اجتماعی در حال حاضر اعتیاد و عوارض ناشی از آن است گفت: دولت و وزارت کشور در این موضوع ورود پیدا کرده اند و برنامه اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد را در دستور کار دارند و برنامه بعدی نیز باید توسعه طرح های پیشگیرانه و همچنین مداخله و ساماندهی معتادان باشد

وی گفت: مهمترین موضوعی که باید در بحث اعتیاد مورد توجه قرار گیرد پیشگیری و آگاه سازی عمومی است و چنانچه مردم آگاهی تخصصی در حوزه آسیب های اجتماعی داشته باشند رسیدن به مرز آسیب کم می‌شود.

هاشمی از راه اندازی کمپین و کارزار رسانه ای در مورد آگاهی سازی از اعتیاد خبر داد و گفت: سال گذشته کارزار رسانه ای شیشه در هفت استان برگزار شد و امسال نیز قصد داریم در خصوص اعتیاد این کارزار را با کمک رسانه ها راه اندازی کنیم و این موضوع در نقطه صفر مرزی تا پایتخت به همه کشور اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha