سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 117574

پنج سال که از شروع پشت میزنشینی می گذرد کم کم می توانید لایه های چربی را در ناحیه شکم وران جمع شده اند حس کنید.

پنج روش برای دور زدن مصایب پشت میز نشینی

سلامت نیوز: پنج سال که از شروع پشت میزنشینی می گذرد کم کم می توانید لایه های چربی را در ناحیه شکم وران جمع شده اند حس کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ماهنامه علمی سرآمد، برای دور زدن این نوع چاقی روش های ساده ای هست که ربطی هم به گرفتن رژیم های سخت و طولانی ندارد و شما می توانید با چند تغییر کوچک در سبک زندگی تان تناسب اندام خود را تضمین کنید. درست مثل اینکه قطعه های لگو را به هم بریزید تا خانه دیگری را از نو بسازید.

هوشمند بنوشید

نمی توانید از نوشابه دل بکنید؟ نوشیدنی محبوبتان سون آپ با طعم لیموست؟ اگر نوشابه نباشد، غذا اصلا از گلویتان پایین نمی رود؟ لازم نیست خجالت بکشید، بالاخره هر کسی یک نقطه ضعفی دارد!

پس حالا که نمی توانید با وجود همه چیزهایی که در مورد مضرات نوشابه خوانده و شنیده اید، از این نوشیدنی بگذرید، کافی است فقط یک لیوان از آن را با نوشیدنی دیگری مثل آب یا نوشابه رژیمی جایگزین کنید تا در مصرف 10 قاشق چایخوری شکر صرفه جویی کرده باشید. شکری که در نوشابه وجود دارد، احساس سیری را از شما می گیرد.

در یک تحقیق دانشگاهی دو گروه از افراد که روزانه 450 کالری اضافه از نوشابه و آبنبات ژله ای دریافت می کردند، با هم مقایسه شدند. آن هایی که آب نبات می خوردند، اشتهایشان را از دست داده و به طور ناخودآگاه کمتر سراغ تنقلات دیگر می رفتند، اما گروه دوم احساس سیری نداشتند و باز هم به خوردن ادامه می دادند.

جالب است بدانید، نتیجه تحقیق افزایش وزن 2 کیلوگرمی گروه دوم طی یک ماه بود.

معجزه 20 دقیقه

خیلی از ما حتی موقع غذا خوردن هم از تلفن همراهمان دور نمی شویم و همین طور که لقمه ها را تندتند فرو می دهیم، مشغول چک کردن ایمیل، پیام های وایبری، جواب دادن به پیامک و... هستیم. پس شاید بد نباشد لابه لای همه این کارها، ساعت تلفنمان را هم تنظیم کنیم تا سر 20 دقیقه زنگ بزند.

در این مدت قرار است آرام غذا خوردن را امتحان کنیم. وقتی غذا را نیمه جویده قورت می دهید، مغز هیچ احساسی از غذایی که وارد معده شده، ندارد و این وضعیت شما را به سمت پرخوری می کشاند.

به همین دلیل است که احساس سیری نمی کنید. در حالی که محققان نشان داد ه اند که یکی از اصلی ترین و ساده ترین روش های لاغر شدن بدون رژیم، رعایت این فاصله زمانی است.

آدامس نعناعی تند بجوید

جویدن یک آدامس بدون قند با طعم تند و قوی یکی از روش های ساده، کم هزینه و البته موثر در پیشگیری از ناخنک زدن بیش از حد و پرخوری کردن ناآگاهانه است.

از قانون 80 - 20 پیروی کنید

بعضی از ما انگار که در طول زمان شرطی شده ایم و تا وقتی کف بشقابمان را با یک تکه نان کوچک کاملا تمیز نکنیم و با خودمان نگوییم «اینقدر خوردم که نمی توانم از جایم بلند شوم »، قادر به دل کندن از میز غذا نیستیم.

ولی مردم اوکیناوا، در جنوبی ترین نقطه ژاپن، عادتی دارند که اسمش را «هارا هاچی بو » گذاشتند؛ یعنی همین قانون 20-80. در این روش ساده فقط کافی است که 20 درصد از غذایی را که در بشقاب کشیده اید، کنار بگذارید و به نتیجه آن شک نداشته باشید. تحقیقات در آمریکا نشان داده که این روش در اغلب افراد موثر است.

فقط یک ساعت بیشتر بخوابید

وقتی در مورد تاثیر خواب بر کاهش وزن حرف می زنیم، بعضی ها با خودشان فکر می کنند که منظورمان 9 تا 10 ساعت خوابیدن است و سریع موضع می گیرند که: «ما خیلی سرمان شلوغ است.

اگر بخواهیم نصف روز هم بخوابیم تا لاغر شویم، به هیچ کدام از کارهایمان نمی رسیم » و... در حالی که بر اساس پژوهش های انجا م شده در دانشگاه میشیگان آمریکا، تنها یک ساعت خواب بیشتر در طول شب می تواند به شما کمک کند تا شش درصد در مصرف کالری روزانه صرفه جویی کنید.

خواب کافی یک اثر دیگر هم روی چاقی دارد؛ محققان می گویند اگر کمتر از هفت ساعت در شبانه روز بخوابید، اشتهایتان به شدت افزایش پیدا می کند و در طول روز به شکلی غیرمعمول گرسنه خواهید بود.

آرامش را جرعه جرعه بنوشید

بادرنجبویه

قبول داریم که استرس و نداشتن آرامش از معایب زندگی در قرن 21 است، اما انسان های 2000 سال پیش هم به اندازه من و شما به آرامش اهمیت می دادند و صدها روش برای رسیدن به آن داشتند.

استفاده گسترده از گیاه بادرنجبویه در یونان باستان و اشاره ابن سینا به این گیاه به عنوان یک داروی نشاط آور نشان می دهد که بادرنجبویه یکی از موثرترین روش ها برای کسب آرامش بوده و امتحانش را طی این همه سال به خوبی پس داده است.

این گیاه هم خانواده نعناع است و یکی از اصلی ترین ویژگی هایش این است که بوی لیمو می دهد.

مطالعات یکی، دو دهه اخیر نشان داده است که بادرنجبویه خاصیت ضداسترس و ضداسپاسم دارد و حتی می تواند به عنوان یک داروی ضدنفخ موثر مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین پژوهش های انجام شده در آلمان نشان داده اند که بادرنجبویه می تواند تاثیر چشمگیری در افزایش کیفیت خواب داشته باشد.

برای درست کردن این نوشیدنی فقط به یک قاشق مرباخوری از بر گ های این گیاه، یک قوری و بخار آب احتیاج دارید!برای این کار پنج گرم از گیاه را همراه یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه روی بخار آب دم بکشد. در ضمن یادتان باشد که مبتلایان به کم کاری تیرویید و خانم های باردار مجاز به استفاده از این نوشیدنی نیستند.

ولی توصیه اکیدبه خانم هایی که در حوالی سن یائسگی بسر می برند، این است که روزی دو فنجان جوشانده بادرنجبویه بنوشند.

گل ساعتی

درست است که این روزها خانه اغلب ما باغچه ندارد، ولی اگر کمی از گل و گیاه سررشته داشته باشید، لابد گل ساعتی را در پار ک ها و فضاهای سبز داخل شهر دیده اید.

گل ساعتی از گلهای تزیینی پرطرفدار است،با این حال با نگاه کردن به آن نمی شود آرام شد! تاثیر این گیاه در رفع استرس و اضطراب و آرام کردن افراد در کارآزمای ی های بالینی مختلف به اثبات رسیده،به طوریکه خیلی از داروهای گیاهی ضداسترسی که در قفسه های داروخانه پیدا می شوند،حاوی گل ساعتی هستند.

در انستیتوی ملی گیاهان دارویی انگلستان و انجمن غذا و داروی آلمان تحقیقات متعددی در زمینه تاثیر استفاده از گل ساعتی در درمان استرس انجام شده که نتایج آنها حاکی از اثربخشی آن بوده است.

البته مزایای جوشانده گل ساعتی فقط در کسب آرامش خلاصه نمی شود،بلکه شما با استفاده روزانه از این نوشیدنی می توانید از شر اسپاسم هم خلاص شوید.

برای درست کردن جوشانده گل ساعتی کافی است یک قاشق سوپخوری از این گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید، در ظرف را ببندید و بگذارید 8 تا 10 دقیقه بماند. البته اگر باردار هستید، قصد رانندگی طولانی دارید، یا از داروهایی مانند موکلوبومید استفاده می کنید، بهتر است نوشیدنی دیگری را برای رسیدن به آرامش امتحان کنید.

البته اگرچه این موارد در این ماهنامه مطرح شده است اما بی شک همه افراد برای مصرف گیاهان دارویی باید با پزشک خود مشورت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha