دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 117503

وقتی سواد سلامت داشته باشیم، کمتر بیمار می‌شویم، کمتر به بیمارستان مراجعه می‌کنیم و در نهایت کمتر متحمل هزینه‌های درمان می‌شویم.

سواد سلامت مهم اما مغفول

سلامت نیوز: وقتی سواد سلامت داشته باشیم، کمتر بیمار می‌شویم، کمتر به بیمارستان مراجعه می‌کنیم و در نهایت کمتر متحمل هزینه‌های درمان می‌شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، به‌این ترتیب، دولت نیز كمتر درگیر پرداختن به بحث‌های پر پیچ و خم درمان می‌شود و آن وقت است كه به‌طور قطع و یقین، بحث پیشگیری بیشتر از درمان مورد توجه مردم و متولیان حوزه سلامت قرار می‌گیرد.سواد سلامت آنقدر مهم است كه سازمان بهداشت جهانی از آن به‌عنوان یكی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت در كشورها یاد و اعلام كرده است كه پرداختن به این مهم یكی از بحث‌های مهم و تأثیر گذارقرن بیست و یكم است كه همه باید به آن توجه كنند.

سواد سلامت، به زبان ساده، توانایی درك و سپس عمل به توصیه‌های بهداشتی و سلامتی متخصصان و كارشناسان سلامت است. سواد سلامت به این معناست كه فرد قدرت و توانایی درك اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی را داشته باشد، توصیه‌های بهداشتی و سلامتی را خوب ببیند، خوب بشنود، خوب تجزیه و تحلیل كند و در نهایت آنها را در موقعیت‌های مختلف به‌خوبی به‌كار گیرد و این توصیه‌ها و اطلاعات بهداشتی را به اطرافیان نیز به‌درستی منتقل كند.

یافته‌های پژوهش‌های مختلف كه چه در ایران و چه در كشورهای مختلف انجام شده است، نشان می‌دهد كه افراد با سطح سواد سلامت كم یا ناكافی توصیه‌ها و اطلاعات بهداشتی و پزشكی را كمتر درك و تجزیه و تحلیل می‌كنند و به همین دلیل كمتر نیز به‌كار می‌گیرند و به همین دلیل، این افراد بیشتر از اشخاصی كه از سطح سواد بالاتری برخوردار هستند، در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند، بیشتر به پزشك مراجعه می‌كنند و به نا چار بیشتر فشار هزینه‌های درمان بر دوش آنها سنگینی می‌كند.

بدون تردید، برخورداری از سواد سلامت، كیفیت زندگی مردم را تغییر و آن را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود كه مردم به دور از انواع بیماری‌ها، با نشاط و پر انرژی زندگی كنند و از لحظه لحظه عمر خود بهره گیرند به همین دلیل كشورهایی كه دارای نظام سلامت كارآمد هستند برای افزایش سطح سواد سلامت مردم سیاستگذاری می‌كنند و سپس بر مبنای این سیاست‌ها طرح و برنامه تدوین و بعد در بسترهای مناسب برنامه‌های تدوین شده را اجرایی و عملیاتی می‌كنند.

به‌نظر می‌رسد در زمانه‌ای كه انواع بیماری‌های غیرواگیر و نو پدید به هر دلیل، سلامت مردم را نشانه گرفته‌اند و تهدید می‌كنند، در زمانه‌ای كه هزینه‌های درمان هم دولت و هم مردم را با مشكلات عدیده‌ای روبه‌رو كرده است، در شرایطی كه منابع مالی به حد كفایت در دسترس متولیان سلامت كشور قرار نگرفته است و از همه مهم‌تر در شرایط كنونی كه حمایت بیمه‌ها از بیماران، همه جانبه، فراگیر و مطلوب نیست علاوه براین، در زمانه‌ای كه كمبود پزشك و پرستار به‌ویژه در مناطق محروم به چشم می‌خورد و از سویی وفور بیمارستان‌های فرسوده با تجهیزات پزشكی ناكافی هنوز هم وجود دارد، بحث سواد سلامت باید از سوی متولیان سلامت كشوربه‌طور جد دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوالقاسم رخشانی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 0
    سایت خودتان به افزایش سواد سلامت کمک می کند اما یکم عمل کردن به آن ها سخت است.