رئیس آزمایشگاه واکسن های تولیدی دامی موسسه سرم سازی رازی از شیوع بیماری LSD در گاوداری های کشور خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس آزمایشگاه واکسن های تولیدی دامی موسسه سرم سازی رازی از شیوع بیماری LSD در گاوداری های کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا در کرج، حمیدرضا ورشویی، در نشست مطبوعاتی که به منظور اعلام این خبر در موسسه سرم سازی رازی برگزار شد، گفت: در بیماری LSD (ملتهب شدن پوست گاو)، ظهور کهیر بر روی پوست گاوها و التهاب بر روی گردن و کشاله های ران پای گاو نیز مشاهده می شود که از نشانه های این بیماری می توان به تب بالا، آبریزش چشم، بینی و اختلال در تعادل  دام ها کرد.

وی عوارض این بیماری را کاهش شدید تولید شیر در کشور، سقط جنین و نازایی در دام عنوان کرد و گفت: انتشار این بیماری از طریق حشرات خون خوار است و باد نیز می تواند باعث گسترش این بیماری به صورت خیلی سریع باشد به صورتی که در طول یک ماه این بیماری کل دام های مصر را فرا گرفت.

وی اعلام کرد: این بیماری در سال 1929 در آفریقا شناخته شد و تا سال 1988 روند این بیماری به صورت محدود ادامه داشت  اما در  سال 1989 این بیماری در مصر، اسرائیل و اردن انتشار یافت و سال گذشته نیز در ترکیه اعلام شد. در اواخر خرداد سال جاری نیز در کردستان مواردی از آن گزارش شد که به دلیل آمادگی بالای سازمان دامپزشکی کشور در مواجهه با این بیماری، توانسته ایم با اقدامات پیشگیرانه مناسب تا حد زیادی از پیشروی این بیماری خطرناک در دارمداریهای کشور جلوگیری کنیم.

ورشویی در ادامه گفت: در حال حاضر بیماری LSD در کردستان و ایلام دیده شده که ممکن است به خوزستان، اردبیل و استان های دیگر نیز شیوع پیدا کند، این بیماری در گلستان و قم نیز شیوع پیدا کرده که تا چندی دیگر استان مرکزی را نیز  در بر خواهد گرفت،  2 یا 3  مورد از این بیماری در البرز نیز اعلام شده که ممکن است با جابجایی دام از قزوین به استان های دیگر به استان البرز نیز وارد شده باشد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در حال حاضر یک میلیون راس از این دام ها  واکسینه شده اند، گفت: کشور هایی که از این بیماری اطلاع چندانی نداشته اند از واکسن آبله بزی برای درمان این بیماری استفاده کرده اند که ما در این موسسه از همین واکسن با کمی تغییر در آن و با 10 برابر دز بیشتر، واکسن جدید مربوط به این بیماری را تولید کردیم.

ورشوئی با بیان این مطلب که این بیماری راه معالجه ی قطعی ندارد، خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری دامداران می بایست از جابه جا کردن دام ها در زمان بروز این بیماری شدیدا خودداری و دام ها و دامداری را نیز قرنطینه کنند.

رئیس آزمایشگاه واکسن های تولیدی دامی موسسه سرم سازی رازی با بیان این مطلب که در حال حاضر 50 تا 60 میلیون دز از واکسن آبله بزی در سال تولید و به سازما دامپزشکی تحویل می شود، گفت: سازمان دامپزشکی به علت بروز این بیماری 20 میلیون بیشتر از قبل از این واکسن درخواست کرده است.

وی ادامه داد: موسسه رازی در حال حاضر 10 میلیون دز از این واکسن را در طی یک ماه آماده و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده است و تا یک ماه آینده 10 میلیون دز دیگر نیز تحویل این سازمان خواهد شد که به صورت کلی 12 تا 13 میلیون دز از این واکسن نیز تولید خواهد شد.

ورشوئی در پایان بیان کرد: به علت شیوع شدید این بیماری، کشورهای همسایه  نیزخواستار این واکسن از ایران  بوده اند که تا به حال این واکسن به کشورهایی مانند آذربایجان، افغانستان و قرقیزستان نیز صادر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha