رئیس انجمن علمی مامایی ایران با انتقاد از رابطه کارگر و کارفرمایی که بین ماما و پزشک خانواده ایجاد شده است، اظهارداشت: پیشنهاد ما این است که با ماما در برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری، به صورت مستقل قرارداد ببندند تا بتواند خدمات سلامت باروری و بارداری را ارائه بدهد.

ماما نباید حقوق بگیر پزشک خانواده باشد

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی مامایی ایران با انتقاد از رابطه کارگر و کارفرمایی که بین ماما و پزشک خانواده ایجاد شده است، اظهارداشت: پیشنهاد ما این است که با ماما در برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری، به صورت مستقل قرارداد ببندند تا بتواند خدمات سلامت باروری و بارداری را ارائه بدهد.

دکتر ناهید خداکرمی در گفتگو با مهر به وضعیت بیمه خدمات مامایی اشاره کرد و افزود: متاسفانه حقوق ماما در برنامه پزشک خانواده روستایی بسیار ناچیز است، و ماماه نسبت به بی عدالتی و تبعیض در پرداختهای تیم پزشک خانواده معترض هستند.

وی با اعلام اینکه حقوق ماما و پزشک خانواده در سال گذشته یک به سه بود، افزود: امسال این فاصله به یک به هفت افزایش یافته است.

خداکرمی با اشاره به حداقل حقوق پزشک خانواده در سال جاری که بین 5.5 تا 6 میلیون است، گفت: حقوق ماما برای امسال 1.5 میلیون تومان در نظر گرفته شده و تفاوت آن با حقوق یک بهورز فقط 200 هزار تومان است. در حالی که پزشک خانواده 7 برابر ماما حقوق می گیرد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اعلام اینکه طبق قوانین بیمه ها می بایست خدمات مامایی را پوشش دهند، ادامه داد: متاسفانه کارشناسان بیمه ها بدون هیچ مستند علمی، زیر بار بیمه خدمات مامایی نمی روند. در حالی که تعرفه زایمان طبیعی در همه دنیا یک تعرفه دارد و ایران تنها کشوری است که نرخ تعرفه زایمان طبیعی برای جراح زنان و ماما، یکسان نیست.

خداکرمی با عنوان این مطلب که هر خدمتی یک قیمت دارد و مهم نیست که چه کسی این خدمت را ارائه می دهد، گفت: وظیفه بیمه گر این است که تعهدات خرید خدمت ارائه بدهد. با توجه به اینکه در طرح تحول نظام سلامت دیده شده که ماما زایمان انجام بدهد، اما بیمه ها هیچ تعرفه ای برای خدمات مامایی قائل نیستند.

وی افزود: بر اساس آنچه که در برنامه پزشک خانواده در دنیا شاهد هستیم، ماما به صورت مستقل کار می کند. در حالی که در طرح تحول شبکه بهداشتی ایران، ماما از پزشک حقوق می گیرد و این روش کار درست نیست و دودش به چشم مردم می رود.

خداکرمی با انتقاد از کمبود نیروی انسانی ماما در زایشگاهها برای ارائه خدمات مراقبت های سلامت بارداری به مادران، افزود: اگر باور داریم که سیاستهای ابلاغی حوزه سلامت باید علمیاتی شوند، چاره ای نداریم جز اینکه حرفه ای به اسم ماما را تقویت کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طرح شکست خورده ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    15 0
    دریافت حقوق به نسبت افزایش حقوق پزشک خانواده حق ماماهاست،اما مشکل شکست طرح پزشک خانواده با روند فعلی است چه حقوق زیاد باشد وچه کم هیچ تاثیری در سلامت مردم نخواهد داشت ودرحقیقت با ارجاع اکثر بیماران به متخصصین بیت المال تلف میشود ودوباره کاری است وباید پزشک خانواده وماماها دوره های کوتاه مدت آموزشی بگذانند تا با دانش بیشتر ازقدرت بیشتر ی بهره مند شوند.انشاله
  • جواد ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    7 0
    آیا واقعا حجم کاری و کارامدی پزشکان در طرح پزشک خانواده نسبت به ماما اینقدر زیاده که پزشک حقوق ثابتش باید 5000000 تومان باشد در حالیکه ماما 1200000تومان. کارانه سه ماه یک پزشک باید در ماه 7000000 تومان و برای ماما کمتر از 300000 تومان در ماه ؟ اختلاف تا چه حد؟ 12 میلیون در ماه کجا و 1500 در ماه کجا؟ شاید نیاز باشه این بی عدالتیها به گوش دیوان عالی کشور برسه تا شاید مشکل حل بشه
  • مریم محمدی ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 0
    در ساری مامای پزشک خانواده بیشترین حقوقی که دریافت میکنه 500 الی 700 هزار تومن هست آیا این انصافه مسئولین محترمی که طرح پزشک خانواده رو راه اندازی کردند وقتی حق پزشک رو معین کردند باید حق دریافتی ماما رو هم تعیین میکردند بعضی از پزشکان که اصلا انصاف و وجدان ندارند و از این وضعیت سوء استفاده می کنند.
  • sara ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 1
    ضمن تشکراز مطالب بجا و زیبا باید بگم کاملا درسته واقعا وضع ماماها در ایران خوب نیست تا ادم بوده ماماهم بوده قدمت شغل مامایی به انازه ی قدمت وجود انسان روی زمینه وجود ماماها امر ضروریه در عین حال باید توجه داشت که اگر اهمیت این شغل نادیده گرفته بشه و به عنوان ی شغل جدا ومستقل در نظر گرفته نشه باعث میشه پزشکان بخودشون اجازه بدن که هر طور خواستن با انها رفتار کنن
  • آسا ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 1
    من واقعانمیدونم چرامامابایدازپزشک حقوق بگیره وپزشک ازدولت خوب این کارازاول اشتباه بوده نتیجه این کارهمین که میبینید ماماهاحاضرندبیکارباشندولی بااین حقوق کم کارنکنند من نمیدونم آقای وزیرچراازاین بی عدالتی راحت میگذرندوفقط به فکردکتراهستند