نکته جالب توجه این است که شرکت هسا که مونتاژ کننده این هواپیماست بعد از آن که دید هیچ ایرلاینی حاضر به خرید هواپیمای ایران 140 نیست، در سال 1389 رأساً اقدام به تأسیس یک شرکت هواپیمایی کرد و تولیدات خود را مستقیماً در همان شرکت به کار گرفت تا مسافر جابجا کند.

پشت پرده "ایران 140"‌چه می گذرد؟/ وزارت دفاع را چه به مسافرکشی؟

سلامت نیوز: نکته جالب توجه این است که شرکت هسا که مونتاژ کننده این هواپیماست بعد از آن که دید هیچ ایرلاینی حاضر به خرید هواپیمای ایران 140 نیست، در سال 1389 رأساً اقدام به تأسیس یک شرکت هواپیمایی کرد و تولیدات خود را مستقیماً در همان شرکت به کار گرفت تا مسافر جابجا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، وزیر راه و ترابری دولت خاتمی گفته است که هواپیمای ایران 140 که روز یکشنبه سقوط کرد و 39 نفر را به کام مرگ فرستاد، اساساً مجوز پرواز نداشته است. به گفته وی، هواپیمایی كشوری پرواز این هواپیما را تایید نكرده است و به ایرلاین‌ها هم ابلاغ شده كه از این هواپیما استفاده نكنند. (روزنامه آرمان 93/5/20)

با این حال ، هواپیمای مونتاژ شده در شرکت "هسا"ی وزارت دفاع ، سر از فرودگاه مهرآباد در آورده و عده ای مسافر غیرنظامی را با خود حمل کرده و به کشتن داده است.
 این،‌ البته تنها پرواز ایران 140 نبوده و مدت هاست که هواپیمای روسی - اوکراینی در ایران به کار حمل مسافر مشغول است.

اینک با افشاگری وزیر اسبق راه و ترابری، توپ در زمین وزیر راه و شهرسازی است که سازمان هواپیمایی کشوری را در اختیار دارد.

اگر آنچه احمد خرم گفته ،‌منطبق با واقع نباشد و ایران 140 تمام استانداردها و اجازه پرواز داشته است ، خرم باید پاسخگوی ادعایش باشد ولی اگر سخنان وزیر راه اسبق مقرون به صحت باشد، وزیر فعلی و رئیس سازمان هواپیمایی باید به افکار عمومی توضیح دهند که چرا این هواپیمای غیرمجاز اجازه یافته از فرودگاه مهرآباد مسافر سوار کند و مردم را به کشتن دهد؟

نکته جالب توجه این است که شرکت هسا که مونتاژ کننده این هواپیماست بعد از آن که دید هیچ ایرلاینی حاضر به خرید هواپیمای ایران 140 نیست، در سال 1389 رأساً اقدام به تأسیس یک شرکت هواپیمایی کرد و تولیدات خود را مستقیماً در همان شرکت به کار گرفت تا مسافر جابجا کند. لذا وزیر دفاع نیز باید در این خصوص توضیح دهد که وزارت دفاع را چه به مسافرکشی هوایی؟

اگر ایران 140 ، واقعاً هواپیمای استاندارد و مناسبی بود، قطعاً در شرایط تحریم که ایرلاین های ایرانی دنبال هواپیما هستند، از شرکت هسا ، آن را می خریدند. ولی وقتی این هواپیما به حدی بی کیفیت است که حتی ایرلاین های ایرانی تحت تحریم هم آن را نمی خرند ، چرا باید ولو با راه اندازی ایرلاین اختصاصی هم که شده، مردم را سوار این هواپیماها کرد و نهایتاً هم به کشتن داد؟!

اینک وزیر راه و شهرسازی و نیز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مشخصاً باید به این چند سؤال پاسخ دهند:
  " آیا هواپیمای ایران 140 ، استاندارد و مجوز پرواز داشته است؟ اگر داشته ، بر چه مبنایی مجوز گرفته است و اگر مشکلی نداشته چرا هیچ ایرلاینی از این نوع هواپیما خرید نکرده است؟
اگر هم مجوز نداشته ،‌چگونه توانسته مسافرگیری و پرواز کند؟"

وزیر دفاع هم باید به این پرسش ها پاسخ دهد:‌
"تولید هواپیمای ایران 140 در چه وضعیتی است و با کدام استانداردها تولید می شود؟‌ چرا وزارت دفاع که وظایف بسیار مهم و استراتژیکی را بر عهده دارد ایرلاین تشکیل داده و اقدام به حمل و نقل مسافر کرده است؟‌این کار ،‌چه ارتباطی با وظایف ذاتی وزارت دفاع دارد؟ "

از مجلس شورای اسلامی هم انتظار می رود این موضوع را به طور جدی و با سؤال و حتی استیضاح دو وزیر مذکور پیگیری کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha