نمایندگان مجلس با تصویب بند 2 از طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از كاهش رشد جمعیت، رسانه ها را در منگنه تهدید به توقیف شش ماهه و محدودیت فعالیت و ممنوع سازی نوشتن هرگونه مطلب درباره پیشگیری از بارداری و كاهش فرزندآوری قرار دادند.

مجلس به محدودیت فعالیت رسانه ها رای داد

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس با تصویب بند 2 از طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از كاهش رشد جمعیت، رسانه ها را در منگنه تهدید به توقیف شش ماهه و محدودیت فعالیت و ممنوع سازی نوشتن هرگونه مطلب درباره پیشگیری از بارداری و كاهش فرزندآوری قرار دادند.

بند 2 این طرح كه ممنوعیت هرگونه تبلیغ و انتشار مطلب درباره پیشگیری از بارداری و كاهش فرزندآوری را مصوب كرده و رسانه متخلف را مستوجب مجازات های مندرج در ماده 35 قانون مطبوعات مصوب سال 64 دانسته، علاوه بر آنكه تناقض بارز و مشهودی را در مقابل شعارهای نمایندگان ملت درباره دفاع از آزادی های مشروع رقم می زند، این ابهام را پیش می آورد كه دامنه تفكر و زاویه نگاه این افراد كه خود را برخاسته از مردم و مدافع حقوق ملت می دانند تا كجاست.


    در جلسه علنی روز گذشته مجلس و در ادامه بررسی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از كاهش رشد جمعیت كشور، با تصویب نمایندگان مجلس تمام اعمال جراحی كه برای پیشگیری دایمی از بارداری انجام می شود به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت، ممنوع شد و 143 نماینده با رای موافق خود، مصوب كردند كه رعایت نكردن این حكم توسط شاغلان حرفه های پزشكی، تخلف محسوب می شود و متخلفان متناسب با عمل ارتكابی و تكرار آن به مجازات های مندرج در تبصره یك ماده 28 قانون سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران مصوب 16 آبان 1383 محكوم می شوند. اما ماده دو همین طرح كه مخالفت آشكار برخی نمایندگان از جمله علیرضا محجوب، نماینده تهران را در پی داشت مقرر می كند كه رسانه های جمعی در هر گروه از فعالیت تصویری، مكتوب، شنیداری و مجازی از انتشار هر تبلیغ و مطلبی درباره پیشگیری از بارداری و كاهش فرزندآوری منع شده اند. این ماده از طرح درحالی به تصویب نمایندگان رسید كه طبق قانون مطبوعات كشور، رسانه ها مجاز به ابراز و انتشار نظر و پیشنهاد و انتقاد سازنده شده اند.


    در مخالفت با همین بی توجهی نمایندگان نسبت به اصول قانون مطبوعات درباره اعطای آزادی به رسانه ها بود كه محجوب گفت: «ما تصور می كنیم كه دادگاه و دستگاه قضایی می تواند از هر نوشته یی برداشت تبلیغی كند و این برای رسانه ها گرفتاری ومحدودیت درست خواهد كرد و نباید با تصویب این طرح كاری كنیم كه آزادی بیان خبرنگاران محدود شود. در واقع، ماده 2 طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از كاهش رشد جمعیت اشاره كرده است كه هر گونه تبلیغ در خصوص این موضوع ممنوع است. تا پیش از این اگر تبلیغی برای پیشگیری از بارداری وجود داشته مربوط به دستگاه های دولتی بوده و درحقیقت اگر منظور آگهی تجاری در این خصوص است، هیچ دستگاه غیردولتی در آن دخیل نبوده است. اما اگر نوشتن مقالات تحلیلی و موارد تحقیقی هم می تواند تبلیغ تلقی شود، این به معنای ایجاد محدودیت برای رسانه ها است. مگر نوشتن دو خط مطلب درباره موضوع پیشگیری از بارداری جرم است. این موضوع مخالفت با قانون الهی كه نیست.» نمایندگان همچنین با تصویب ماده 3 این طرح، موارد آموزشی و ضروری را در راستای حفظ سلامت والدین و كودك از شمول این قانون مستثنی كرده اند.
    نمایندگان مجلس با رای موافق به ماده 4 این طرح نیز، وزارت بهداشت را موظف كردند مدیریت برنامه سلامت باروری و فرزندآوری را در راستای بند چهار سیاست های كلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری استمرار دهد و آن را بهبود بخشد. همچنین با رای نمایندگان مجلس و از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون عبارت حداكثر سه فرزند از قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت مصوب 13/6/1370 و همچنین قانون مدیریت خدمات كشوری مصوب 8/7/1386 حذف می شوند. همچنین قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 26/2/1372 و قانون اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 22/2/1388 و تبصره ماده 7 قانون تامین خدمات درمانی مستخدمین دولت مصوب 27/12/1351 نسخ می شود.
       

طرح ایراد دارد /رسول خضری
    ما 3 دهه فرهنگ سازی و تبلیغات كردیم كه جمعیت را كاهش دهیم و امروز باید تمام آن اقدامات را حذف كنیم. من به این طرح چند ایراد داشتم. طرحی كه تا این حد حساس است، نیاز به مطالعه و بررسی كارشناسی و علمی چند ماهه، حداقل 6 ماهه یا یكساله دارد. ما باید ریل گذاری و زیر سازی و زمینه سازی كنیم. در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم جهادی هستیم. در زمینه اقتصاد برای جوانان چه كرده ایم ؟ باید در نخستین قدم معیشت و اشتغال را درست كنیم. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست كه فرهنگ سازی با تهدید باشد بلكه با تشویق است. همین امروز هم رشد كامل اقتصادی نداریم. در عین حال، 15 دستگاه باید پای كار بیایند تا بتوانیم مشكلات مربوط به فرزندآوری و افزایش جمعیت را مرتفع كنیم. وزارت ورزش و جوانان برای جوانان چه برنامه یی داشته ؟ وقتی معیشت و امید به زندگی و مسكن و شغل را برای جوان ایجاد كردیم، او به ازدواج تشویق می شود و پس از آن شاهد افزایش فرزند آوری هم خواهیم بود. جوانان هنوز در صف وام ازدواج مانده اند. از سوی دیگر، قانون باید حداقل برای 10 یا 20 سال قابلیت اجرا و ارجاع داشته باشد. قانون برنامه پنجم را ما مجلسی ها تصویب كردیم اما بیش از 30 درصدش قابلیت اجرا ندارد و 70 درصد همین قانون غیر قابل اجراست.
   
 
اقدامات تشویقی باشد/رضا لاری پور
    طبق بند ب ماده 3 قانون نظام پزشكی مصوب مجلس، تنظیم دستورالعمل های تبلیغاتی آگهی های دارویی، مواد خوراكی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی و امور پزشكی بر عهده سازمان نظام پزشكی بوده اما قانون مصوب هم به سمت اقدامات اجرایی بوده و در مجموع، روحیه قانونگذار روحیه ایجابی بوده تا اینكه سلبی باشد. پس در تمام امور مربوط به تبلیغات، رسانه ها موظفند به قانون نظام پزشكی مصوب مجلس مراجعه كنند. اما در زمانی كه مجلس یك قانون بالادستی مصوب می كند باید دانست كه چنین اختیاری برای قوه مقننه دیده نشده، در عین حال با توجه به مصوبه اخیر و سیاست های جمعیت كه 30 اردیبهشت ماه توسط مقام رهبری ابلاغ شد تمایل مجموعه ها به سمت فرزند آوری و افزایش جمعیت هدایت شده اما باید جنبه های تسهیل فرآیند را در نظر داشته باشیم، چنان كه ایرانیان خارج از كشور هم به آمدن و مهاجرت تشویق شده و بنابراین باید بر اقدامات تشویقی تمركز كنیم تا اینكه به سمت اقدامات سلبی و بازدارنده حركت كنیم.
  

مصوبه ابهام دارد/كامبیز نوروزی
    از نظر اصول قانونگذاری مجلس در هر موردی حق قانونگذاری دارد و حتی اگر قوانین و مقرراتی هم باشد مجلس صلاحیت دارد كه آن مقررات را كلافسخ كند یا تخفیف یا تغییر دهد اما نكته مهم در قانون نویسی و قانونگذاری این است كه قانون باید الفاظ روشن داشته باشد به شكلی كه مفهوم و مصداق آن برای عامه مردم، متخصصان، قضات و وكلاروشن باشد. به خصوص در قانونگذاری كیفری یعنی قوانینی كه در آنها مجازات تعیین می شود. قانون باید كاملاروشن و مفهوم آن صریح باشد. در قانون مطبوعات و قانون مجازات اسلامی افترا ممنوع و جرم است و تعریف روشنی دارد و متخصصان و عامه مردم هم معنای آن را می دانند. اما در مصوبه مجلس و ممنوعیت تبلیغ پیشگیری از بارداری، ابهامی بزرگ است كه منظور از تبلیغ مشخص نیست زیرا یك مفهوم تبلیغ، آگهی های تجاری است اما مفهوم دیگر تبلیغ، ترویج و ترغیب است چنان كه ماده 500 قانون مجازات اسلامی به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» برخورد می كنیم كه در اینجا واژه تبلیغ معنای قضاوتی با آگهی های بازرگانی و تجاری دارد. بنابراین اینجا ما با ابهامی مواجه می شدیم كه این ابهام هم در شان قانونگذار كیفری نیست. این اجتناب ناپذیر است كه مطبوعات و رسانه ها از انتشار و ارتكاب اعمالی منع شده اند و در رژیم حقوقی ایران انتشار برخی مطالب ممنوع است كه مطالبی كه با اخلاق حسنه و مبانی اسلام سازگار نباشد می توان از انتشار منع شود اما سوال جدی این است كه نوشتن درباره پیشگیری از بارداری تا چه اندازه با مبانی اسلام، اخلاق و نظم عمومی ناسازگار است آن هم در حالی كه تا امروز مشهور فقهای معاصر حكم حرمتی درباره این مباحث نداده اند.
    اما در مورد مجازات این عمل كه ارجاع داده اند به ماده 35 قانون مطبوعات، باید گفت كه ماده 35 یكی از ضعیف ترین مواد قانون مطبوعات است و این ماده در زمانی كه به تصویب رسید برای مواردی بود كه تصور می كردند ممكن است از قانون مطبوعات تخلف شود و خواستند برای مواردی كه احیانا از حكم و چشم افتاده تكلیف معلوم شود.
    ما اصلی به نام تناسب جرم و مجازات داریم كه مجازات باید از نظر كیفیت و شدت با عمل مجرمانه متناسب باشد.
    آنچه به عنوان جرم در ماده 2 پیش بینی شده آیا باید برای چنین جرمی كل رسانه به مدت شش ماه تعطیل شود و آیا جرایمی مثل افترا و نشر اكاذیب و انتشار مطالب یا فعالیت تبلیغی علیه نظام اهمیتی كمتر از نوشتن درباره پیشگیری از بارداری دارد؟ مسلما خیر. با چه ملاك و معیاری این عمل را جرم تلقی كردند؟
منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوالقاسم رخشانی ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    اون دهه60 اینکار ها رو کردید، اتفاقات خوبی برای خیلی از اون ها به وجود نیامد.